این روزها صدای تویسرکانی‌ها از همه بیشتر اهالی یک محله درآمده و برخی از آنها می‌گویند کشتارگاهی که کارشناسان بهداشت محیط و دامپزشکی تأکید بر تعطیل شدن آن دارند و حتی مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها است باید تعطیل شود اما مسئولان اجرایی متولی از این کار امتناع می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 23 December 2017
کشتارگاه قدیمی تویسرکان به خاطر عدم برخورداری از استانداردهای لازم باید تعطیل شود اما گویا عناصری در پشت‌پرده‌ مانع از این اقدام می‌شوند.

به گزارش فارس با پیش‌سرد کردن گوشت مخاطرات بسیاری از عوامل بیماری‌زا در گوشت قرمز به میزان بسیار چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و این مهم می‌تواند سلامتی مردم را تضمین کند، مخصوصاً در مقابل بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو که امروزه بسیار از آن می‌شنویم.

موضوع تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش‌سرد در سراسر کشور پیگیری می‌شود و کشتارگاه‌های قدیمی به دلیل نداشتن استاندارهای لازم رو به تعطیلی هستند که این مسئله از دو سال پیش نیز در استان همدان و با پیگیری اداره‌کل دامپزشکی استان همدان آغاز شده است.

در حال حاضر تقریباً تمام کشتارگاه‌های استان همدان مجهز به پیش‌سرد شده‌اند و تنها کشتارگاهی که نسبت به این مسئله مقاومت می‌کند، کشتارگاه تویسرکان است.

اداره دامپزشکی با پیگیری‌هایی که نسبت به تعطیلی این مرکز دارد گویا هنوز موفق به این امر نشده است در حالی که حتی ابلاغیه استانداری مبنی بر تعطیلی کشتارگاه تویسرکان وجود دارد.

صحبت‌هایی که چندین بارقبلاً با مدیرکل دامپزشکی استان همدان داشتیم، او پشت‌پرده‌هایی را نسبت به عدم تعطیلی کشتارگاه تویسرکان عنوان می‌کرد و می‌گفت مسوولان نسبت به این امر ملاحظاتی دارند، اما به وضوح نیز به این مسئله نمی‌پرداخت.

این مقام مسوول از پیگیری‌های اداره دامپزشکی مبنی بر تعطیلی کشتارگاه قدیمی و ایجاد کشتارگاه جدید یا انتقال کشتار دام شهرستان تویسرکان به شهرستان مجاور را گوشزد می‌کرد تا اینکه خود مردم تویسرکان نیز نسبت به بوی تعفن کشتارگاه اعتراضاتی کرده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده‌اند.

این روزها صدای تویسرکانی‌ها از همه بیشتر اهالی یک محله درآمده و برخی از آنها می‌گویند کشتارگاهی که کارشناسان بهداشت محیط و دامپزشکی تأکید بر تعطیل شدن آن دارند و حتی مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها است باید تعطیل شود اما مسئولان اجرایی متولی از این کار امتناع می‌کنند.

مردم شهرستان تویسرکان در حال حاضر معترضند و می‌گویند بیماری‌های پوستی، عفونی و میکروبی جان فرزندانمان را تهدید می‌کند و وجود سگ‌های ولگرد بسیار در اطراف کشتارگاه آن هم در منطقه‌ای مسکونی، امنیت ما را مختل کرده است.

این مسئله باعث شد که بار دیگر به سراغ مدیرکل دامپزشکی همدان برویم و نسبت به تکلیف این کشتارگاه سئوال کنیم.

محمودرضا رسولی با بیان اینکه کشتارگاه دام شهرستان تویسرکان از نظر دامپزشکی، بهداشت محیط و محیط زیست غیر قابل تایید است و مشکلات فنی بسیاری دارد، اظهار کرد: حداقل 30 مشکل از لحاظ دامپزشکی می‌توان برای این کشتارگاه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش موضوع آن در کمیته ساماندهی کشتارگاه استان مطرح شده و مصوبات لازم برای تعطیلی این کشتارگاه و انتقال آن به شهرستان‌های مجاور گرفته شده است، گفت: این مسئله چون منوط به موافقت فرمانداری تویسرکان بوده همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان افزود: کشتارگاه شهرستان رزن را به خاطر این مسائل طی دو ماه اخیر تعطیل کردیم و کشتارگاه تویسرکان نیز در دستور کار تعطیل است اما منتظر موافقت فرمانداری این شهرستان هستیم.

*فرمانداری تویسرکان اجازه تعطیلی کشتارگاه را نمی‌دهد

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود مسوولان شهرستان تویسرکان موافق تعطیلی کشتارگاه نیستند، این موضوع چگونه باید حل شود؟ گفت: تنها موضوع به فرمانداری تویسرکان برمی‌گردد که بنا به ملاحظات اجتماعی، اشتغال و ... موافق تعطیلی این مرکز نیستند.

 رسولی با بیان اینکه معتقدم به خاطر اشتغال 30 نفر بهداشت 100 هزار نفر را نباید به خاطر انداخت، خاطرنشان کرد: این کشتارگاه در بافت شهری قرار دارد و فاضلاب آن داخل فاضلاب شهری می‌شود که تصفیه‌خانه تویسرکان را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به عدم وجود پیش‌سرد در کشتارگاه تویسرکان، بیان کرد: تنها کشتارگاه فاقد پیش سرد در استان، کشتارگاه تویسرکان است و نبود امکانات بهداشتی در این مرکز نیز از دیگر مشکلات است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه قصد تعطیلی این مرکز را داریم اما منتظر موافقت فرماندار تویسرکان هستیم و موافقت او بلافاصله مرکز تعطیل خواهد شد، افزود: دام وقتی در کشتارگاه، کشتار و لاشه‌اش استحصال می‌شود باید 24 ساعت در 2 تا 4 درجه بماند تا یکسری اقدامات فیزیولوژیک در داخل لاشه گوشت انجام شود، ph گوشت پایین آید و ویروس‌های اضافی از بین برود که با این اقدام گوشت سالم‌سازی می‌شود.

 وی با تاکید به اینکه عدم توجه به پیش‌سرد بهداشت مردم را به خطر می‌اندازد، گفت: راه‌اندازی پیش‌سرد سایر کشتارگاه‌های استان از دو سال پیش آغاز شده و در حال حاضر تمام کشتارگاه‌ها جز کشتارگاه تویسرکان دارای پیش‌سرد هستند.

*فعالیت کشتارگاه قدیمی به صلاح نیست

این بار به سراغ فرماندار شهرستان تویسرکان رفتیم تا نظر او را هم بشنویم که در این خصوص اظهار کرد: از آنجا که کشتارگاه تویسرکان قدیمی است، مشکلات بسیاری دارد و هیچ دفاعی نسبت به اینکه کشتارگاه خوب و استاندارد باشد، نداریم.

حبیب مومیوند با بیان اینکه ایجاد کشتارگاه‌ها جزو وظایف شهرداری‌هاست و چون این سازمان‌ نیز نمی‌تواند چنین مراکزی را ایجاد کند، بخش خصوصی در این زمینه ورود می‌کند، افزود: در سایر شهرستان‌ها نیز به همین روال کشتارگاه جدید ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان تویسرکان نیز یا باید سرمایه‌گذار وارد عمل شود یا شهرداری خود کشتارگاه ایجاد کند، گفت: بارها تقاضای ایجاد کشتارگاه جدید را کرده‌ایم اما چون تعداد کشتارهای این شهرستان بالا نیست از لحاظ اقتصادی ورود بخش خصوصی به صرف نبوده و تاکنون نیز اقدام نشده است.

فرماندار شهرستان تویسرکان با بیان اینکه قبل از اینکه فرماندار شهرستان تویسرکان شوم فردی تمایل به ایجاد کشتارگاه جدید در این شهرستان را داشته اما پس از بررسی متوجه شده بود که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، افزود: بالطبع بخش خصوصی به دنبال سودآوری است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تویسرکان توان ایجاد کشتارگاه جدید مورد تایید دامپزشکی را ندارد، افزود: با تعطیل شدن کشتارگاه تویسرکان حتما باید کشتار دام این شهرستان به یکی از شهرستان‌های مجاور منتقل شود اما ممکن است برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.

مومیوند با بیان اینکه اصراری برای ادامه فعالیت کشتارگاه قدیمی نداریم، گفت: هر سرمایه‌گذاری در این زمینه ورود کند ما کمک خواهیم کرد و موافق انتقال کشتار دام تویسرکان به شهرستان مجاور نیز هستیم اما تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده شهرداری و شورای شهر است.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه قدیمی متعلق به شهرداری است و در این مرکز نیروهایی دارد و تعطیلی آن نیز به آنها برمی‌گردد، افزود: با توجه به این مسائل ما منتظر استحکام و مستقر شورای شهر جدید و حکم شهردار جدید یا فعلی هستیم تا تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد.

*شورای شهر و شهرداری تویسرکان در خصوص کشتارگاه قدیمی تصمیم بگیرند

فرماندار شهرستان تویسرکان با بیان اینکه ما پشتیبانی و پشت صحنه‌ای از کشتارگاه موجود نداریم و بیش از همه منتقد هستیم، چرا باید پشتیبانی کنیم؟ چنین چیزی ممکن نیست، تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری تصمیم خود را در رابطه با کشتارگاه قدیمی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در جلسات متعدد به جد منتقد کشتارگاه قدیمی تویسرکان بودم و ما معتقدیم سلامتی مردم از همه چیزی مهم‌تر است و باید تکلیفش مشخص شود، افزود:‌ در حال حاضر کشتارگاه قدیمی در بافت مسکونی واقع شده که البته قبلا نبوده و بعد مردم اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

مومیوند ادامه داد: این مرکز سنتی است و استانداردهای لازم را ندارد و به خاطر این مسائل به هیچ وجه صلاح نیست که کشتارگاه در مکان فعلی فعالیت کند.

* ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر کشتارگاه قدیمی تویسرکان

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود به خاطر مسئله اشتغال افرادی در کشتارگاه قدیمی این مرکز تعطیل نمی‌شود نظر شما چیست؟، گفت: اعتقادی به این مسئله ندارم و تعداد محدودی از افراد در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و اینها نیروهای شهرداری هستند و این سازمان می‌تواند آنها را در جای دیگر به کار گیرد.

فرماندار شهرستان تویسرکان خاطرنشان کرد: نامه‌ای در این خصوص معاونت عمرانی استانداری ارسال کرده و به شورای شهر جدید ارجاع داده‌ایم تا تصمیمات لازم را بگیرند اما کار شورای شهر جدید طول کشید اما در حال حاضر دیگر اکنون آن است که تصمیم‌گیری جدی گرفته شود چرا که شورای شهر جدید مستقر شده است.

 وی با تاکید به اینکه ما پیگیر خواهیم بود که کشتارگاه جدید ایجاد یا کشتار دام به شهرستان مجاور منتقل شود، افزود:‌ در تمام کشور  ساخت کشتارگاه مربوط به شهرداری و یا بخش خصوصی است.

مومیوند افزود: ما از این مسئله نمی‌گذریم و جلسات بعدی را با شهرداری و شورای شهر خواهیم داشت تا تکلیف آن مشخص شود چرا که ادامه فعالیت کشتارگاه قدیمی به صلاح نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار