اهل مصاحبه و گفت و گو نیست اما به سادگی نباید از کنار این کوه تجربه گذشت که حداقل ۲۸ چین از خطوط چهره اش، مدال افتخار 28 عملیات کنترل چاه های نفت و گاز است .
کد خبر: ۵۳۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 15 December 2017
ماجرای انفجار چاه 147 رگ سفید گچساران و عملیات مهار آن از جمله عملیات های شرکت نفت است است که ابعاد آن و خاطرات پرسنل مهار کننده در ماه ها و شاید سال های بعد به رسانه ها رسیده و منتشر شود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه در ادامه می خوانید بخشی از جزئیات عملیات مهار چاه 147 رگ سفید گچساران از زبان یکی از کسانی است که عمری را در مهار چاه های نفت سپری کرده است و معتقد است آنچه در کویت و نفت شهر و جاههای دیگر دیده است قابل مقایسه با آنچه این روزها در رگ سفید گچساران می گذرد ، نیست.
آنهایی که دستی بر آتش فوران های چاه های نفتی داشته اند به خوبی می دانند در چنین عملیات هایی نقش راننده اتی واگن بی بدیل است. اپراتور اتی واگن یکی از نقش آفرینان عملیات مهار چاه است که با مهارت و شجاعتی کم نظیر به قلب آتش می زند و استينگر را در دهانه چاه قرار دهد .
از آنجا که راننده اتی واگن در فاصله کمی از آتش قرار داشته و از طرفی حساس ترین بخش عملیات مهار از سطح را اجرا می کند، یکی از معدود افرادی است که فشار، حجم گاز و نفت و ابعاد فوران و رفتار آتش را از نزدیک زیر نظر دارد .
در عملیات کنترل فوران از سطح رگ سفید ۱۴۷ دو راننده آتی واگن حضور دارند که تجربه ترین و مستعدترین اپراتورهای این دستگاه در صنعت نفت محسوب می شوند .
 
 از اتمام 20 عملیات در کویت تا عملیات رگ سفید در گچساران / چنین فوران و صدای کرکننده ای را در عمرم ندیده و نشنیده ام

سیدعلی محمد حیدری با کوله باری از تجربه سابقه مفید 28 عملیات مهار فوران چاه در ایران و منطقه را دارد. 67 ساله است و 38 سال سابقه کار در مناطق نفت خیز جنوب را دارد .
از دوران جوانی به استخدام شرکت نفت در آمده است و از همان ابتدا راننده ماشین آلات سنگین و اتی واگن بوده است و در سال 91 بازنشسته شده اما از صنعت نفت خداحافظی نکرده است و بخصوص در شرایط حساس آرام و قرار ندارد و بی هیچ منتی پا در رکاب اتی واگن می نهد. تشعشع انرژی از چشم ها و چهره گر گرفته این مرد به بقیه مردان میدان نیز توانی دو چندان می دهد .
اهل مصاحبه و گفت و گو نیست اما به سادگی نباید از کنار این کوه تجربه گذشت که حداقل ۲۸ چین از خطوط چهره اش، مدال افتخار 28 عملیات کنترل چاه های نفت و گاز است .
می گویداز مجموع این عملیات ها بیست تا مربوط به چاه های کویت است؛ در رگ سفید هم عملیات داشته در سال55، در نفت شهر، چاه 111 کريت کمپ با آمریکایی ها ؛ چاه های دهلران ؛چاه 58 گچساران ؛ چاه کنگان و چاه پنجاه کريت کمپ را در کنار شهید الماسی بوده است .
او که این روزها مقیم رگ سفید و مجاور آتش چاه ۱۴۷ است می گوید: قلبم برای سرزمینم می تپد و هنوز خسته نشده ام و این روزها دارم تمام تجربه ام را در اختیار سید منیر قرار می دهم که جوان مستعد و خوش آتیه در زمینه کنترل فوران است .
سید علی محمد حیدری درباره چاه 147 رگ سفید می گوید: "هر چند چاه پنجاه نیز از فشار بالايي برخوردار بود اما به جرات باید بگويم در طول تمام این سالها هیچ فورانی را به شدت چاه رگ سفید ۱۴۷ ندیده ام و فشار و شدت فوران و صدای کرکننده این چاه با هیچ یک از آنها قابل تشبیه نیست ."
از او سوال می کنم با این سن و سال خسته نمی شوی که به اینجا آمده ای که در پاسخ به سوالم می گوید: بنویس من برای مملکتم تا پای جان ایستاده ام و باید بگويم عشق به میهن و کشور حسابش از همه چیز جداست .
سید علی اظهار می کند: این روزها خوشحال هستم پسر جوان و خوبی مانند سید منیر راننده آتی واگن شده است و هر بار که او به قلب آتش می زند تنها حواس و نگاهم به اوست و خوشبختانه با توجه به شناختی که از او دارم خیلی مسلط به کار است؛ اینروزها که به میان آتش می رود قلبم با اوست و لحظه ای چشم از او بر نمی دارم تا زمانی که به عقب باز گردد .

گزارش و عکس :علی مراد کاظمپور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار