معاون دادگستری کل استان فارس اظهار کرد:یران رتبه سوم تلفات رانندگی در جهان و استان فارس حائز رتبه اول در مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات است.
کد خبر: ۵۳۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 15 December 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:احمد رحمانیان روز جمعه افزود: بیشترین تصادفات استان فارس از نظر آماری در سالهای‌ 95 و 96 مربوط به موتورسیکلت‌سوارانی بوده است که خود را تابع هیچ قانون و مقرراتی نمی‌دانند و به خود اجازه عبور از چراغ قرمز، حرکت در پیاده‌رو، سوار کردن مسافر بیش از حد مجاز و استفاده نکردن از کلاه ایمنی را می‌دهند.
وی در این رابطه به ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی استناد کرد که براساس آن راکبان موتورسیکلت موظف‌ هستند همانند اتومبیل‌ها، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.
معاون دادگستری کل استان فارس اظهار کرد: چنانچه موتورسوار با حرکت در پیاده‌رو، حرکت در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی و مارپیچ، عدم استفاده از کلاه، تک‌چرخ زدن، حمل یدک و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی قوانین را زیرپا گذاشت، بدون دستور مراجع قضایی می‌توان وسیله را توقیف کرد.
این مقام مسئول همچنین بر نقش و سهم عابر پیاده در بروز سوانح رانندگی اشاره کرد و عابران را طبق ماده 26 مکلف به حرکت در مسیر‌های علامت‌گذاری‌شده و مسیرهای ویژه دانست.
رحمانیان گفت: درصورت بروز حادثه، اگر عابر قانون یادشده را رعایت نکرده باشد، مشروط بر اینکه راننده مقررات را رعایت کرده باشد، هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده راننده نیست؛ هرچند خسارت جرح یا فوت و موارد دیگر بر عهده شرکت بیمه است، راننده مسئولیت کیفری و مدنی نخواهد داشت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، که بر نقش نقص راه یا وسیله نقلیه در علت تصادف دلالت دارد، گفت: ممکن است ساده‌ترین راه مقصرشمردن راننده باشد؛‌ اما نباید از تأثیر شرکت‌های خودروساز در رابطه با نقض نکات ایمنی و نقش راه در پرونده‌ها نیز غافل شد و این مساله باید برجسته‌سازی شود.
رحمانیان افزود: چنانچه طبق تشخیص کارشناس، راه یا خودرو در بروز تصادف مؤثر باشد، اداره راه و نیز خودروساز مکلف به جبران همه یا بخشی از خسارت وارده هستند. 
به گفته این مقام مسئول، ایران رتبه سوم تلفات رانندگی در جهان و استان فارس حائز رتبه اول در مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات است. 
سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: از 927 نفر جانباخته در حوادث رانندگی هفت ماه نخست امسال در استان 282 مورد راکب موتورسیکلت بوده و 65 نفر دیگر نیز در تصادف با موتورسیکلت کشته شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار