نشست خبری سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.جشنواره امسال روزهای ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه در 6 سالن برگزار می‌شود و ۱۲ اجرای موسیقی نواحی در برنامه‌های این رویداد گنجانده شده است. همچنین برای اولین بار بخش کرال به موسیقی انقلاب اضافه شده است.
کد خبر: ۵۳۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 04 December 2017
به گزارش تابناک : حمیدرضا نوربخش –مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست که پیش از ظهر امروز ۱۳ آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد،گفت: امسال اولین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل توانستیم امور را روان‌تر و بهتر پیش ببریم.

او ادامه داد: جشنواره امسال روزهای ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه در 6 سالن برگزار می‌شود. ما در این دوره از جشنواره بیش از ۹۰ اجرا در بخش‌های مختلف ردیف‌ دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل برگزار خواهیم کرد. سالن‌های اجرا نیز تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایش‌های ایرانیان خواهد بود.

او با بیان اینکه امسال ۱۲ اجرای موسیقی نواحی در برنامه‌های این رویداد گنجانده شده است، اظهار کرد: ما سال گذشته این بخش را به شکل پررنگ برگزار کردیم زیرا موسیقی نواحی ریشه ما و بخش مهمی است. در میان این ۱۲ گروه دو گروه موسیقی متعلق به بانوان هستند.

نوربخش اضافه کرد: ما به شکل کلی ۸۵ گروه شرکت‌کننده داریم که برخی از آن‌ها اجراهای خود را تکرار می‌کنند.

مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه بودجه این رویداد مشابه سال گذشته است،گفت: وزارت ارشاد حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به عنوان بودجه برای برگزاری این جشنواره به ما وعده داده است که امیدوارم این مبلغ را در اختیار ما بگذارد.

او درباره جدول اجراهای این دوره جشنواره نیز اظهار کرد: همان طور که سال گذشته وعده داده بودم شهریورماه امسال جدول اجراها آماده بود که بخشی از آن‌ها به استعلام و پیگیری‌های سازمانی احتیاج داشتند. از آنجایی که نظر بخش مارکتینگ جشنواره بر این بود که بلیت‌فروشی دیرتر و یک ماه مانده به شروع جشنواره آغاز به کار کند جدول را دیرتر منتشر می‌کنیم.

نوربخش با اشاره به بخش موسیقی انقلاب بیان کرد: در این بخش 6 اجرا روی صحنه خواهد رفت که سه اجرا به سه گروه موسیقی ردیف دستگاهی اختصاص خواهد داشت. در این میان برای اولین بار بخش کرال را به موسیقی انقلاب اضافه کردیم که آثار و سرودهای جاودانه انقلاب توسط سه گروه کُر اجرا می‌شود.

او همچنین درباره بخش پژوهشی گفت: این بخش همانند سال گذشته پی گرفته شده است با این تفاوت که در سی‌وسومین دوره چند پژوهشگر بین‌المللی نیز دعوت شده و همراه ما خواهند بود.

وی با بیان اینکه رویکرد بخش پاپ در این رویداد به دلیل مخاطب زیاد است، اظهار کرد: در این بخش گروه‌های فعال و پرمخاطب گزینش شده و اجرا خواهند کرد. در بخش بین‌الملل نیز نگاه من در این چند سال بر این بوده که اگر می‌خواهیم در ردیف جشنواره‌های معتبر جهانی حضور داشته باشیم، این بخش را جدی‌تر بگیریم، بنابراین با مدیر فستیوال‌ها و آژانس‌های فعال بین‌المللی ارتباط نزدیک گرفتیم.نکته جالب اینجا بود که این افراد از آن سوی مرزها هنرمندانی را به ما معرفی می‌کردند که علاقه‌مند بودند در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازند.

نوربخش درباره گروه‌های شرکت کننده در بخش بین‌الملل توضیح داد:ما با تکیه بر حوزه «ایران فرهنگی» سعی کردیم در این بخش تنوع را لحاظ کنیم که با این حساب هنرمندانی مانند فرانچسکو کفیسو (نوازنده ایتالیایی ساکسیفون)، مانو کچه (نوازنده فرانسوی درامز)، یک گروه مغولستانی، همایون سخی (نوازنده افغانستانی ساز رباب) و ارکان اوگور(نوازنده ترک باغلاما و گیتار) در این جشنواره حضور خواهند داشت.

او اضافه کرد: همچنین شهید پرویزخان (نوازنده هندی) که سال گذشته به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اجرای او دستخوش تغییر شد و آن طور که باید، دیده نشد، بار دیگر به این رویداد دعوت شده است. در بخش موسیقی کلاسیک نیز گروه آیسو از اتریش، ریکاردو ریبرو (خواننده موسیقی فادو) از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان و تریو شوسان از فرانسه به اجرای برنامه می‌پردازند؛ همچنین هنرمندانی از کشورهای اسلوانی، ژاپن، صربستان،‌سنگال و چین در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر اختصاص داشت.

نوربخش در پاسخ به پرسشی درباره انتشار نیافتن فراخوان برای بخش پژوهش این رویداد گفت: این بخش رقابتی نیست که برای آن فراخوان منتشر کنیم بلکه تعدادی پژوهشگر و افراد متخصص درباره موضوعات موسیقایی صحبت خواهند کرد.

او در ادامه درباره معیار انتخاب گروه‌های شرکت کننده در بخش موسیقی تلفیقی اظهار کرد: وجه نام این بخش هنوز برای من نیز جا نیفتاده و نتوانستیم واژه دیگری را برای آن انتخاب کنیم. نظر مجموعه کارشناسان و از طرفی پذیرش گروه‌ها در این امر دخیل است. انتخاب ما در حوزه مقدورات بوده و در حوزه ایده‌آل نیست.

مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره اجرایی کردن وعده دو سال پیش خود درباره «اتاق شیشه‌ای» و شفاف‌سازی عملکرد مالی این رویداد بیان کرد: منش و روش همیشگی من اتاق شیشه‌ای است و همواره این روند را دارم. در دوره سی‌ویکم ابهامات و سوالاتی مطرح شد که برخی از آن‌ها قابل درک بود اما برخی را روا نمی‌دانستم. بنابراین برای زدودن آن در این باره توضیحاتی دادم. در حال حاضر نیز اگر سوالی ایجاد شود و دوستان مایل به ارائه گزارش باشند این کار را انجام خواهم داد.

نوربخش در مقابل خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده بود و از او درخواست داشت بار دیگر به اتاق شیشه‌ای جامع عمل بپوشاند، قول داد این کار را انجام دهد.

او همچنین درباره معرفی کارشناسان این رویداد اظهار کرد: امیرعباس ستایشگر، مهدی وجدانی و خانم حسین‌زاده مدیریت بخش‌هایی از این جشنواره را بر عهده دارند.

مدیر جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به این پرسش که آیا محسن رجب‌پور –تهیه‌کننده موسیقی-انتخاب بخش پاپ جشنواره را انجام داده است، گفت: من از مشورت آقای رجب‌پور و بقیه تهیه‌کنندگان بهره گرفتم. آقای رجب‌پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک‌هایی کرده است اما در نهایت انتخاب گروه‌های شرکت کننده با خود من است.

نوربخش همچنین در مقابل پرسشی مبنی بر معیار انتخاب سامانه‌های بلیت‌فروشی برای این رویداد گفت: در دوره‌های پیش از من متأسفانه هیچ کس حاضر به مذاکره با سامانه‌های بلیت‌فروشی مختلف نبود اما من گفتم با همه مذاکره می‌کنم. عین دو سال گذشته انتخاب این سامانه‌ها برای ما حالت مناقصه داشته است و من هیچ کس را حذف نکردم.

او با بیان اینکه خواستار مشارکت حداکثری در امر بلیت فروشی است، گفت: درصد کارمزد ما در این زمینه قابل اعتنا نبوده و این امر رانت مهمی نیست. ما به فکر فروش هستیم و می‌خواهیم دسترسی را بیشتر و آسان‌تر کنیم. عده‌ای می‌خواهند بگویند در این فضا مافیا وجود دارد اما این گونه نیست.

مدیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه این نشست درباره اینکه بعضی جاها مطرح شده نمایشگاه لغو شده صنعت موسیقی  قرار است با فرمی دیگر در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر گفت: تا به حال با ما هیچ مذاکره‌ای نشده و من از نمایشگاه صنعت موسیقی خبری ندارم.

نوربخش همچنین درباره اجاره بهای تالارهای میزبان این رویداد بیان کرد: ما خیلی شفاف هستیم و اجاره‌بهای تالارهایمان را طبق تعرفه پرداخت کرده‌ایم. برخی از این سالن‌ها که غیردولتی هستند تا زمانی که به آن‌ها پول ندهیم اجاره ورود به سالن را به ما نمی‌دهند. ما با بنیاد رودکی تا به حال مشکل و اختلافی نداشتیم و سالن‌های آن‌ها در اختیار ما قرار دارد.

او با بیان اینکه جایزه باربد (جایزه‌ای که هر ساله در جشنواره موسیقی فجر به آلبوم‌های برتر موسیقی تعلق می‌گیرد) نقطه عطف ماست، گفت: نگاه من بر این است که هر چه این جایزه را پررنگ‌تر کنیم و به آن بها بدهیم منشأ برکات و خیر خواهد بود. امروز در سینما سیمرغ محور همه چیز است. نگاه ما به مدل‌های مشابه خارجی بوده است. جایزه اسکار یا گرمی در حوزه وسیعی داوری و با مکانیزم‌های مختلفی برگزار می‌شود.

مدیرجشنواره موسیقی فجر ادامه داد: ما دو سال پیش خواستیم از تمام فعالان عرصه موسیقی که شرایط این کار را دارند دعوت کنیم که داوری باربد را انجام دهند. با این حساب این امکان وجود نداشت که آثار برخی از آن‌ها در باربد حضور نداشته باشد. بنابراین رأی آن‌ها را برای اثر خودشان نافذ ندانستیم. سال گذشته با آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شد تعداد داوران را محدود کردیم و امسال نیز همین گونه پیش می‌رود. در نهایت حدود 200 اثر قرار است برای جایزه باربد داوری شود.

نوربخش درباره جوایز این رویداد نیز گفت: یک جایزه 60 میلیونی ویژه بود که سال گذشته حذف شد و امسال نیز نخواهد بود. باقی جایزه‌ها نیز مانند سال گذشته است و حدود 10، 20 میلیون تومان خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش که جشنواره موسیقی فجر با 32 دوره برگزاری تا به حال چقدر در سطوح بین‌الملل شناخته شده است؟ گفت: خیلی کم. دلیل آن نیز تغییر سیاست‌ها بوده است. همین فراز و نشیب‌ها به جشنواره آسیب می‌رساند اما در حال حاضر قصد داریم به طور جدی به آن بپردازیم.

مدیر جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آرشیوی که از این جشنواره تهیه و در سایت قبلی آن بارگذاری شده بود که در حال حاضر در سایت جدید وجود ندارد، کجاست؟ بیان کرد: این آرشیو باید در انجمن موسیقی باشد.

نوربخش درباره تقدیر از محمدرضا شجریان نیز اظهار کرد: تقدیر از او وظیفه همه است. اما همان طور که سال گذشته نیز مطرح کردم همیشه پیشنهاد و درخواست برای تقدیر و اهدای نشان از او وجود داشته اما خود استاد شجریان معتقد است که نشان چیزی است که مردم به او می‌دهند. او حتی مدرک دکترای دانشگاه تهران را نپذیرفت و هیچ وقت زیر بار تقدیر از خودش نرفت. البته در هر دوره جشنواره از افرادی تقدیر شده‌اند که امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه مخالف بخش «نسل دیگر» جشنواره موسیقی فجر نبوده است، گفت: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی که در حال حاضر برگزار می‌شود همان بخش نسل دیگر است که من وعده داده بودم. قرار است بخش رقابتی نیز به این جشنواره اضافه شود.

مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره حضور ارکسترهای بنیاد رودکی (ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران) در سی‌وسومین دوره این رویداد اظهار کرد: این ارکسترها با رهبران ثابت خود در جشنواره حضور خواهند داشت.

نوربخش درپاسخ به این پرسش که اگر امسال نیز در بخش بین‌الملل جشنواره اجراهایی کنسل شوند چه کسانی را برای جایگزینی در نظر گرفته‌اید، گفت: امسال در این بخش اجرایی نخواهیم داشت که کنسل شود. ما اجرایی را جایگزین اجرای دیگر نمی‌کنیم. البته الان هم امکان دارد که تا زمان انتشار جدول گروهی را به آن اضافه کنیم.

او در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد که برای برگزیدگان جشنواره هایی مانند جشنواره‌های موسیقی معاصر، جوان، کلاسیک ایرانی و نواحی اجراهایی را در سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته‌اند.

 در این نشست همچنین پوستر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد.







منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار