معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به عنوان نماد علمی کشور‌ مسئولیتی‌ خطیر و نقشی‌ راهبردی‌ در استقرار اخلاق‌ حرفه‌ای دانشگاهی‌ دارد.
کد خبر: ۵۳۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 11 December 2017
مجید سرسنگی‌ معاون فرهنگی دانشگاه تهران در همایش ملی‌ دانشگاه اخلاق‌مدار که امروز برگزار شد، گفت: رسالت اصلی دانشگاه، تربیت‌ شهروندان برخوردار از دانش‌ لازم، ماهر، حرفه‌ای،خردورز‌، مسئولیت‌پذیر‌ و متخصص و متعهد است. نقش دانشگاه در توسعه علمی کشور و مشارکت‌ در توسعه اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی جامعه نیز در گرو تربیت‌ متخصصان‌ دانشمند‌ و حرفه‌گرا در عرصه‌های گوناگون است.

وی ادامه داد: تربیت دانشجو و ابزار‌های گوناگون، تجهیزات‌، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، منابع‌ علمی به روز‌ و هیئت علمی دانشمند‌ و دلسوز‌ نیاز‌ دارد اما در این میان بیش از همه و پیش از همه نیازمند محیطی اخلاقی است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: محیط اخلاقی، امنیت و سلامت روانی را افزایش می‌دهد و نیز سبب‌ افزایش‌ توان یادگیری‌، ارتقاء‌بخشی‌، پژوهش و کیفیت آموزش و بهره‌وری فعالیت‌ کارگروهی‌ می‌شود.

سرسنگی‌ تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های دانشگاه اخلاق‌مدار ایجاد محیطی اخلاقی از طریق استقرار فرآیندها و نظام‌های حرفه‌ای، اخلاقی‌ در همه شئون‌ حرفه‌ای دانشگاه است، همچنین یکی از ویژگی‌های فرآیند‌ها و نظام‌های حرفه‌ای اخلاق‌گرا مشارکت‌ پذیری همگانی‌ در فرآیند تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت‌ است‌.

وی اظهار کرد: امروزه‌ در بسیاری از سازمان‌های اقتصادی، علمی‌ و صنعتی نسبت به اخلاق حرفه‌ای اقبال فراوانی شده است، مسئولیت‌ اجتماعی بنگاه‌ها (scr)‌ مفهوم وسیع‌تری یافته است‌ و دانشگاه هم در مسئولیت اجتماعی خود (usr) تأکید می‌کند. ارتقای‌ اخلاق شهروندی و نیز اخلاق حرفه‌ای صاحبان مشاغل و سازمان‌ها امروز به ضرورتی‌ انکارناپذیر تبدیل‌ شده است.

 معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران به عنوان نماد علمی کشور، مسئولیتی خطیر و نقشی راهبردی در استقرار اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی دارد‌. تعریف دانشگاه اخلاق‌مدار بر اساس اینکه از اخلاق‌ تعاریف گوناگون وجود دارد واجد‌ بحث‌هایی پر چالش‌ است‌.

سرسنگی‌ افزود: دانشگاه اخلاق‌مدار، دانشگاهی است که حقوق همه صاحبان حق و ذی‌نفعان‌ خود را در دو محیط درونی و بیرونی به تفصیل‌ به رسمیت‌ می‌شناسد و به نحوی نظام‌مند و پیش‌بینی پذیر بر همه این حقوق‌ پایبند‌ است‌.

چگونگی رشد اخلاق در دانشگاه ها
وی گفت: دانشگاه نه تنها موظف است نسبت به حفظ و رعایت همه حقوق ذی‌نفعان پایبند باشد، بلکه باید در صیانت‌ از آنها و استیفای‌ حقوق دانشجویان و همکاران خود بی وقفه تلاش کند این امر نیازمند برنامه‌ای مدون‌ و مشارکتی‌ است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: مراد از مسئولیت‌پذیری دانشگاه اخلاق‌‌مدار این است که مسئولیت‌پذیری نهادینه در تمام شئون‌ سازمانی دانشگاه‌، مدیران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی را داشته باشد‌.

سرسنگی‌ گفت: دانشگاه در مقایسه با بسیاری از سازمان‌ها از زمینه‌های بیشتری برای تحقق آرمان‌های اخلاقی برخوردار است‌. منابع انسانی دانشگاه در همه سطوح فرهیختگان با همدلی‌ و همراهی مشارکت فعال آنان می‌توان به رشد اخلاقی در دانشگاه  امید بست‌.

وی افزود: رشد اخلاق سازمانی دانشگاه نیازمند توسعه دانشگاه اخلاق‌ حرفه‌ای و دستیابی به ساز‌ و کارهای‌ رشد اخلاقی‌ است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران یادآور شد: رشد اخلاق در دانشگاه نه به صرف‌ نصیحت و پند تحقق می‌یابد‌ و نه با آزمون و خطا‌ و اقدام‌های سلیقه‌ای حاصل می‌شود، این مهم نیازمند خرد‌ جمعی و دانش نظام‌مند است، چنین دانشی در دانشگاه‌ و به دست دانشگاهیان  توسعه‌ می‌یابد‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار