معضلات اجتماعی با افتتاح خطوط ویژه بی آر تی؛
سال هاست که بار سنگین ترافیک در ساعات پر رفت و آمد خیابان قرنی موجب اختلال در زندگی ساکنین کوچه های فرعی حدفاصل میدان فردوسی تا میدان شهدا شده و چراغ قرمزهای طولانی و ترافیک سنگین خیابان اصلی رانندگان وسایل شخصی را به استفاده از معابر فرعی منتهی به چهارراه ابوطالب تا میدان شهدا ترغیب می کند که با اجرای پروژه ایزوله خطوط بی آر تی و کاهش عرض معابر مشکلات دیگری نیز گریبان ساکنین خیابان های موازی با مسیر خط 3 بی آر تی را می گیرد.
کد خبر: ۵۳۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 07 December 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ سال هاست که بار سنگین ترافیک در ساعات پر رفت و آمد خیابان قرنی موجب اختلال در زندگی ساکنین کوچه های فرعی حدفاصل میدان فردوسی تا میدان شهدا شده و چراغ قرمزهای طولانی و ترافیک سنگین خیابان اصلی رانندگان وسایل شخصی را به استفاده از معابر فرعی منتهی به چهارراه ابوطالب تا میدان شهدا ترغیب می کند که با اجرای پروژه ایزوله خطوط بی آر تی و کاهش عرض معابر مشکلات دیگری نیز گریبان ساکنین خیابان های موازی با مسیر خط 3 بی آر تی را می گیرد.

در روزهای اخیر ایزوله خط 3 بی آر تی مشهد با آغاز اعتراضات کسبه خیابان توحید کلید خورد. با نگاهی به گذشته پروژه خط 3 بی آر تی مشهد، میزان اثربخشی بررسی های پیوست نگاری در شهرداری و سازمان اتوبوسرانی مشهد مشخص می شود.

اجرای پروژه خط 3 بی آر تی مشهد در دی ماه سال 93 به تصویب شورای شهر چهارم رسید تا مسیر این خط از شهرک شهید رجایی آغاز و بعد از طی مسیر حرم مطهر و سیدرضی در نهایت به پایانه الهیه منتهی شود، در خرداد 94 با تصویب شورای راهبردی پیوست فرهنگی اجرای پروژه تا زمان تصویب پیوست فرهنگی آن متوقف شد و در شهریور 94 با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر 175 میلیون تومان این خط به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

در پیوست فرهنگی و اجتماعی خط 3 بی آر تی مشهد، میزان رضایت و چگونگی اعتراضات کسبه محل درصورت عدم رضایت از پروژه، مشکلات اقتصادی کسبه، نحوه اقناع آنان و اطلاع رسانی پروژه ذکر شده است و هیچ توجهی به نیاز شهروندانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و ساکنین آن مناطق به خصوص در بافت سنتی محلات نشده و نیازمند بازنگری پیوست اجتماعی پروژه از سوی اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد است.

با توجه به اینکه شهرداری موظف به حفظ مولفه های مهم زندگی از جمله هویت، عدالت، امنیت، ارتباطات اجتماعی، آرامش، زیبایی و رضایت شهروندان است. احداث نرده های بلند در خطوط میان خیابان و تجمع مسافران پشت نرده ها در ساعات اوج ترافیک موجب اختلال در زیبایی بصری شهر و بی حرمتی به بخشی از شهروندانی می شود که از وسایل حمل و نقل عمومی در این مسیر استفاده می کنند و عموما زنان، دانش آموزان و اقشار آسیب پذیر جامعه هستند. اتوبوس های خریداری شده به منظور استفاده در خطوط بی آر تی مشهد برای حمل ویلچر مناسب سازی شده اما در آینده عبور ویلچر از عرض خیابان یکی از مشکلات معلولین می شود.

جداسازی بخشی از خیابان اصلی با عرض کم با هدف خط ویژه اتوبوس، عملا از عرض معبر کاسته و به تناسب آن بار ترافیک دیگر خطوط افزایش می یابد که منجر به افزایش بار ترافیکی در خیابان اصلی و استفاده رانندگان شخصی از کوچه های کم عرض موازی با این خیابان ها می شود. در این منطقه بارگیری بسیاری از مغازه ها تنها از حاشیه خیابان امکان پذیر است که باعث اختلال در عبور و مرور شده و با نصب نرده های آهنی راه عبور عابر پیاده از عرض خیابان برای خرید بسته می شود.

پیاده روهای فاقد استاندار و فقدان فضای سبز و مبلمان شهری مناسب در خیابان قرنی همواره موجب عدم تمایل شهروندان به پیاده روی طولانی مدت در این مسیر بوده و فاصله زیاد پارکینگ ها و عدم امکان توقف وسایل نقلیه نه تنها تمایل شهروندان و زائرین به پیاده روی را افزایش نمی دهد بلکه علاوه بر افزایش نیاز روز افزون به پارکینگ های نزدیک تر، کوچه های اطراف نیز برای دسترسی سریع تر به خودرو شخصی به پارکینگ تبدیل شود.

اما بهاروند، رئیس کیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار تابناک با اشاره به روند رو به افزایش آلودگی هوا و ترافیک در مسیرهای منتهی به حرم مطهر تنها راه کاهش آلودگی را استفاده ار حمل و نقل عمومی در این مسیر دانست و افزود: طرح خطوط بی آرتی مشهد حد فاصل میدان توحید و حرم مطهر با توجه به افزایش میزان آلاینده ها در فصل های سرد سال یکی از راه های بهبود وضعیت ترافیک و سالم سازی هوا در این منطقه دسترسی به حمل و نقل مناسب در این محدوده است که با استفاده از خطوط بی آر تی گام های اولیه برای رسیدن به این هدف برداشته شد.

بهاروند در پاسخ به اعتراض کسبه محل مبنی بر عدم دسترسی مناسب شهروندان به بازار در مسیر خط 3 بی آر تی اظهار داشت: در مراحل اولیه اجرای هر طرح با اعتراض مخالفین مواجه می شویم با توجه به اقدامات اندیشیده شده طی روزهای آینده پارکینگ های مناسب افتتاح و در دسترس شهروندان قرار می گیرد و امیدواریم رضایت شهروندان را جهت دسترسی سریع به حرم مطهر، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و همچنین دسترسی به بازار در محدوده خطوط بی آر تی را کسب کنیم.

با توجه به اینکه راه اندازی خط 3 بی آر تی مشهد از سال 94 بخش زیادی از نیاز اهالی مناطق غربی شهر به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را پاسخ می دهد اما برای تصمیم گیری درمورد ایزوله مسیر و کاهش عرض خیابان باید به بار ترافیکی منطقه و نیازهای روانی ساکنان و شهروندان در استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری توجه شود که ممکن است در صورت ادامه ایزوله مسیر بدون توجه به مقتضیات هر محله اعتراضات دومینو وار ساکنان و کسبه افزایش یابد، باتوجه به اینکه مجریان این طرح به شاخص سرعت در حمل و نقل عمومی توجه ویژه داشتند اما به منظور تشویق شهروندان به استفاده از خطوط بی آر تی علاوه بر سرعت شاخص هایی مانند ایمنی، راحتی، آرامش، عدم ازدحام و حفظ منزلت انسانی شهروندان تاثیر به سزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار