رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح ۲۵ اقدام صورت گرفته در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه در ۱۷ ماه گذشته پرداخت.
کد خبر: ۵۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 18 December 2017
به گزارش تابناک : شاپور محمدی صبح امروز در تشریح اقدامات خود در 17 ماه گذشته در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه، به 25 اقدام اشاره کرد و گفت: سامانه معاملاتی بورس بیش از 10 سالی می‌شد که به‌روز رسانی نشده بود، بر این اساس با پیگیری های صورت گرفته از روز شنبه گذشته سامانه جدید برای معامله سرمایه‌گذاران رونمایی شد که از این نظر اقدام مناسبی در راستای از بین بردن مشکلات ناشی از قدیمی بودن سامانه معاملاتی صورت گرفت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: راه اندازی سامانه جامع نظارت بر بازار سرمایه نیز یکی دیگر از این اقدامات است که در حال حاضر این سامانه در کنار دو سامانه قبلی، نظارت جامعی را بر معاملات بازار اعمال می کند.
وی از ساماندهی بازار بدهی به عنوان یکی دیگر از این اقدامات یاد و اشاره کرد: کاهش نرخ این اوراق با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد موجب شد تا نرخ های بالای 30 درصد این اوراق به حدود 15 تا 16 درصد کاهش یابد و از این نظر شرایط بهتری در بازار سهام ایجاد گردد.
محمدی در ادامه از راه ‌اندازی معاملات اختیاز خرید و فروش در بازار سهام و سکه به عنوان یکی دیگر از اقدامات خود در 17 ماه گذشته یاد کرد و افزود: پذیرش کالاهای کشاورزی و تقویت این کالاها در بورس نیز از دیگر اقداماتی است که به افزایش سهم کالاهای کشاروزی از معاملات بازار سرمایه انجامیده است.
سخنگوی سازمان بورس گفت: اصلاح سازوکار عرضه‌های اولیه نیز اقدام دیگری بود که به استفاده از شیوه ثبت سفارش برای عرضه‌های اولیه انجامید و برای همیشه به حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌های عرضه اولیه در بازار سهام پایان داد که البته برای بهبود شرایط هنوز جای کار باقی مانده است.
اعمال دستورالعمل جدید رفت و آمدهای بورس از 2 هفته دیگر
وی اذعان داشت: اصلاح دستورالعملهای مرتبط به توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی هم اقدام مهم و لازم دیگری بود که باید در بازار صورت می‌گرفت. بر این اساس دستورالعملهای لازم آماده شد و باید منتظر می‌ماندیم تا سامانه جدید معاملاتی نیز در بازار راه‌اندازی شود که بر این اساس تا دو هفته آینده دستورالعملهای مرتبط به توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی اجرایی خواهند شد و از این به بعد توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی با دستورالعمل جدید اجرایی می شود.
صندوق‌های سرمایه گذاری سروسامان گرفتند
محمدی همچنین از تقویت مکانیزم نظارت بر صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به عنوان یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در 17 ماه فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان بورس یاد کرد و افزود: تا پیش از این حدود 90 درصد از منابع این صندوق ها، در بانک سپرده گذاری می شد که با نظارتهای صورت گرفته این رقم به حدود 70 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: هر چند حد نصاب قانونی سپرده گذاری منابع مالی صندوقها در بانکها 50 درصد است اما باید رفته رفته این تغییر اتفاق بیفتد تا شاهد افزایش سرمایه گذاری این صندوق ها در اوراق بهادار و سهام باشیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از ممنوعیت تضمین سود، ممنوعیت صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری در شعب بانکی، برقراری حد اعتباری برای کارگزاران جهت کنترل ریسک عدم ایفای تعهد در اتاق پایاپای و نیز برقراری تعادل در پذیرش شرکتها و عرضه اوراق بهادار در بازار سرمایه به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت یاد کرد.
کاهش هزینه معاملات
محمدی افزود: طبق قانون هزینه معامله در بازار سهام شامل مواردی مانند مالیات، کارمزد کارگزاران و کارمزد ارکان می شود که بر این اساس در ماههای گذشته تلاش شده است تا با کاهش کارمزد معاملات در راستای نقدشوندگی بهتر سهام و کاهش هزینه های خرید و فروش در بازار سرمایه گام برداریم.
سخنگوی سازمان بورس اضافه کرد: راه اندازی معاملات الگوریتمی که در دنیا جزو معاملات پر حجم است نیز در ماههای گذشته در دستور کار قرار گرفته تا در راستای آن نقدشوندگی و شفافیت بیشتری بر معاملات بازار حاکم شود و باید رفته رفته به این سمت حرکت کنیم.
محمدی همچنین از کاهش محدودیتها در سبدگردانها، صندوقها و کارگزاریها به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته در ماههای گذشته یاد کرد و فزود: مواردی چون زمان‌بر بودن اخذ کد معاملاتی، محدودیتهای سهامداری، زمان‌بر بودن مکاتبات و هزینه بالای ارکان از جمله موضوعاتی است که در راستای بهبود شرایط بازار مورد بازنگری قرار گرفته اند.
افشای غیردولتی‌ها
وی با اشاره به این که در این مدت تجمیع مجوز کارگزاریها از 23 مجوز به 8 مجوز در راستای بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته، اظهار داشت: افشای صورتهای مالی بیش از 231 شرکت و نهاد عمومی غیردولتی در راستای ماده 6 قانون اصل 44 با همکاری مجلس یکی دیگر از اقدامات مهمی است که صوت گرفته و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال نیز افشای بیشتری در این زمینه صورت گیرد. بر این اساس تا کنون 1115 اطلاعیه و 425 صورت مالی نهادهای غیردولتی افشا شده است.
آینده‌نگری برای روزهای مبادای بورس
محمدی همچنین از کاهش زمان تائید صلاحیت حرفه ای مدیران و نیز کاهش زمان افزایش سرمایه شرکتها در راستای کمک به سیال شدن فرایندهای بازار سرمایه یاد کرد و افزود: راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای اجرای ماده 28 قانون رفع موانع رقابت پذیری یکی از مواردی است که به آن اهتمام داشتیم و بر اساس آن در صورتی که اتفاقات غیرطبیعی و غیرمنتظره در بازار رخ دهد، مطابق این تکلیف قانونی و مصوب هیات وزیران اقدام به ایجاد ثبات در بازار خواهیم کرد.
قوانین بورس یک کاسه شد
رئیس سازمان بورس با بیان این که لایحه اصلاح قوانین بازار سرمایه در شورای عالی بورس در حال بررسی است تصریح کرد: راه اندازی سایت جامع قوانین بازار سرمایه یکی از اقداماتی است که در ماههای گذشته در راستای یکپارچه سازی و تجمیع قوانین حاکم بر این بازار صورت گرفته است و سرمایه گذاران با مراجعه به آن می توانند از آخرین اطلاعات و قوانین موجود اطلاع یابند و بهره مند شوند.
وی همچنین از فرهنگ سازی گسترده به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه در ماههای گذشته یاد کرد و افزود: برگزاری لیگ ستارگان، برپایی نمایشگاه بورس کیش و نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در تهران، تهیه محتوای چند رسانه ای و .. از جمله این اقدامات است که در این راستا از رسانه ها و اهالی خبر نیز تقاضا داریم در راستای خبررسانی و فرهنگ سازی یاری‌گر سازمان بورس باشند.
به گفته این مقام مسئول، پیگیری عضویت ایران در آیسکو که در مراحل نهایی قرار دارد نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در 17 ماده گذشته در راستای توسعه بازار سرمایه بوده است.
جای خالی برسی صنایع در صورتهای مالی شرکتها
وی گفت: الزام به شفافیت در بازار سرمایه از طریق افشای اطلاعات نیز از دیگر موارد است که موجب می شود در صورتهای مالی منتشر شده توسط شرکتها دقت بیشتری صورت گیرد و این موضوع نیز در این مدت مورد پیگیری دقیق سازمان بورس بوده است.
محمدی با اشاره به این که در حال حاضر صورتهای مالی شرکتهایی که افشا می شوند اطلاعاتی هستند که بررسی وضعیت صنایع در آنها جایی ندارد اظهار داشت: بر این اساس، هماهنگی هایی با کانون نهادهای سرمایه گذاری صورت گرفته تا با استفاده از پتانسیل رسانه ها تحلیل صنایع بورسی مورد برسی قرار گیرد. بنابراین در این زمینه استراتژی کانون ارائه مجوز تحلیل صنعت است که می توان از این فرصت مناسب بویژه برای فعالان رسانه در راستای تحلیل جامع و درست صنایع و شرکتهای حاضر در بازار سرمایه استفاده کرد.
رئیس سازمان بورس گفت: همچنین در 17 ماه گذشته تلاش کردیم سر وسامانی به وضعیت اطلاع رسانی از طریق پایگاههای مختلف خبری و رسانه ها بدهیم که بر این اساس با افرادی که اقدام به شایعه پراکنی و ایجاد شایعه در بازار سرمایه می کردند در راستای صیانت از حقوق سهامداران برخورد لازم صورت گرفت.
به گفته وی، جلوگیری از فعالیت نهادهای غیرمجاز هم از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در 17 ماه گذشته در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه بوده است.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار