آرین منش:
چندی است که فعالان حوزه فرهنگ و هنر نسبت به تخصیص بودجه و عملکرد متولیان امر در این حوزه انتقادهایی می کنند. این مهم زمانی اهمیت پیدا می کند که با شروع دولت دوازدهم با توجه به تداوم روند سیاست های دولت یازدهم نیاز جدی به اصلاح برخی امور احساس می شود. بر این اساس نماینده سابق مردم مشهد با انتقاد نسبت به عملکرد وزارت ارشاد به بررسی وضعیت موجود این مجموعه پرداخت.
کد خبر: ۵۳۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 14 December 2017

به گزارش تابناک رضوی، چندی است که فعالان حوزه فرهنگ و هنر نسبت به تخصیص بودجه و عملکرد متولیان امر  در این حوزه انتقادهایی می کنند. این مهم زمانی اهمیت پیدا می کند که با شروع دولت دوازدهم با توجه به تداوم روند سیاست های دولت یازدهم نیاز جدی به اصلاح برخی امور احساس می شود.  بر این اساس نماینده سابق مردم مشهد با انتقاد نسبت به عملکرد وزارت ارشاد به بررسی وضعیت موجود این مجموعه پرداخت.
 
آرین‌منش در خصوص وضع اقتصادی فرهنگ اظهار کرد: اقتصاد فرهنگ دچار ورشکستگی است و وزارت فرهنگ و ارشاد مسئول بی‌اختیار و ابزار است. زمینه‌های لازم برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در عرصه فرهنگ فراهم نیست. نهادهای موازی در عرصه فرهنگ بیداد می‌کنند. ساختار اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت بیمار و ناتوان است. در واقع سیاست‌زدگی کشتی وزارت ارشاد را به گل نشانده است.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان علما و مراجع از مشروعیت لازم برخوردار نیست و شوراهای فرهنگ عمومی بعنوان هماهنگ کنندگان نهادهای فرهنگی  و ساختار بیمار آن عملا تعطیل است. سهم بودجه ارشاد از بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۱۰درصد است و برنامه در حوزه فرهنگ وجود ندارد.

نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: شاخص ارزیابی برای کارآمدی در حوزه فرهنگی وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ در برنامه ششم توسعه در غربت است. این‌ها بخشی از بیماری‌ها و آسیب‌های حوزه فرهنگ است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 
نیاز به برنامه‌ای که بلندپروازانه نباشد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌حل‌های موجود گفت: چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دوره ۴ ساله با محدودیت‌ها و بضاعت اندک هرگز قادر به حل همه مسایل نیست. باید با تدوین یک برنامه ۴ساله واقع بینانه و غیر بلندپروازانه چند اقدام اساسی و دست یافتنی را در اولویت قرار دهد.

آرین‌منش ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مسیر کوچک سازی و چابک سازی اصلاح ساختار شود. همچنین هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های فرهنگی مردمی بجای تصدیگری امور فرهنگی و توسعه نهادهای غیردولتی از جنس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید گسترش یابد.

وی تصریح کرد: باید به اقتصاد فرهنگ رونق بخشید و اقتصادی کردن فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را در دستور کار قرار داد همچنین امنیت برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون سیاسی شدن ایجاد شود.

آرین‌منش افزود: حفاظت از سرمایه های فرهنگی و هنری و تکریم مفاخر فرهنگی که نیاز به سرمایه مادی ندارد نظیر اقدام ارزشمند اخیر وزیر محترم در تکریم بزرگ مرد عرصه ادب استاد شفیعی کدکنی  مرد کوچه باغ‌های نیشابور باید در دستور کار قرار گیرد و البته در کنار آن باید از توسعه فناوری‌های نوین فرهنگی نیز حمایت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار