چه کسی بیت کوین را بوجود آورد؟

در سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین به عنوان اولین ارز مجازی توسط فردی ناشناس که خود را ساتوشی ناکاماتو معرفی کرد ایجاد شد. قیمت بیت‌کوین در آن زمان تنها چند سنت و در مجموع تاکنون بیش از ۲۳ میلیون توکن بیت‌کوین در جهان ایجاد شده است.نام ساتوشی ناکاماتو یک نام جعلی است و بسیاری بر این باورند که یک گروه بزرگ برنامه‌نویسی تحت وب بیت کوین را ایجاد کردند.رسانه‌های جمعی تاکنون نام‌های زیادی را به عنوان ناکاماتوی واقعی عنوان کردند و حتی مجله نیوزویک یک پیرمرد ۶۴ ساله آمریکایی با نام دوریان را با عنوان ناکاماتوی اصلی عنوان کرد که بعدها همین دوریان این مسئله را تکذیب و به دلیل بهم خوردن زندگی خصوصیش از نیوزویک شکایت کرد.

در سال ۲۰۱۵ نیز یکی دیگر از نشریات معتبر کریگ رایت یک شهروند استرالیایی و مهندس کامپیوتر را پدیدآورنده بیت‌کوین عنوان کرد.تا پیش از این تمام افرادی که نام آنها به عنوان پدیدآورنده واقعی بیت‌کوین منتشر می‌شد آن را تکذیب می‌کردند اما در می سال ۲۰۱۶ کریگ رایت اعلام کرد که همان ساتوشی ناکاماتوی واقعی است و البته مستنداتی را نیز برای آن ارائه داد که تا حدودی قابل استناد بودند، اما پس از مدتی رایت نیز تمام ادعاهای قبلی خود را کنار گذاشت و با انتشار پستی نسبت به عدم توانایی خود در اثبات اختراع بیت‌کوین از انظار عمومی عذرخواهی کرد و ناپدید شد.

پشتوانه پولی و نگاه دولت ها به بیت کوین

بیت کوین بدون هیچ پشتوانه‌ای منتشر شده و هیچ بانک، بانک مرکزی، سازمان و حتی هیچ دولتی در جهان بر مبادلات آن نظارت نمی‌کند و تاکنون هیچ دولتی نیز آن را به عنوان یک ارز به رسمیت نشناخته است. دولت هایی نظیر چین و آمریکا نیز همواره تلاش کرده اند که موجودیت بیت کوین را به عنوان کالا به جامعه القا کرده و همواره از به رسمیت شناختن آن سر باز زده اند. ترویج بیت کوین می تواند از سه جهت ساختار پولی جهانی را به هم بزند.

نخست اینکه دیگر بانک های مرکزی کشورها مرجع چاپ پول نخواهند بود و این مسئولیت به دوش مهندسان کامپیوتر و سخت افزار خواهد افتاد.دوم اینکه دولت ها نیز سلطه خود را بر سیاست‌های پولی کشورهای خود از دست داده و عملا بازار پولی کشورها و حتی مراودات پولی بین کشورها نیز از ساختار کنونی خود خارج خواهد شد.در آخر اینکه گسترش استفاده از ارزهای مجازی می تواند تمام معاهدات و توافقات پولی بین المللی را که در راستای کنترل جریان پول و مبارزه با پولشویی در جهان شکل گرفته اند را بهم زده و بی اثر کند.

بیت کوین چیست؟

به‌طور ساده می‌توان گفت بیت‌کوین یک کد رمزی ساده است که در اختیار خریدار آنلاین ارز قرار گرفته و در کیف پول اینترنتی وی ذخیره می‌شود. برای مبادلات بیت‌کوین حتی در ایران افراد باید کیف پول اینترنتی را برای خود ایجاد کرده  و سپس اقدام به خریدوفروش بیت‌کوین کنند به این صورت که شما می توانید با مراجعه به برخی وبگاه های کارگزاری ارز مجازی نظیر BITCOINDESK فایل برنامه کیف پول مجازی را دریافت کرده و یا در همین وبگاه ها برای خود یک کیف پول تعریف کنند.

سپس خریداران می توانند با مراجعه حضوری به کارگزاری‌های خصوصی مبادله بیت کوین و یا با خرید اینترنتی از آنها اقدام به خرید بیت کوین کنند.منشی یکی از کارگزاری‌های بیت کوین در تهران در مصاحبه با خبرنگار فارس مدعی شد برخلاف تصور فعلی، بیت کوین در ایران نیز توانسته است تا حدودی جای پای خود را سفت کرده و به طور روزانه نیز در میان سرمایه گذاران ایرانی معامله می شود. 

نظام پرداخت بیت‌کوین بدون واسطه بوده و مشتری و فروشنده به‌طور مستقیم توکن بیت‌کوین را معامله می‌کنند. جابجا شدن بیت‌کوین در قالب سیستمی به نام بلک چین که تحت وب است انجام شده و کامپیوترهای بسیار پیشرفته ای نیز زمینه سخت افزاری مبادلات بیت کوین را فراهم می کنند.هر نقل و انتقال بیت‌کوین حدود ۱۰ دقیقه تا انجام نهایی آن زمان نیاز دارد.

پشتوانه نرم افزاری و سخت افزاری بیت کوین چیست؟

کارشناسان امور ارزهای مجازی و شبکه اینترنت بر این باور است که قالب بلک چین غیرقابل نفوذ و هک‌ناپذیر است. هم‌اکنون نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دنبال ایجاد بیت‌کوین‌های جدید هستند و آن را استخراج بیت‌کوین (بیت‌کوین ماینینگ) نامگذاری کرده‌اند. کارشناسان معتقدند ایجاد هر توکن بیت‌کوین در قالب ماینینگ ۲ هزار دلار هزینه داشته و انرژی زیادی می‌برد.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان اعلام کردند سخت‌افزار ایجاد بیت‌کوین برق بسیار زیادی مصرف کرده و برخی پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ برق مصرف‌شده سخت‌افزار ایجاد بیت‌کوین از برق مصرفی کل جهان نیز فراتر برود.بنا به محاسبات انجام‌شده سخت‌افزار ایجاد بیت‌کوین که در قالب بلک چین و با استفاده از سخت افزارهای بسیار بزرگ این کار را انجام می‌دهد، سالانه ۳۱ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند و این درحالی است که برق مصرفی کل کشور ایرلند ۲۳ تراوات ساعت است.

روند قیمتی بیت کوین از ابتدا تا کنون

از هزینه ایجاد بیت‌کوین و مصرف انرژی آن که بگذریم، به نوسانات شدید قیمت این ارز خواهیم رسید.همان‌گونه که گفته شده بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ تنها چند سنت قیمت داشت و تا ابتدای سال ۲۰۱۷، قیمت آن با بیش از هزار برابر افزایش به کمتر از ۱۰۰۰ دلار رسید. از ابتدای سال جاری میلادی نیز بیت‌کوین روند صعودی شدید قیمتی را تجربه کرد و طی روزهای گذشته حتی توانست از رقم ۱۸ هزار دلار عبور کند.قیمت بیت‌کوین در ابتدای ماه نوامبر یعنی کمتر از ۴۰ روز پیش از حدود ۷۰۰۰ هزار دلار به ۵ هزار دلار سقوط کرد اما با گذشته چند روز دوباره به بالای ۷ هزار دلار سید و تا پایان این ماه رکورد ۱۱ هزار دلار را شکست.

نظر کارشناسان و پیش بینی ها درباره بیت کوین چیست؟

پیشتر کارشناسان این افزایش قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کرده و معتقد بودند قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۱۷ به بالای ۱۰ هزار دلار خواهد رسید اما روند افزایشی اخیر بیش از پیش‌بینی کارشناس بود و هم‌اکنون علی‌رغم باقی مانده حدود ۲۰ روز به پایان سال ۲۰۱۷ قیمت بیت‌کوین روز گذشته رکورد ۱۸ هزار دلار را شکست.

تا قبل از رسیدن قیمت بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار و زمانی که قیمت آن در محدود ۷-۸ هزار دلار بود کارشناسان هشدار می‌دادند قیمت این ارز با توجه به عدم وجود پشتوانه ارزی، ارز خارجی و یا طلا برای حمایت ارزشی از آن قیمت آن را حبابی بزرگ توصیف می‌کردند و همواره هشدار می‌دادند قیمت آن سقوط می‌کند. 

کارشناسان تأکید می‌کردند که بیت‌کوین با رسیدن به رقم ۱۰ هزار دلار به احتمال زیاد شاهد اصلاح قیمتی خواهد بود اما این اتفاق رخ نداد.یک کارشناس باسابقه در حوزه بانکی با نام یوری پری‌پاچکین زمانی که قیمت بیت‌کوین حتی به ۱۰ هزار دلار نرسیده بود، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری میلادی قیمت این ارز به ۱۴ هزار دلار خواهد رسید.وی معتقد بود در سال ۲۰۱۸ نیز قیمت بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد و این رکورد نیز خواهد شکست.پری پاچکین هشدار داده است زمانی که قیمت بیت‌کوین به ۲۵ هزار دلار می‌رسد این ارز اصلاح قیمتی را تجربه خواهد کرد. 

بازارها و حجم بازار بیت کوین

بزرگترین بازار بیت‌کوین در جهان در کره جنوبی شکل گرفته و روزانه میلیاردها دلار در این کشور بیت‌کوین مبادله می‌شود. روز گذشته حجم کل بیت‌کوین‌های موجود به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسید.هم‌اکنون قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین ۱۵۷۲۲ دلار است. یکی از اصلی ترین مراجع اطلاع‌رسانی درباره قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین سایت coinmarketcap.com است.کارشناسان بر این باورند که روزانه بیش از ۳۰ هزار کیف دیجیتالی برای خریدوفروش ارزهای مجازی ایجاد می‌شود و در هفته میلیاردها دلار پول روانه بازار ارزهای مجازی می‌شود.

گم کردن یا دزدیده شدن بیت کوین

در صورتی که دارنده بیت کوین ارز خود را در فضای وب گم کرده و یا قربانی سرقت شود، این ارز غیر قابل بازگشت بوده و نمی توان آن را مجددا بازیابی کرد.

روش معامله بیت کوین

شما باید ابتدا نزدیکترین فروشنده با تعداد دلخواه خود را یافته و سپس درخواست خرید خود را برای وی ارسال کنید. فروشنده نیز بنا به درخواست شما مشخصات حساب بانکی خود را برای شما ارسال کرده و شما نیز پس از واریز وجه رسید آن را برای فروشنده ارسال کرده و بیت کوین ها را در حساب الکترونیکی خود دریافت می کنید.

قانونی بودن معاملات بیت کوین

در بسیاری از کشورها با توجه به اینکه هنوز برای مبادلات ارزهای مجازی قوانینی وضع نشده است داد و ستد و استخراج آن منع قانونی ندارد اما در برخی کشورها نظیر چین مبادلات و استخراج آن غیر قانونی است. برخی کشورها مانند روسیه و اندونزی نیز احتمالا در آینده نزدیک اقدام به اعمال محدودیت در مبادلات بیت کوین خواهند کرد.

علت ارزش کنونی بیت کوین

باید توجه داشت که بیت کوین مانند دیگر ارزها و فلزات گرانبها ارزش فیزیکی ندارد و تنها دلیل ارزش کنونی آن محبوبیت آن در میان مردم است و اینکه برخی در شرایط کنونی پرداخت به بیت کوین را قبول می کنند.

نحوه فروش بیت کوین و بیرون کشیدن پول

بهترین روش این است که شما یک کارگزار محلی یافته و سپس به آنجا مراجعه کرده و بیت کوین خود را بفروشید و پول خود را از بازار بیرون بکشید.شما باید امکان معرفی خود به عنوان مالک بیت کوین را داشته باشید و کارگزار مورد نظر نیز باید امکان انتقال پول شما را به صورت اینترنتی دارا باشد.

خودپرداز بیت کوین

در برخی کشورها خودپرداز بیت کوین نیز وجود دارد که شما می توانید با ارائه پول نقد و مشخصات کیف پول الکترونیکی خود اقدام به خرید بیت کوین از آنها کنید.

نحوه قیمت گذاری بیت کوین

در حال حاضر قیمت بیت کوین بر مبنای قیمت مبادله ای لحظه ای آن بین فروشنده و خریدار تعیین می شود و مبنای فیزیکی برای تعیین آن وجود ندارد. قرار است برخی بورس های کالا نظیر بورس کالای شیکاگو اقدام به عرضه بیت کوین کنند که در اینجا نیز مبنای قیمتگذاری قیمت مبادلات انجام شده خواهد بود.

منبع: فارس