اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای اعطای کد بین المللی اخلاق پژوهش به پژوهش های سایر دانشگاه ها
کد خبر: ۵۳۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳ 18 December 2017
تهران-ایرنا- مدیر کل برنامه ریزی بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه آماده است در صورت تقاضای پژوهشگران سایر دانشگاه ها از طریق کمیته اعطای کد اخلاق پژوهش در دانشگاه تهران به آنها نیز کد بین المللی اخلاق پژوهش اعطاء کند.
به گزارش  ایرنا، دکتر علی باقر طاهری نیا صبح امروز یکشنبه در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران، برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دو اقدام انجام داده که یکی از آنها دریافت امتیاز کد بین المللی اخلاق پژوهش است که برای انجام پژوهش ‌های زیست پزشکی نیاز است.

وی افزود: کلیه پژوهش‌های دانشگاه که دارای آزمودنی انسانی یا حیوانی باشند، مطابق فرآیند مندرج در دستورالعمل اعطای کد اخلاق پژوهش، برای دریافت این کد تقاضا و مستندات مربوط را ارائه خواهند کرد و پس از طی مراحل مربوط، نهایتا کد بین المللی اخلاق پژوهش به آنان اعطا خواهد شد.

دکتر علی باقر طاهری نیا با اشاره به این که این کد تاکنون به پژوهش، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشگاه تهران داده می شد، افزود: این دانشگاه آماده است در صورت تقاضای پژوهشگران سایر دانشگاه ها از طریق کمیته پژوهشی به آنها نیز کد بین المللی اخلاق پژوهش اعطاء کند.

***اختصاص کد DOI به مقالات علمی منتشره در مجلات دانشگاه تهران
طاهری نیا اقدام دیگر دانشگاه تهران برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را اختصاص کد DOI به مقالات علمی منتشره در مجلات دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: جستجوی مقالات در اینترنت براساس عنوان مقاله و نام نویسنده خطاهایی به دنبال دارد که به منظور برطرف شدن این خطاها، کد DOI برای تسهیل رصد میزان ارجاعات به یک مقاله اختصاص می یابد.

وی افزود: دانشگاه تهران در راستای تسهیل رصد مقالات بین المللی و ملی به کلیه مقالات علمی پژوهشی که در مجلات علمی دانشگاه تهران به زبان فارسی یا انگلیسی منتشر می شوند، کد DOI اختصاص می دهد.

مدیر کل برنامه ریزی بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: بر این اساس به کلیه مقالات فارسی و انگلیسی علمی پژوهشی دانشگاه تهران از آغاز تا به امروز کد DOI اختصاص داده ایم.

دکتر محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این نشست در خصوص بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت:دانشگاه تهران 26 سال است که با برگزاری جشنواره پژوهشی به تشویق پژوهشگران ممتاز این دانشگاه می پردازد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره امسال در روز سه شنبه 28 آذر در تالار امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: در این جشنواره از اساتیدی که در پنج سال گذشته بیشترین دستاوردهای پژوهشی را داشتند، اساتید جوان، دانشجویانی که پایان نامه های خوب داشتند و اساتید بازنشسته که کار علمی انجام داده اند، تقدیر می شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره امسال ویژگی خاصی دارد و آن این است که علاوه بر اینکه پژوهشگران تشویق می شوند از مولفین برتر نیز تقدیر بعمل می آید.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: حدود 22 دوره است که دانشگاه تهران بهترین کتاب هایی را که در سطح دانشگاه های کشور منتشر می شود، معرفی می کند.

رحیمیان افزود: امسال معرفی کتاب های برتر دانشگاه های کشور را در جشنواره پژوهشی تلفیق کردیم و حدود 10 کتاب را به عنوان برترین کتاب هایی که در سال 1395 منتشر شده اند، معرفی می کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین از سه شرکت برتر مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و برترین مقاله‌ها که از نظر کیفی خوب باشند و با سیاست های دانشگاه منطبق باشد جوایزی اهدا می ‌شود.


***معرفی استاد ممتاز دانشگاه تهران 
وی معرفی استاد ممتاز دانشگاه تهران را از دیگر برنامه های این جشنواره عنوان کرد و گفت: در کل سال های گذشته دانشگاه تهران حدود 25 استاد ممتاز داشته است و از سال 1364 تا حدود سال 1370 هر سال پنج استاد به عنوان استاد ممتاز انتخاب شدند.
رحیمیان گفت: امسال نیز در این جشنواره دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به عنوان استاد ممتاز انتخاب می شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به این که جشنواره پژوهشی تقریبا سیاست های دانشگاه را مشخص می کند، گفت: یکی از روش هایی که سیاست های دانشگاه را پیاده می کند برگزاری جشنواره است؛ زمانی که فردی در این جشنواره انتخاب می شود یعنی کارهای او منطبق با سیاست های دانشگاه است و کارهای تحقیقاتی برای دانشگاه تهران اهمیت دارد که اثر بیشتری بر جامعه داشته باشد. 


***پرداخت 12 میلیارد تومان گرنت به اساتید
رحیمیان در خصوص گرنت (کمک هزینه انجام کارهای تحقیقاتی) پرداختی دانشگاه تهران به اساتید گفت: این دانشگاه در سال 1395 از لحاظ وضعیت گرنت پرداختی به اساتید وضعیت نسبتا خوبی داشت به طوری که توانست بدهکاری های سال 94 و 95 را بدهد که در مجموع 12 میلیارد تومان پرداختی به اساتید داشتیم.


***تصویب دو برابر شدن حمایت از پایان نامه ها
معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه در سال گذشته تصویب کرد که حمایت از پایان نامه ها دو برابر شود البته آیین نامه ای نیز باید تنظیم شود که بر اساس آن حمایت از پایان نامه ها میان یک تا چهار برابر شد به این معنی که از برخی پایان نامه ها یک برابر و از برخی از آنها تا چهار برابر حمایت شود.


*** رتبه دانشگاه تهران در نظام های رتبه بندی شانگهای و سایماگو 
رحیمیان در خصوص رتبه دانشگاه تهران در نظام رتبه بندی شانگهای گفت: این دانشگاه در سال 2017 در نظام رتبه بندی شانگهای جزء 200 تا 300 دانشگاه برابر بوده است که امیدواریم در پنج سال آینده جزء 200 دانشگاه برتر شود و در نظام رتبه بندی سایماگو دانشگاه تهران در سال 2017 رتبه 366 را دارد .


***تعداد مقالات دانشگاه تهران در پایگاه وب آو ساینس
معاون پژوهشی دانشگاه تهران در مورد تعداد مقالات این دانشگاه در پایگاه 'وب آف ساینس' WOS' گفت: دانشگاه تهران در سال 1395 تعداد سه هزار و 450 مقاله در این پایگاه به ثبت رسانده است که این میزان نسبت به 3 هزار و 117 مقاله در سال 1394 افزایش خوبی بوده است.
رحیمیان افزود: همچنین دانشگاه تهران در سال 2016 تعداد 3820 مقاله در پایگاه اسکوپوس داشته که این تعداد در سال 2017 به چهار هزار و 166 مقاله افزایش یافت.


***دانشگاه تهران 194 نشریه در کشور منتشر می کند
وی در مورد مجلاتی که در دانشگاه تهران منتشر می شود نیز گفت: این دانشگاه 104 نشریه در کشور تولید می کند که 21 مجله به زبان انگلیسی، 82 مجله به زبان فارسی و یک مجله نیز به زبان عربی است.
وی ادامه داد: ۲ نشریه علمی داریم که در پایگاه wos، صاحب سایت شده‌اند و دارای ضریب نفوذ بالایی هستند. ۲ نشریه علمی دیگر هم در حال دریافت این امتیاز مهم هستند. 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران در پاره ای دیگر از سخنان خود با اشاره به حضور حدود 10 هزار دانشجوی دکتری و 25 هزار دانشجوی فوق لیسانس در دانشگاه تهران گفت: اگر این سرمایه را در جهت رفع مشکلات کشور قرار دهیم کمک بسیار بزرگی به کشور می شو د. 
وی افزود: با توجه به مصوبه حدود دو برابری شدن حمایت از پایان نامه ها در نظر داریم از پایان نامه هایی که بیشتر در جهت توسعه کشور و رفع نیازهای دستگاه های اجرایی هستند، حمایت بیشتری بعمل آوریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار