مناظره سياسي صادق زيباکلام و محمدحسن قديري ابيانه با موضوع `آرمان هاي انقلاب، حقوق شهروندي، قانون اساسي و واقعيت هاي موجود` در يزد برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷ 12 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»در اين مناظره 60 دقيقه اي که در تالار شهيد پاکنژاد دانشگاه فرهنگيان يزد برگزار شد، زيباکلام استاد دانشگاه تهران و قديري ابيانه کارشناس مسائل استراتژيک ديدگاه هاي خود درباره آرمان هاي انقلاب، قانون اساسي و حقوق شهروندي مطرح کردند.
** آزادي، مهمترين هدف انقلاب بود
استاد دانشگاه تهران در اين مناظره، آزادي در حوزه هاي مختلف از جمله آزادي بيان و مطبوعات را مهمترين هدف مبارزه مردم ايران با رژيم شاهنشاهي عنوان کرد و گفت: اهداف و آرمان هاي انقلاب با بازخواني قطعنامه هاي مردم در راهپيمايي ها و مطالب مطبوعات در نيمه دوم سال 1357 مشخص است.
صادق زيباکلام افزود: پس از پيروزي انقلاب به مواردي از جمله غرب ستيزي، صدور انقلاب و مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل به عنوان گفتمان غالب پرداخته شد و کمتر به گفتمان پيش از انقلاب مانند آزادي توجه شد.
وي با انتقاد از نحوه استخدام و گزينش افراد متقاضي شغل در کشور مدعي شد: در قانون اساسي به موضوع پاسخگويي مسئولان نيز آنچنان که بايد وشايد توجه نشده است.
زيباکلام با ابراز ناخرسندي از تعليق عضو زرتشتي شوراي اسلامي شهر يزد توسط شوراي نگهبان گفت: طبق قانون مراجع چهارگانه (دادگستري، نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات و ثبت احوال) براي احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات اعلام نظر مي کنند و شوراي نگهبان موظف به اعلام دلايل احراز نشدن صلاحيت افراد است.
** هدف انقلاب دموکراسي غربي نبود
کارشناس مسايل استراتژيک نيز در اين مناظره اظهارکرد: مردم ايران در مبارزه با رژيم شاهنشاهي به دنبال آزادي در چارچوب اسلام بودند و دموکراسي غربي جزو آرمان هاي انقلاب نبود.
محمدحسن قديري ابيانه افزود: پيش نويس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با نظر چندين حقوقدانان و بر اساس قوانين فرانسه تهيه شده و موارد اسلامي نيز در آن گنجانده شد.
وي ادامه داد: البته هر قانوني به مرور زمان نيازمند اصلاح و انجام برخي تغييرات است و مواردي مانند پاسخگو بودن مجلس و امکان برگزاري انتخابات زودرس بايد در قانون اساسي لحاظ شود.
قديري ابيانه اضافه کرد: تفسير قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان است و جلوگيري از فعاليت عضو زرتشتي شوراي اسلامي شهر يزد توسط اين شورا جنبه قانوني دارد.
بر اساس راي شعبه 45 ديوان عدالت اداري دستور موقتي مبني بر توقف فعاليت سپنتا نيکنام عضو شوراي اسلامي شهر يزد تا تعيين تکليف نهايي پرونده صادر شده که بازتاب زيادي در رسانه هاي داخلي و بين المللي داشته است.
استان يزد با يک ميليون و 138هزار نفر جمعيت، حدود 100 هزار دانشجو دارد که در 60 مرکز آموزش عالي مشغول تحصيل هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار