معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: 105 میلیارد و 550 میلیون ریال به ‌صورت بلاعوض از سوی دولت برای زلزله ‌زدگان و سیل ‌زدگان در این استان تخصیص یافته است.
کد خبر: ۵۴۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 25 December 2017

به گزارش تابناک : حسن حسینی روز دوشنبه افزود: مجموع تسهیلات و اعتبارات بلاعوض دولت در مناطق زلزله ‌زده خراسان رضوی 101 میلیارد ریال و در مناطق سیل ‌زده چهار میلیارد و 550 میلیون ریال است که پس از وقوع حوادث طبیعی بخش عمده آن طی ماههای گذشته و در مقاطع مختلف به آسیب دیدگان اعطا شده است.
وی ادامه داد: در زلزله 16 فروردین امسال به 2 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خراسان رضوی شامل 1900 واحد روستایی و 100 واحد شهری در چهار شهرستان مشهد، فریمان، تربت جام و سرخس آسیب رسید. کار نوسازی و بازسازی این واحدها بلافاصله از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی آغاز شد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: تاکنون از مجموع واحدهای زلزله زده نیازمند بازسازی هزار و 670 واحد سفتکاری را انجام داده‌اند و در مجموع پایان کار 96 درصد واحدها صادر شده است.
وی افزود: 85 میلیارد ریال به صورت بلاعوض به هزارو 730 واحد مسکونی روستایی در زلزله اخیر پرداخت شد. همچنین به مالکان هر یک از واحدهای آسیب‌ دیده 200 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد و اقساط 15 ساله اعطا شد و در کنار آن تسهیلات 30میلیون ریالی خرید وسایل منزل، تحویل 180 پاکت سیمان اهدایی مقام معظم رهبری، تحویل بلوک سقفی برای دو هزار واحد به ارزش 10 میلیارد ریال اهدایی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و صدور پروانه نظارت و آواربرداری رایگان صورت گرفته است.
حسینی ادامه داد: در این زلزله تعداد هزار واحد دامی هم دچار حادثه شد که در این ارتباط پرداخت وام 100 میلیون ریالی از سوی دولت مصوب و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حادثه‌ دیدگان شناسایی شدند و برای تعداد هزار واحد جانمایی صورت گرفته و پروانه‌های آن نیز صادر شده است.
وی گفت: دریافت تسهیلات زمانبر نبوده و حداکثر تا یک هفته پرداخت می شود. تاکنون 285 نفر جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند و بقیه حادثه ‌دیدگان هم تا این لحظه مراجعه‌ ای به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نداشته ‌اند.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی به حادثه سیل 20 مرداد ماه امسال نیز اشاره و بیان کرد: در این حادثه 91 واحد مسکونی روستایی در چهار شهرستان کلات، نیشابور، درگز و چناران آسیب دید. به هریک از حادثه ‌دیدگان این واقعه نیز 200 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و اقساط 15 ساله، 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و 20 میلیون ریال نیز تسهیلات معیشتی اختصاص یافت‌.
وی افزود: بیشترین آسیب در این سیل به روستای ژرف واقع در بخش مرکزی شهرستان کلات وارد شد که به 23 واحد مسکونی این روستا آسیب زد. تاکنون در این ارتباط خرید و تحویل زمین برای واحدهای فاقد زمین انجام شده 16 واحد نصب فوندانسیون، 16 واحد نصب اسکلت، 13 واحد اجرای سقف و 11 واحد نیزدیوارچینی را انجام داده اند. تا نوروز 97 کار ساخت این واحدها به اتمام خواهد رسید.
حسینی ادامه داد: برای اجرای طرح هادی در مناطق زلزله ‌زده نیز اعتبار 300 میلیارد ریالی شامل 100 میلیارد ریال از بخش مدیریت بحران، 100 میلیارد ریال اعتبار ملی و 100 میلیارد ریال اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است. این طرح در 56 روستای خراسان رضوی اجرا می‌شود که کار آن در دو روستای صالح ‌خانی بخش رضویه مشهد و دوقلعه‌ براشک بخش قلندرآباد شهرستان فریمان به پایان رسیده و در بقیه روستاها در دست اجرا است.
یک میلیون و 733 هزار نفر جمعیت روستایی استان 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی در 450 هزار واحد مسکونی در سطح 2 هزار و 594 روستای این استان سکونت دارند.

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار