محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با حضور در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، شرایط تهران در مواجهه با زلزله احتمالی را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۵۴۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 24 December 2017
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با حضور در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، شرایط تهران در مواجهه با زلزله احتمالی را مورد بررسی قرار داد.

که میزان این بافت به ۳۶ هزار هکتار می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: زلزله های ضعیف اگر در جنوب تهران رخ دهد می‌تواند باعث ریزش ساختمان ها می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند اظهار کرد: در تهران علاوه بر بافت فرسوده بافت ناپایدار هم داریم که ساختمان های دولتی بیمارستان ها و مدارس از این دست به شمار می‌روند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زلزله بم گفت: در شهر بم که کمتر از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت داشته ۴۰ هزار نفر کشته و ۷۰ هزار نفر هم زخمی شدند.

وی افزود: گفته بودم زلزله تهران می‌تواند یک تا دو میلیون مصدوم داشته باشد نه اینکه این تعداد انسان کشته می‌شوند. با زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، سیستم آبرسانی شهر آسیب می‌بیند و می‌تواند حالت سیل گونه به خود بگیرد.

هاشمی ادامه داد: براساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است سیستم آبرسانی تهران برای زلزله آماده شود. به دنبال نصب سیستم صوتی اعلام زلزله در تهران هستیم که ۱۰ ثانیه قبل از حادثه، مردم را آگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه زلزله اخیر که در گسل اشتهارد به وقوع پیوست شتاب بالایی داشت، بیان کرد: این زلزله از نظر بزرگی پایین و کوتاه مدت بود و و نه آنقدر کوچک بود که حس نشود و جدی گرفته نشود.

هاشمی با تاکید بر اینکه تهران آمادگی مبارزه و امداد و نجات برای زلزله بزرگ را ندارد گفت: در سال ۸۹ تمام تکالیف دستگاههای مرتبط با زلزله روشن شد تا ما در صورت وقوع آن خسارات بالایی نبینیم.

هاشمی با بیان اینکه الان در دنیا می‌توانند ۱۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را گزارش دهند اظهار کرد: قرار بود در محلات تهران بوق هایی نصب شود که هرگاه گسل های زلزله فعال شدند قبل از وقوع زلزله ۱۰۰ ثانیه جلوتر خبر دهد.

وی تصریح کرد: اگر ما این سیستم را فعال کنیم در آن صورت هنگام وقوع زلزله تعداد کشته ها تا یک چهارم کاهش می یابد

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران، سیل شهر را فرا می‌گیرد گفت: وقتی که شبکه آب تهران شکسته شود آب بسیار زیادی از پشت سدها وارد خیابان ها می شود.

هاشمی در واکنش به خبری مبنی بر اینکه تا ۱۶ هفته دیگر احتمال وقوع زلزله دیگر در تهران وجود دارد گفت: زلزله کاملا غیرقابل پیش بینی است و ما باید به مردم آرامش دهیم، لذا نمی‌توان به مردم گفت که بین دو هفته تا ۱۶ هفته دیگر زلزله می آید.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مقابله با زلزله آمادگی داشته باشیم گفت: هلال احمر باید برای اسکان یک میلیون نفر آماده باشد، و شهرداری هم باید آمادگی لازم به منظور آواربرداری و خاکبرداری ساختمان های تخریب شده را داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از وقوع زلزله تهران ستاد بحران تشکیل جلسه داد و همه دست اندرکاران حضور یافتند اظهار کرد: امکاناتی که در تهران برای مقابله با زلزله تامین شده مناسب جمعیتی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه سوله های تدارک دیده شده از سوی ستاد بحران برای تهران کفایت نمی‌کند گفت: باید ناحیه هایی که سوله ندارند از این امکان برخوردار شوند، قطعات قبل از تامین سوله های موردنیاز ورزشگاه ها می توانند به سرعت حادثه دیدگان را بپذیرند.

هاشمی با تاکید بر اینکه ما آمادگی لازم برای یک زلزله بزرگ با خسارات بالا را نداریم بیان کرد: از این جهت قرار است هر استان به بخشی از نیازهای تهران پاسخ دهد و در جلسه ای که در ستاد بحران داشتیم دستگاه‌ها برنامه‌های خود را به این منظور ارائه دادند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به جلسه ای که سه شنبه هفته گذشته با رئیس مجلس شورای اسلامی داشت گفت: در این جلسه در مورد زلزله هم صحبت شد و قرار شد آقای لاریجانی در جلسه سران قوا این مسئله را مطرح کنند تا اعتبارات لازم برای آن اختصاص یابد و اگر این امر محقق نشود با اجازه مقام معظم رهبری اعتبارات از محل های دیگری تامین شود.

همچنین به گزارش روزنامه آرمان، محسن هاشمی گفت: مأموریت سپاه، ارتش و هر یک از نهادها و وزارتخانه‌ها که تعداد آنها به ۲۰مورد و ۸۰ کارگروه می‌رسد برای زلزله بزرگ تهران مشخص شده است. 

وی ادامه داد: دستورالعمل پایدارسازی به ادارات دولت و بیمارستان‌ها از حدود ۱۰ سال پیش ارائه شده و بسیاری از آن‌ها این کار را انجام داده‌اند. وی افزود: وزارت نفت می‌گوید سازه‌هایی برای عدم آسیب به دو مخزن بزرگ سوخت در تهران احداث کرده و شیرهای قطع خودکار گاز هم نصب شده است. 

هاشمی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ سوله بحران در تهران آماده شده است. ارتش و سپاه امکانات گسترده‌ای برای زمان وقوع زلزله در تهران دارند که می‌تواند برای اسکان و امداد مورد استفاده باشد. 

هاشمی یادآور شد: در تهران دو منبع بزرگ سوخت داریم که در جنوب و شمالغرب تهران هستند. سال‌ها رایزنی شده که این منابع از تهران خارج شوند. آقای زنگنه دراین باره گفته‌اند تمهیدات لازم انجام شده است. درباره گاز هم موضوعاتی مطرح بود. بنابراین برروی شیرآلاتی کار شده که در زلزله‌های شدید به‌طور خودکار قطع می‌شوند. 

وی افزود: در حوزه آب نیز سیستمی برای محفوظ کردن آب در زلزله‌های شدید تهیه شده که منتتظر تامین منابع برای ساخت آن هستند. درحوزه برق نیز باید سیستم برق اضطراری تعبیه می‌شده که آن هم‌ طراحی شده اما برای گسترش در سطح شهر احتیاج به اعتبارات است. درحوزه مخابرات نیز با کمک وزارتخانه سیستم‌های خوبی طراحی شده است. 

وی تاکید کرد: ابزار امداد و ‌نجات باید بیشتر خریداری شود. موضوع مهم‌ آموزش مردم در حوزه زلزله است؛ آموزش باید ممتد باشد. همه باید کمک کنند. 

هاشمی یادآور شد: در شب زلزله اولین کاری که کردم، آماده کردن ساک مواد اولیه‌ای بود که تهیه آن را در فضای مجازی دیده بودم. وی افزود: در هر محله‌ای مکان‌هایی برای اسکان مردم وجود دارد. نقش استان‌های معین برای کمک به تهران بسیار مهم است.

انتقاد هاشمی از اظهارات مجری

وی در بخش دیگری هم گفت: بر خلاف آنچه آقاي مرعشی گفتند خانواده هاشمی آی کیو بالایی ندارند و ما یک خانواده عادي هستيم. اما در میان ما مهدي به‌خاطر رتبه زير١00در كنكور از بقیه باهوش‌تر است. 

محسن هاشمی‌ در پاسخ به یامین پور مبنی بر این که اعضای شورای شهر سیاسی عمل می کنند و در قبال 12سال مدیریت سابق شهر موضع سیاسی هم می‌گیرند، گفت: شما موضع نگیرید آنها هم نمی‌گیرند. در مقابل موضع شما سیاسی می‌شوند. 

وی در ادامه به یامین پور توصیه کرد: توان نظام را زيرسوال نبريد، اين حرف‌هاي ضدانقلابي از طرف شما مشكوك است، نااميد و نگران كردن مردم، ضدانقلابي است، به‌جاي اين حرف‌ها، بگوييد چه كارهايي بايد انجام شود. 

هاشمی تاکید کرد: قصد رئیس جمهور شدن ندارم. البته گاهی عیال می‌گوید خوب است بشوی و گاهی زیر دوش همچین فکرهایی می‌کنم اما تا الان چنین قصدی نداشته و ندارم. محسن هاشمی درباره عبور از روحانی گفت: چنین چیزی وجود ندارد و تنها در فضای مجازی مطرح شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار