از مصائب فیلتر بودن توئیتر در کشورمان؛
می‌گوییم «اکانت فیک» نه «حساب کاربری جعلی» چراکه بر اساس مقررات حاکم در کشورمان، تمامی حساب های کاربری ساخته شده در این دنیای مجازیِ خاص، غیرقانونی هستند و پایش که بیفتد، اصالتشان تکذیب می‌شود؛ مرزی باریک اما مهم که گاه بر سر آن میان مسئولان نزاع در می‌گیرد!
کد خبر: ۵۳۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 15 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيممی‌گوییم «اکانت فیک» نه «حساب کاربری جعلی» چراکه بر اساس مقررات حاکم در کشورمان، تمامی حساب های کاربری ساخته شده در این دنیای مجازیِ خاص، غیرقانونی هستند و پایش که بیفتد، اصالتشان تکذیب می‌شود؛ مرزی باریک اما مهم که گاه بر سر آن میان مسئولان نزاع در می‌گیرد!


به گزارش «تابناک»، صحبت درباره یکی از مصائب دنیایی است که به دلایلی ناگفته ورود مردم کشورمان به آن غیرمجاز است اما روز به روز بر شمار مسئولانی که در آن فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود؛ دنیایی غیرقانونی که گاه مسائل مطرح شده در آن به مجاری رسمی هم راه پیدا می‌کند و بحث روز می‌شود اما همه ترجیح داده‌اند غیرقانونی باقی بماند و اینجاست که مشکل دو چندان می‌شود.


منظورمان شبکه اجتماعی توئیتر است. دنیایی متفاوت با فیسبوک، اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی وطنی و حتی تلگرام که ویژگی‌های منحصر به فردش موجب اقبال خیل عظیمی از مخاطبان در سراسر جهان به آن شده و مسئولان کشورمان نیز از حیث استثنا نیستند. با این ملاحظه که دسترسی به توئیتر در کشورمان نیازمند استفاده از فیلترشکن است و این موضوع تاثیر به سزایی در غیرقابل اطمینان بودن حساب های کاربری ساخته شده در آن در کشورمان دارد.


اشکالی بزرگ که هرچه شمار کاربران ایرانی توئیتر افزون می‌شود، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و گاه مشکلات عجیب و غریبی پدید می‌آورد که شاید درک‌شان برای دیگر کاربران توئیتر در دیگر کشورها، دشوار باشد. مثل ماجرایی که در روزهای اخیر رخ داد و واکنش شماری از مسئولان کشورمان و برخی رسانه های همسو یا منتقد ایشان را به دنبال داشت.

 

دعوای واقعی چند مسئول بر سر مطلب درج شده در یک «اکانت فیک»!
حکایتی که از یک توئیت با اکانتی آغاز شد که نام «شهیندخت ملاوردی» بر بالای آن درج شده بود و از حضور دو خانم در مراسم رونمایی از محصول جدید یکی از خودروسازان استقبال کرده و تلویحا آن را نشانه موفقیت خوانده بود. توئیتی که با واکنش برخی منتقدان مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور مواجه شد و به سرعت در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت.


واکنشی که پیشتر و در سطحی وسیع در پاسخ به یک توئیت منتشر شده در حساب کاربری خانم معاون در ایام اربعین بروز و نمود یافته بود و از این رو برخی را مجاب کرد بی اندک تاملی، بازنشر آن را عهده دار شوند. بازنشری از جنس تکثیر واکنش مجازی به توئیت جدید و انتشار همزمان خبر آن در رسانه های منتقد دولت و شخص دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی.


اتفاقی که به سرعت ابعاد آن گسترش پیدا می‌کرد و خیلی زود پای رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم به ماجرا باز کرد تا در پاسخ به توئیت مولاوردی، برخی انتقادات را متوجه عملکرد وی در دوران حضور در معاونت رئیس جمهور در دولت یازدهم نماید و حتی از آن فراتر، این توئیت را مهر تاییدی بر همه سخنان پیشین خود در مرد مولاوردی بداند.


واکنش‌هایی که البته در این سطح محدود نماند و به تاخت و تاز چند سلبریتی، نماینده سابق مجلس، فعالان دنیای مجازی و... به مولاوردی رسید، غافل از آنکه یک نکته از قلم افتاده و بر اساس آن، ماجرا به کل وارونه پیش رفته بود؛ نکته‌ای کلیدی که نشان می‌داد سرآغاز این دعوا از یک اکانت فیک بوده که اگرچه عکس مولاوردی در آواتار آن قرار گرفته، اما حتی املای هماهنگی با نام دستیار ویژه رئیس جمهور ندارد و آی دی لاتین آن، غیرمحترمانه و توهین آمیز است!


موضوعی که بی دقت به آن، شمار زیادی از منتقدان خانم مولاوردی انتقاداتشان را نوشته و منتشر کرده و حتی رسانه‌های همسو با ایشان، این انتقادات را بازنشر هم کرده بودند. گافی بزرگ که موجب شد این بار افراد همسو با مولاوردی به نقدهای بی اساس مطرح شده خرده بگیرند. امثال معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور که سخنان پورازغدی را نقد کرد تا موج جدیدی در رسانه ها شکل بگیرد.


موجی که این بار نیز بی پایه شکل گرفته بود و کمی بعد، اشکالش بروز کرد. با پاسخ دفتر پورازغدی که نشان می‌داد سخنان درج شده به نقل از وی در برخی رسانه ها، بی اساس بوده و در صفحات جعلی منتشر شده نه اکانت و سایت رسمی این عضو شورای انقلاب فرهنگی. جوابیه‌ای که نشان می‌دهد چقدر همه چیز در دنیای مجازی در کشورمان بی اعتبار و لحظه ای است.


دنیایی که بخشی از بی اعتباری آن ناشی از فیلتر بودن توئیتر و حضور غیرقانونی کاربران ایرانی در آن است که گاه در مواردی از این دست، به تشنج ها و مجادله هایی واقعی منجر می‌شود. آنقدر واقعی که رسانه‌ها به آن ورود می‌کنند، رسانه ملی آن را پوشش می‌دهد، در کانال های تلگرامی تکثیر می‌شوند و دست آخر دل چرکینی‌ای وسیع پدید می‌آورند که ممکن است تا سالها باقی بماند.


مصیبتی که اگر بگوییم ایرانی‌ست و در دیگر کشورهایی که کاربران پرشماری در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر دارند، دیده نمی‌شود، سخنی به اغراق نگفته‌ایم اما چون در فضایی فیلتر شده رخ می‌دهد، بعید است هرگز دیده شده و چاره جویی شود، حتی اگر تمامی مسئولان کشورمان عضو توئیتر شوند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار