بازسازی مناطق زلزله‌زده در خراسان‌رضوی پیشرفت خوبی داشته اما اقدامات نهایی به فصل سرما گره خورده است.
کد خبر: ۵۳۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 03 December 2017
به گزارش تابناک : 16 فروردین ماه امسال در خراسان رضوی، حوالی سفیدسنگ زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر رخ داد که گرچه از نظر جانی خسارات زیادی به همراه نداشت اما از نظر مالی خسارات زیادی را برای برخی از روستاها در شهرستان‌های تربت جام، سرخس، فریمان و برخی از مناطق مشهد به همراه داشت.

در ابتدای امر کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده آغاز شده و وعده داده شد که تا انتهای تابستان و قبل از آغاز فصل سرما تمام خانه‌ها بازسازی و مردم می‌توانند در آنها مستقر شوند.

اواخر شهریورماه؛ حجت‌علی شایانفر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اعلام کرد که به علت قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان در تابستان و برگزاری انتخابات برخی از مشکلات در روند بازسازی به وجود آمده و قدری تأخیر رخ داده اما تا ابتدای آبان ماه امسال افراد می‌توانند در خانه‌های خود  مستقر شوند.

هم اکنون حدود 10 روز از آخر آبان گذشته و برخی از اعتراضات مردمی عنوان شده که در آنها زلزله‌زدگان خراسان رضوی از تمام نشدن عملیات ساخت و ساز خانه‌های خود با وجود آغاز سرمای شدید خبر داده‌اند؛ به همین علت گزارشی از اقدامات انجام شده در سه شهرستان اصلی زلزله‌زده یعنی سرخس، تربت جام و فریمان تهیه شده است.

یک تا 2 هفته دیگر؛ اتمام بازسازی مناطق زلزله زده

محمدحسین یساقی فرماندار فریمان در مورد اقداماتی که برای بازسازی خانه‌های افراد  زلزله زده در فریمان انجام شده می‌گوید: مجموعاٌ 292 واحد در شهرستان فریمان نیاز به ساخته شدن دوباره داشته که از این تعداد در حدود 90 الی 95 درصد به طور کامل ساخته شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مابقی این تعداد یعنی کمتر از 10 منزل مسکونی نیز در مرحله قرار دادن پنجره‌ها و گچ کاری هستند و امید می‌رود که تا حدود یک تا 2 هفته آینده به صورت کامل اجرایی شده و مردم بتوانند در آنها سکونت داشته باشند.

فرماندار فریمان خاطرنشان می‌کند: همچنین افرادی که برای بازسازی و مقاوم‌سازی منازل خود درخواست داده‌اند پرونده‌هایشان مورد بررسی قرار گرفته و اکثر آنها تسهیلات مربوطه را دریافت کرده‌اند در واقع این گروه جزو اولویت‌های ساخت و ساز نبوده و خودشان اقدامات مربوط به بازسازی را ساماندهی کرده‌اند.

عدم پرداخت تسهیلات به دامداران

امیر ذاکری دبیر ستاد بحران شهرستان تربت جام نیز در مورد وضعیت  زلزله‌زدگان این شهرستان می‌گوید: به طور کلی در حدود 800 واحد متقاضی بازسازی و یا نوسازی واحد خود در اثر زلزله فروردین ماه امسال در شهرتان تربت جام بوده‌اند که خانه‌های آنها یا به مرحله سفت کاری رسیده و در حال اتمام است یا تمام شده و هم اکنون خانواده‌ها در آنها ساکن هستند.

وی بیان می‌کند: همچنین همزمان با این اقدامات عمرانی، شبکه‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب روستایی نیز به روز شده و اقدامات مربوط به این موارد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر ستاد بحران شهرستان تربت جام تأکید می‌کند: خوشبختانه در شهرستان تربت جام تعداد زیادی خانه تخریب شده وجود ندارد اما یکی از مشکلاتی که هم اکنون برای زلزله‌زدگان به وجود آمده این است که قرار بود به آنها از طریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی ارائه داده شود تا بتوانند محل نگهداری دام‌های خود را که در زلزله از بین رفته بود بسازند اما به علت کمبود اعتبار، این تسهیلات هم اکنون پرداخت نمی‌شود و روستاییان در این زمینه با چالش مواجه هستند.

328 واحد جدیدالاحداث در سرخس 

حسین سنجرانی فرماندار سرخس نیز در زمینه بازسازی مناطق زلزله زده سرخس می‌گوید: ما در شهرستان به تمام تعهدات خود عمل کرده‌ایم و با اینکه هیچ خانه‌ای که 100 درصد تخریب شده باشد نداشته‌ایم 328 واحد ضدزلزله برای افرادی که در این حادثه دچار مشکل شده بودند ساخته شده و دارای پیشرفت بالای 95 درصد هستند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین حدود 15 واحدی که در اثر زلزله غیرقابل سکونت شده بودند به اتمام رسیده و افراد در آنها ساکن شده‌اند و به هر کدام از خانواده‌ها یک تخته فرش به عنوان هدیه نیز اهدا شده است.

به نظر می‌رسد که تمام اقدامات مورد نیاز برای خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان در خراسان رضوی انجام شده اما به اذعان خود مسئولان تعداد کمی از  این افراد هنوز باقی مانده‌اند که دچار مشکلاتی هستند.با توجه به آغاز سرما در خراسان رضوی و همچنین گزارشات هواشناسی مبنی بر تداوم هوای سرد در این استان باید برای همان تعداد باقیمانده نیز به صورت جدی اقدامات مورد نیاز را با شتاب بیشتر انجام دهند.






منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار