سلامت پوست دارای اهمیت بسیار زیادی است اما متاسفانه برخی از افراد به آن توجه زیادی نشان نمی‌دهند‌ .البته طبق آمار معمولا خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهند.
کد خبر: ۵۳۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 17 December 2017

به گزارش تابناک : در ادامه به بررسی لایه‌های پوستی و طبقه‌بندی پوست‌ها بر اساس رنگ آن‌ها و معرفی چند ماسک طبیعی برای مراقبت از پوست خواهیم پرداخت.

مراقبت از پوست


لایه‌های پوست

پوست بر خلاف تصور اکثر مردم که آن را صرفا لایه‌ی بیرونی بدن می‌دانند، دارای وظایف بسیار مهمی است. پوست مایعات بدن را در محدوده‌های خاص خود نگه می‌دارد، از بافت زیرین در مقابل مواد مضر و پرتوها محافظت می‌کند، به تولید ویتامین D و تنظیم درجه حرارت بدن کمک می‌کند.

پوست متشکل از سه لایه‌ی اصلی است:

اپیدرم، درم و بافت‌های زیر جلدی.

لایه‌ی اپیدرم نازک و بدون عروق است.

لایه‌ی درم خون رسانی لایه‌ی اپیدرم را بر عهده دارد و حاوی عروق فراوان است.

لایه‌ی زیر جلدی حاوی چربی، غدد عرق و باقی مانده‌ی فولیکول‌های مو است. فولیکول نام ارگانی در بدن است که مو تولید می‌کند.

نوع و جنس مو با توجه به نوع و حالت فولیکول‌های هر شخص متفاوت است

لایه های پوست.


انواع پوست

بر حسب مقدار سبوم و چربی پوست، چهار نوع پوست وجود دارد:

پوست نرمال

مقدار سبوم آن حدودا 250 الی 500 میکروگرم در سانتیمتر مربع است. در این نوع پوست فعالیت غدد چربی طبیعی می‌باشد و پوست کاملا صاف است. همچنین منافذ سطح پوست باز نشده‌اند و صابون را به خوبی تحمل می‌کنند.

پوست چرب

ترشح غدد چربی بیشتر از نوع پوست نرمال است. علل چربی زیاد پوست عبارتند از زمینه‌ی ارثی، فعالیت غدد داخلی، تغذیه نامناسب، هیجان‌های زندگی، مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها و ضد انعقادها. این نوع پوست با اینکه دیرتر چروک می‌شود اما قابلیت جوش زدن زیادی دارد.

پوست مختلط

که معمولا شامل پوست صورت است. برای مثال پیشانی و بینی پرچرب هستند و گونه‌ها و اطراف چشم خشک است.

پوست خشک

معمولا نازک و کشیده است. نسبت به حرارت بسیار حساس بوده و به سهولت با صابون تحریک می‌شود. پوست خشک همچنین نسبت به اشعه آفتاب و باد حساس است. مقدار سبوم این نوع پوست کمتر از 250 میکروگرم در سانتیمتر مربع است. میزان خشک بودن پوست می‌تواند به عواملی همچون ژنتیک، تحریکات عصبی، هورمون‌های جنسی و مقدار چربی غذا بستگی داشته باشد

پوست خشک


نکات مهم در بررسی پوست

در بررسی و معاینه‌ی پوست چندین نکته حیاتی و مهم وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را دانست. رنگ پوست، رطوبت، دما و جنس (زبری یا نرمی پوست) نکات مهمی هستند که لازم است در موردشان توضیح دهیم.

رنگ

رنگ پوست می‌تواند به شما اطلاعات مهمی بدهد. رنگ پریدگی پوست ناشی از کم شدن سرخی پوست است و می‌توان از آن نتیجه گرفت فرد دچار کم‌خونی است. رنگ تیره یا آبی پوست در بیماری‌های قلبی و ریوی دیده می‌شود. زردی پوست نشانه‌ی بیماری کبد یا از بین رفتن گلبول‌های قرمز خون است.

رطوبت

خشکی پوست می‌تواند نشان کم کاری غده‌ی تیروئید باشد. مرطوب بودن و ریزش عرق در پرکاری تیروئید دیده می‌شود. همچنین چربی پوست می‌تواند موجب آکنه یا جوش صورت شود.

دما

تب می‌تواند نشانی از پرکاری تیروئید باشد که باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شودهمچنین زمانی که تیروئید کم کار است پوست خشک و سرد است.

جنس

زبری پوست در کم کاری تیروئید دیده می‌شود.

جنس پسوت


 ماسک صورت برای مراقبت از پوست صورت

استفاده از مواد طبیعی و ماسک صورت مناسب بر روی پوست - که بسیاری از شما که احتمالا حتی در حال حاضر در آشپزخانه خود آن ها را دارید - باعث می شود شما پوست خود را دوست بدارید، حتی اگر شما کسی هستید که که دارای پوست حساس است و در گذشته در پاکسازی پوست خود با مشکلاتی روبرو بوده اند.

ماسک صورت


روغن درخت چای

 برای صدها سال در استرالیا برای مبارزه با قرمزی و التهاب پوست از روغن درخت چای استفاده شده است. در حالی که بسیاری از مردم به شدت به انواع مواد شیمیایی برای درمان جوش صورت حاوی اسید واکنش نشان می دهند، روغن چای معمولا گزینه خوبی است. چرا که روغن درخت چای شامل مواد ضد التهابی، ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد قارچی است.

تحقیقات در  روغن درخت چای بیش از 100 عنصر شیمیایی مختلف و هیدروکربنهای فرار را مشاهده کرده اند که قادر به عبور از هوا، منافذ پوست و غشاهای مخاط هستند که می توانند خواص مفیدی را برای پوست ارائه دهند. به همین دلیل روغن درخت چای بخش مهمی از بهترین داروهای خانگی برای جوش صورت است.

روغن درخت چای

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای مزایای مختلفی است مانند:

  • تقویت لایه های زیرین پوست

  • از بین بردن سلول های مرده پوست

  • محافظت از آفتاب سوختگی

  • حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی

تحقیقات حتی نشان می دهد که روغن نارگیل به اندازه کافی برای مبارزه با بیماری های مزمن پوست قوی و مفید است.

پوست سالم مانند هر ارگان دیگری در بدن شما است: به طور مداوم نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارد و سموم باید از بین بروند.

روغن نارگیل


سرکه سیب

یک محصول فوق العاده همه کاره و ارزان قیمت سرکه سیب است . سیب سرکه، کمک به کشتن پاتوژن ها (مانند باکتری ها)، پاکسازی مشکلات پوستی ناشی از مسمومیت های روده، پاک کردن پوست و کمک به جلوگیری از جوش صورت و همچنین ارائه خواص ضد قارچی می کند.

سرکه سیب همچنین دارای اسید استیک بسیار سودمند و برخی از ویتامین های مفید مانند پتاسیم و منیزیم است که باعث می شود آن را به عنوان عامل سم زدایی نیز بدانند.

سرکه سیب


 عسل

عسل خام یکی از بهترین منابع طبیعی مواد مغذی، آنزیم ها، ویتامین ها و اسیدهای تقویت کننده پوست است. مزایای عسل عبارتند از:

  •  کاهش دادن آسیب های پوستی

  •  ارائه خواص مرطوب کننده

  • داشتن ویژگی های ضد عفونی کننده

  •  بهبود زخم

  • مبارزه با آلرژی و بثورات

عسل همچنین یک محصول مراقبت از پوست طبیعی خانگی برای مبارزه با جوش صورت است زیرا می توان آن را به عنوان پاک کننده های صورت حتی در انواع پوست حساس یا مخلوط استفاده کرد. نیمی از قاشق چای خوری عسل را بردارید،بین دو دست بمالید و به آرامی روی صورت بزنید، 10 دقیقه پس از آن بگذارید سپس آب گرم را بشویید و خشک کنید.

 برای استفاده از آن به عنوان یک لایه بردار برای پوست خشک زمستان، سعی کنید با اضافه کردن دو فنجان عسل به حمام، 15 دقیقه در آب همراه با عسل بمانید.

عسل


آووکادو

این میوه بسیار مرطوب کننده، شامل ویتامین A، D و E است که قادر به نفوذ به پوست است. این کمک می کند تا پوست آفتاب  سوخته شده مرطوب شود و تولید کلاژن را افزایش دهد و لکه های ناشی از بالا رفتن سن را درمان کند. همچنین به کاهش التهاب پوست صورت و  لکه های موضعی مفید عمل می کند.

آووکادو






منبع : اینفو سلامت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار