کد خبر: ۵۳۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 17 December 2017
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما دارای ویژگی‌های بدنی خاصی هستیم؛ بله، حتی شما هم خاص هستید. حتماً در مورد تیپ شخصیتی چیزهایی شنیده‌اید، اما آیا درمورد تیپ بدنی هم اطلاعاتی دارید؟ آیا تیپ بدنی در تمرینات ورزشی و رژیم غذایی موثر است؟ من ژن خوب ندارم، آیا درست فکر می‌کنم؟ آیا تیپ بدنی من اصلاً نباید ورزش کند؟

همه افراد دارای استایل بدنی، ژنتیک و قدرت بدنی منحصر به‌فرد هستند و باتوجه به این ویژگی‌ها به سراغ انجام فعالیت‌های خاصی رفته و در بعضی از موارد نسبت به دیگران مستعدتر عمل می‌کنند.

تیپ بدنی و سوالاتی که در پی آن به ذهن می‌رسد، دغدغه افراد بسیاری است که می‌خواهند از تمرینات ورزشی خود بیشترین نتیجه را بگیرند؛ به همین منظور، گروه فیتامین به بررسی و اهمیت این موضوع پرداخته است.
معرفی انواع تیپ بدنی
اندومورف
اکتومورف
مزومورف
(نگران نباشید، در ادامه همه اینها را توضیح خواهیم داد)
در سال ۱۹۴۰ یک روانشناس آمریکایی به نام ویلیام هربرت شلدون سعی کرد تا افراد را برطبق سه نوع تیپ بدنی طبقه‌بندی کند؛ پس از گذشت سال‌ها هنوز هم این سه نوع دسته‌بندی به عنوان مرجعی برای نشان‌دادن اینکه بدن ما نسبت به رژیم غذایی و تمرینات ورزشی چه عکس‌العملی نشان خواهد داد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این روانشناس برای تمایز بین تیپ‌های بدنی از فرمول‌های ریاضی پیچیده استفاده می‌کرد، نترسید ما اینجا هیچ کاری با فرمول‌ها نخواهیم داشت و فقط می‌خواهیم با تیپ‌های بدنی آشنا شویم.

اکتومورف (لاغر)
اکتومورف‌ها افرادی با قد بلند، لاغر، عضلات کم‌حجم و بدون چربی هستند؛ این گروه، هیچ استعدادی در ذخیره‌سازی چربی و عضله‌سازی ندارند؛ آنها حتی اگر غذای زیاد و با کالری بالا بخورند، بازهم وزنشان ثابت مانده و به نوعی بدنشان نسبت به افزایش وزن مقاومت نشان خواهد داد.

مزومورف (عضله‌ای و خوش‌شانس)
مزومورف‌ها به عنوان تیپ بدنی خوش‌شانس شناخته شده‌اند؛ این گروه از افراد، دارای استخوان‌بندی متوسط و خوبی بوده و بالاتنه عضله‌ای، سطح چربی کم، شانه‌های عریض و دور کمر باریک از ویژگی‌های ظاهری آنها است. حالا متوجه شدید که چرا به افراد دارای این تیپ بدنی خوش‌شانس می‌گوییم؟ آیا جز کمر باریک و بالاتنه عضلانی آرزوی دیگری هم دارید؟!

حتما در اطرافتان چنین افرادی را دیده‌اید، آنها همیشه تناسب اندام داشته و هربار که می‌بینیدشان احساس می‌کنید از دفعه قبل هم عضلانی‌تر شده‌اند؛ این افراد همان مزومورف‌ها هستند.

اندومورف (پر از برآمدگی)
کاهش وزن برای اندومورف‌ها یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. اندازه دور کمر این افراد نسبت به تیپ‌های دیگر بدنی عریض‌تر بوده و استخوان‌بندی درشتی دارند؛ اندومورف‌ها مستعد چاقی بوده و به جای عضله‌سازی علاقه شدیدی به ذخیره‌سازی چربی دارند. اگر شما هم با کاهش وزن مشکل دارید و خیلی راحت وزنتان بالا می‌رود، احتمالاً جزو این افراد هستید.

تیپ بدنی من کدام است؟
برای درک بهتر موضوع تیپ‌های بدنی، بهتر است بدانید که دسته‌بندی تیپ‌های بدنی، همانند یک مثلث است که هرکدام از تیپ‌های بدنی در یکی از گوشه‌های این مثلث قرار می‌گیرد؛ یعنی شما ممکن است باتوجه به میزان چربی یا میزان عضله‌ای که دارید، در هر نقطه‌ای از این مثلث قرار بگیرید.


حقیقت این است که:
بعضی از افراد عضله‌سازی کمتری دارند؛
بعضی از افراد عضله‌سازی بیشتری دارند؛
بعضی از افراد چربی‌سوزی بهتری دارند و زودتر لاغر می‌شوند؛
بعضی از افراد چربی‌سوزی ضعیف‌تری داشته و استعداد بیشتری در تجمع چربی دارند.
اما نه، صبر کنید؛ هدف ما این نیست که ناامیدتان کنیم، همه چیز مربوط به ژنتیک شما نیست؛ انتخاب‌هایی که در زندگی انجام می‌دهید، غذاهایی که همین امروز می‌خورید و برنامه ورزشی که دنبال می‌کنید، همه اینها در شکل فعلی بدن شما موثر است.

معایب تیپ‌های بدنی
یکی از معایب تیپ‌های بدنی همین ناامید شدن‌هاست، خیلی از افراد همه چیز را محدود به تیپ بدنی می‌دانند و شروع به بهانه‌آوردن می‌کنند؛ به‌عنوان مثال آیا تاکنون از تست شخصیت برای تشخیص اینکه درونگرا هستید یا برونگرا استفاده کرده‌اید؟ مثلاً چون تست شخصیت، شما را یک فرد درونگرا نشان داده، دیگر در هیچ جمعی شرکت نکنید و بگویید ببخشید بنده درونگرا هستم؟! همان‌طورکه می‌دانید، این کار غیرمنطقی است.

تیپ‌های بدنی به این معنی نیست که اگر شما اندومورف هستید دیگر هیچ وقت لاغر نخواهید شد، خیر اینطور نیست؛ فقط به‌خاطر تیپ شخصیتی خاصی که دارید باید کمی بیشتر زحمت کشیده و برنامه ورزشی خاصی را دنبال کنید.

در نتیجه ژنتیک، فقط می‌تواند تاحدی نقش کمک‌کننده یا بازدارنده داشته باشد؛ چاقی یا لاغری، بیش از همه چیز تحت تأثیر تصمیم‌گیری‌های‌ شما در طول زندگی است.

رابطه چاقی و لاغری با متابولیسم بدن
اگر شما دارای اضافه وزن هستید، به این معنی نیست که متابولیسم کُندی دارید؛ در حقیقت، سوخت‌وساز بدن شما سریعتر از افراد لاغر است این یعنی علت چاقی شما این است که بیشتر از کالری که می‌سوزانید غذا می‌خورید.

اگر هم لاغر هستید، لازم است بدانید که متابولیسم بسیار کندتر از تصورتان است؛ همچنین احتمالاً تصور می‌کنید که چون غذای زیادی می‌خورید، میزان کالری دریافتی‌تان نیز بالا است، اما در حقیقت وقتی که میزان کالری مصرفی شما را محاسبه کنیم، به کم‌بودن آن پی خواهید برد.

نکته پایانی
نوع تیپ بدنی شما چیست؟ باتوجه به توضیحاتی که در این مقاله داده شد، حالا شما باید بتوانید تیپ بدنی خود را تشخیص دهید. مهم نیست که دارای چه نوع تیپ بدنی هستید، چون جزو هر گروه که باشید می‌توانید بدنی عضلانی، کم‌چربی و قدرتمند بسازید؛ حتی لاغرترین افراد هم می‌توانند با تلاش خود، حجیم شوند. باید باتوجه به تیپ بدنی و شناسایی نقاط ضعف و قوت‌تان شروع به انتخاب رژیم غذایی و برنامه ورزشی شخصی کنید.

منبع خبر: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار