تسنیم گزارش می‌دهد
کیفیت پایین ساختمان‌های برخی از مدارس غیردولتی، سطح پایین کادر علمی برخی از این مدارس، سطح پایین امکانات آموزشی نظیر آزمایشگاه و فضاهای رفاهی، ورزشی و غیره سطح آموزشی در برخی از این مدارس را حتی از سطح مدارس دولتی پایین‌تر آورده است.
کد خبر: ۵۴۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 19 December 2017
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بناک قم، تأسیس مراکز و مدارس غیردولتی به نخستین سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی، که سیستم آموزشی کشور با کسری بودجه در این زمینه و افزایش دانش‌آموزان مواجه بود برمی‌گردد، و بر همین اساس دولت نیز به‌منظور صرفه‌جویی مالی، کاهش فشارهای وارده بر پیکره آموزش‌وپرورش و مشارکت بخش غیردولتی در امر تعلیم و تربیت، در کنار ایجاد رقابت هدفمند در راستای ارتقای کیفیت آموزشی مدارس و توسعه برنامه‌های بنیادی آموزش‌وپرورش از طریق تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش‌وپرورش غیردولتی، این کار را در دستور کار خود قرار داد.

تأسیس این مدارس از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشته، که مخالفان خصوصی‌سازی مدارس تأسیس این مراکز را عاملی بر ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه قلمداد می‌کردند، به‌گونه‌ای که طبقات دارای تمکن مالی بالا از آموزش بیشتری برخوردار می‌شوند و این در حالی­ است که این امر برای همه باید به‌صورت یکسان اجرا شود، همچنین موافقان این طرح نیز با توجه به فشارهای مالی مختلف بر پیکره آموزش‌وپرورش، خصوصی‌سازی مدارس را فرصتی برای دولت و استفاده بهتر از منابع مالی موجود در مدارس دولتی بیان می‌کردند.

حال باید پرسید مدارس و مراکز غیردولتی برای دستیابی به اهداف مورد نظر خویش در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اند و اینکه آیا تاکنون اقدامات انجام‌شده در راستای اهداف تعیین‌شده صورت گرفته یا بالعکس صرفاً برای کسب منافع شخصی در این حوزه فعالیت شده است. در همین رابطه به گفت‌وگو با تعدادی از مادران قمی که نسبت به برخی از اقدامات مدارس غیردولتی ابراز نارضایتی داشتند پرداخته‌ایم

سوءاستفاده برخی از مدارس غیردولتی با دریافت هزینه‌های گزاف

مریم امینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم می‌گوید: سوابق معلمان برخی از مدارس غیردولتی را که معمولاً فارغ‌التحصیلان تازه‌کار و یا بیکار دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهد، که حتی تجربه لازم در امر آموزش را ندارند و این آموزشگاه‌ها در برخی موارد از معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش را که حاضر به تدریس در ازای مبلغی ناچیز هستند، استفاده می‌کند.

وی ابراز کرد: صاحبان مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه‌های خود کادر آموزش خود را از بین این نیروها انتخاب کرده و کادر مذکور نیز برای حفظ شغل خویش به‌ناچار تن به خواسته‌های مالکان این مدارس می‌دهند.

رضایی نیز با اشاره به جذب دانش‌آموزان با معدل بالا در مدارس غیردولتی تصریح کرد: برخی از مدارس غیردولتی با دریافت هزینه‌های گزاف، دانش‌آموزان با معدل بالا را جذب کرده و دست‌آخر نیز با اعلام درصد قبولی بالای این مراکز در کنکور سراسری نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام می‌کنند. این درحالی است که در صورت  ثبت‌نام دانش‌آموزان با معدل پایین‌تر این مورد نتیجه‌ای عکس را در کنکور سراسری خواهد داشت و نقش آن‌ها را در این خصوص قطعاً کمرنگ‌تر جلوه می‌داد.

وی ادامه می‌دهد: در برخی مدارس غیردولتی برنامه درسی ارائه‌شده به آنان اجرا نمی‌شود، مثلاً با کاهش ساعت درس تعلیمات دینی ساعات بیشتری را به درس فیزیک اختصاص می‌دهند، با این توجیه که این درس در کنکور ضریب بیشتری دارد.

رضایی افزود: بنابر اعتقاد امروزی در تمامی دنیا که( صرف هزینه در آموزش‌وپرورش، در حقیقت سرمایه‌گذاری در توسعه کشوری است، که در آینده‌ای نه‌چندان دور به آن کشور بازخواهد گشت)، مدارس غیردولتی که با هدف رقابت (آموزشی و پرورشی) با مدارس دولتی تأسیس‌شده‌اند، نباید برای سودجویی عده‌ای  به تهدیدی در امر آموزش تبدیل شوند.

این در شرایطی است که کیفیت پایین ساختمان‌های برخی از مدارس غیردولتی، سطح پایین کادر علمی برخی از این مدارس، سطح پایین امکانات آموزشی نظیر آزمایشگاه و فضاهای رفاهی، ورزشی و غیره سطح آموزشی در برخی از این مدارس را حتی از سطح مدارس دولتی پایین‌تر آورده، که مؤید این امر کاهش نمرات دانش‌آموزان این مدارس در امتحانات نهایی است.

در همین رابطه به گفت‌وگو با رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش‌وپرورش استان قم پرداختیم، تا  وضعیت مدارس غیردولتی را بعد از گذشت 26 سال فعالیت موردبررسی و آسیب‌شناسی قرار دهیم.

حسین طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به چرایی تشکیل مدارس غیردولتی اظهار داشت: مدارس غیردولتی از طریق مشارکت مردم، مطابق اهداف، ضوابط، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش‌وپرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره می‌شود و در واقع درآمد حاصله این مراکز با عنوان مراکز غیردولتی صرفاً صرف هزینه‌های جاری و توسعه آتی مدارس می‌شود.

تحصیل حدود 30 هزار دانش‌آموز قمی در مدارس غیردولتی

به گفته رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش‌وپرورش استان قم در حال حاضر 241 هزار دانش‌آموز در استان قم  به امر تحصیل مشغول هستند که از این تعداد حدود 30 هزار نفر در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغولند، که حدود 10 درصد از دانش‌آموزان کل استان را تشکیل داده و مابقی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود سرانه محدود آموزش‌وپرورش و تراکم جمعیت در مدارس دولتی فعالیت مدارس غیردولتی منجربه کاهش هزینه‌های آموزش‌وپرورش شده و تراکم پایین جمعیت در این مدارس از عوامل افزایش هزینه‌های این مدارس شناسایی‌شده است.

طیبی با اشاره به کارکردهای متعدد مدارس غیردولتی، از نظر ظاهری و ماهیت تصریح کرد: در بخش ظاهری، این مدارس در کاهش بار هزینه‌های دولت و آموزش‌وپرورش نقش بسزایی داشته، چراکه در حال حاضر 175 مدرسه غیرانتفاعی فعال و حدود 30 هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی سطح استان قم تحصیل می‌کنند، که با توجه به بودجه آموزش‌وپرورش، هزینه دانش‌آموزان محصل در مدارس غیردولتی از این بودجه کاسته شده است.

به گفته طیبی مدارس غیردولتی استان باهدف ایجاد رقابت سالم در ارائه خدمات به مردم ایجاد و به دنبال خدمات برتر و کارآمدتر در این بخش هستند و آموزش‌وپرورش نیز با نظارت دقیق و جدی‌تر سعی بر افزایش کارآمدی این مراکز و مدارس را خواهد داشت.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش‌وپرورش استان قم خاطرنشان کرد: در واقع یکی از عوامل افزایش هزینه مدارس غیردولتی را می‌توان تراکم پایین جمعیت در این مدارس دانست و بر اساس سند تحول و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب( مبنی بر استفاده از مشارکت مردم در بحث آموزش) بهترین راه برون‌رفت از تنگناهای آموزش‌وپرورش حضور مدارس غیردولتی است.

 وی با بیان وظایف آموزش‌وپرورش در رابطه با مدارس غیردولتی افزود: نخستین وظیفه در این بخش حمایت از حقوق دانش‌آموزان در بهره‌مندی از خدمات لازم آموزشی است و در بخش دیگر وظایف این سازمان حمایت از کارکنان این مدارس متناسب با فعالیتی که در این مدارس انجام می‌دهند، همچنین حمایت از مؤسسان و همچنین نقش نظارتی آموزش‌وپرورش نیز از دیگر وظایف این مجموعه معرفی‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار