مراجع تقلید و علما تأکید کردند؛
پس از اقدام نابخردانه ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس، تعدادی از مراجع تقلید و علمای حوزه با سخنرانی و یا صدور بیانیه این اقدام را محکوم کردند.
کد خبر: ۵۳۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 08 December 2017
به گزارش تابناک قم، پس از اعلام طرح آمریکا در فلسطین اشغالی و اعلام انتقال سفارت‌خانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تعدادی از مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه علمیه قم در قالب سخنرانی و یا صدور بیانیه ضمن اعلام حمایت مجدد از مظلومان فلسطین خواستار اعتراض جهانی مسلمانان نسبت به این اقدام شدند.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی روز پنج‌شنبه در درس اخلاق خود که در موسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن ابرار تأسف از این اقدام، توطئه آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس را محکوم و تأکید کرد: امیدواریم آمریکا به هوش بیاید و اگر به هوش نمی‌آید خداوند خطر و توطئه آن‌ها را به خود آن‌ها برگرداند.

مسلمانان به میدان بیایند

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی نیز با بیان اینکه جامعه اسلامی نباید در برابر فتنه جدید آمریکا و اسرائیل نسبت به قدس بی تفاوت باشد، گفت: نباید مسلمانان در مقابل این حرکت سکوت کنند، بلکه باید علیه حرکتی که از سوی عربستان هم حمایت می‌شود به میدان بیایند و اعلام انزجار کنند.

این مرجع تقلید افزود: اسرائیل با این حرکت خود نشان داد به نابودی خود نزدیک شده و امید است به زودی این مسئله در جامعه اسلامی محقق شود.

اقدام آمریکا اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی نیز با صدور پیامی با تأسف فراوان از این اقدام، همه آزاداندیشان را به روشنگری و محکومیت این حرکت خطرناک و مسلمانان را به اتحاد عملی در برابر این توطئه فراخواند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«فَوَیلٌ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یوْمٍ أَلِیمٍ» (زخرف/۶۵)

مسئله غیر انسانی و ضد دینی تثبیت قدس شریف به عنوان مرکز رژیمی منحوس و هتک مضاعف مسجدالاقصی (قبله اول مسلمانان) مایه تأسف فراوان است. این طرح می‌تواند به معضلی غامض و ریخته شدن بیش از پیش خون مسلمانان بی‌گناه و آوارگی آن‌ها بیانجامد.

روشنگری و اعلان محکومیت این حرکت وقیحانه، از سوی همه آزاد اندیشان و اتحاد عملی مسلمین نقش به‌سزایی در خنثی سازی این توطئه دارد. به امید روزی که وعده الهی ظهور منجی و موعود أمم حضرت بقیه الله الاعظم (علیه السلام) و برقراری قسط و عدل محقق شود.

مسلمانان متحد شوند

دفتر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر ترامپ را محکوم کرد.

یکی از مسئولان دفتر این مرجع تقلید در نجف اشرف در این زمینه اعلام کرده است: این اقدام ترامپ محکوم است و توهین به احساسات صدها میلیون مسلمان به شمار می‌رود، اما این اقدام نمی‌تواند واقعیت قدس را تغییر دهد، زیرا قدس سرزمینی اشغال شده است که حاکمیت آن باید به اهالی خود بازگردد.

وی افزود: مسلمانان باید برای برخورد با این اقدام، دست به دست هم بدهند و متحد شوند.



قدس متعلق به مسلمانان است

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز با محکومیت طرح انتقال پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی به قدس شریف گفته است: امروز ترامپ به پشتیبانی کشورهای غربی و عربی خودفروخته و سرسپرده این طرح را مطرح کرده است و امت اسلام باید هوشیارتر از همیشه اقدام عملی داشته باشد.

امام جمعه قم بیان داشت: قدس شریف، قبله اولین مسلمانان و سرزمینی مقدس مربوط به همه ادیان الهی است و رژیم صهیونیستی سالیان سال در صدد تعرض به این مکان مقدس بود و امروز این شرایط را فراهم دیده است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: امروز آمریکا به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای رژیم غاصب اشغالگر قدس است، ملت‌های مسلمان نباید نسبت به این مسئله مهم دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر باشند بلکه باید با اتحاد و انسجام مقابل این زیاده خواهی رژیم صهیونیستی بایستند.

اسرائیل راه به جایی نمی‌برد

همچنین آیت‌الله مرتضی مقتدایی، در سخنانی گفت: هدف آمریکا از ارائه این طرح، تقویت رژیم صهیونیستی است و آمریکا خود را وابسته به این رژیم جعلی می‌داند و دولت‌های آمریکا برای ادامه کار خود، نیاز به تائید رژیم صهیونیستی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز رژیم صهیونیستی به واسطه همین خوش‌خدمتی آمریکا و کشورهای سرسپرده و نوکر منطقه مقابل جبهه اسلام، مسلمانان و جبهه مقاومت به صورت مستقیم یا نیابتی ایستاده است، ولی باید بدانند راه به جایی نخواهند داشت و با وجود حمایت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به فضل الهی به زودی نابود خواهند شد.

اقدام آمریکا، توهین به مسلمین است

آیت الله هادوی تهرانی نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و تأکید کرد: بار دیگر رئیس جمهور کاسب پیشه و کژ اندیشه آمریکا به اقدامی بی‌خردانه دست زد و با اعلام «قدس» مقدّس به عنوان پایتخت دولت ساختگی اسرائیل، به وجدان دینی تمام مسلمانان، بلکه مسلمانان و مسیحیان و بلکه تمام ادیان الهی و آزاد اندی‌شان جهان، دهن کجی کرد و بیگانگی خود را با ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی نشان داد.

این اقدام که تمام مسلمانان جهان را مورد تعرض قرار داده و بی احترامی آشکار به مقدسات اسلامی است، باید از سوی تمام آحاد مسلمان در جهان محکوم شود. بر هر مسلمانی واجب است به هر شکل ممکن از ارسال پیام و حضور در تظاهرات گرفته تا کمک مالی به مظلومان فلسطین و برگزاری همایش‌ها مخالفت خود را با این اقدام ابلهانه نشان دهند.

محکومیت اقدام آمریکا از سوی حوزه

حجت الاسلام رفعتی، سخنگوی حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی گفت: فتنه امروز آمریکایی صهیونیستی، فقط با وحدت امت اسلام و اقدامات یکپارچه دول اسلامی خنثی می‌شود، در غیر این‌صورت، این موضع‌گیری آمریکا و اقدامات نابخردانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی، انتفاضه دیگری را رقم خواهد زد.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه، بیان داشت: ان‌شاءالله با این اقدام و فتنه آمریکایی صهیونیستی شاهد از بین رفتن این رژیم جعلی باشیم و این سرنگونی با عملیاتی ساختن این طرح، بدون تردید آغاز خواهد شد.

وی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه نیز ضمن محکوم کردن این طرح، از همه ملت‌های اسلامی می‌خواهیم، ضمن محکوم ساختن این فتنه جدید در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام، نشان دهند که مانند رژیم سعودی، نوکر و جیره‌خوار صهیونیست‌ها و استکبار جهانی نیستند؛ هر کشوری که مانند رژیم سعودی با این حرکت همراهی نکند، بدون تردید مطرود جهان اسلام است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار