بزرگترین نیروگاه خورشیدی متعلق به بخش خصوصی با ظرفیت تولید 100 کیلووات عصر یکشنبه طی مراسمی در یک واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی توس مشهد مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۵۳۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 10 December 2017
به گزارش تابناک : استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: امروز بزرگترین نیروگاه خورشیدی بخش خصوصی استان در شهرک صنعتی توس راه اندازی شده که اقدام مطلوبی در جهت توسعه بهره گیری از انرژیهای پاک از جمله انرژی خورشیدی و بادی در آینده است.
علیرضا رشیدیان افزود: دولت هم در زمینه بهره گیری از انرژیهای پاک، حمایتهای لازم از طریق پرداخت تسهیلات، صدور مجوزهای لازم و در اختیار گذاشتن زمین برای راه اندازی نیروگاه از سرمایه گذاران انجام می دهد.
وی ادامه داد: تاکنون در بخش نیروگاههای خورشیدی کوچک 600 نیروگاه توسط مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی با هدف اشتغالزایی برای آنان در خراسان رضوی راه اندازی شده است. این تعداد تا هزار نیروگاه کوچک افزایش خواهد یافت.
استاندار خراسان رضوی گفت: بطور قطع نیروگاههای بزرگ خورشیدی به میزان 100 کیلووات می توانند بازار جدید برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران در استان باشند که ما به شدت از این موضوع استقبال می کنیم.
وی افزود: افزایش بهره گیری از نیروهای پاک به ویژه انرژی خورشیدی و انرژی بادی که در این استان به فراوانی وجود دارد می تواند خودکفایی در تولید برق بدون نیاز به سوخت فسیلی و صدور این نوع انرژی به کشورهای همسایه را به همراه داشته باشد.
رشیدیان ادامه داد: امیدواریم راه اندازی نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی و همکاری اداره برق در خرید برق تولیدی این نیروگاهها دیگر سرمایه گذاران را به راه اندازی این نوع نیروگاهها در بخش تولید راغب کند.
وی گفت: هم اینک مدیران برخی ادارات و دستگاههای اجرایی نسبت به راه اندازی نیروگاههای خورشیدی در محل نهادها اقدام کرده اند و امید است این مهم در سطح بخش تولید و نهادهای دیگر توسعه یابد زیرا هر چقدر بتوان از انرژی خورشید و باد استفاده بهتری کرد به نفع کشور، محیط زیست و هوای پاک است.
مدیرعامل شرکت توس فیوز نیز گفت: نیروگاه مولد برق خورشیدی با ظرفیت اسمی تولید 200 هزار کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در سال و 25 میلیارد ریال هزینه طی مدت چهار ماه راه اندازی شد.
سیامک فارسیان افزود: این نیروگاه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع با اشتغالزایی برای هفت نفر راه اندازی شده و کشورهای سازنده پنلها و ماشین آلات این نیروگاه خورشیدی آلمان، ایران و چین هستند. فعالیت نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی توس فیوز باعث کاهش تخلیه سالانه 140 تن دی اکسید کربن در جو می شود.
ظرفیت ایران در حوزه انرژیهای نو شامل انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، باد و امواج در خور توجه است و منطقه خراسان رضوی نیز در این بخش از ظرفیتهای فوق العاده در حوزه آفتاب و باد برخوردار می باشد. بطور متوسط سالانه 350 روز آفتابی با حرارت متوسط در خراسان رضوی وجود دارد که تابش آفتاب آن مناسب مولدهای خورشیدی است. در حوزه انرژی باد نیز 2 حوزه بادخیز در خواف و بینالود خراسان رضوی وجود دارد. کانال باد با وزش دائم و ظرفیت 52 درصد در منطقه نشتیفان خواف در دنیا کم نظیر است زیرا میانگین ضریب ظرفیت این کانالها در دنیا بین 20 تا 30 درصد می باشد. 




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار