بعد از 29 سال صورت گرفت؛
تابناک مرکزی: فرمانده سپاه پاسداران درباره حفاظت هواپیمایی نامه‌ای خطاب به حاج سید احمد آقا خمینی نوشت و با این حال ۲۰ روز بعد حضرت امام خمینی (ره) شخصاً در هامش نامه، پاسخ خود را برای ادامه مسئولیت سپاه خطاب به سرلشکر رضایی به قلم درآوردند.
کد خبر: ۵۴۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱ 26 December 2017

به گزارش تابناک مرکزی بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی،‌ 29 سال پیش در چنین روزهایی با ‌دستور امام راحل در پاسخ به نامه محسن رضایی، مقرر شد مسئولیت حفاظت هواپیماها که پیش از آن در سال ۶۳ بنا به دستور شفاهی امام به عهده سپاه گذاشته‌شده بود و برخی دستگاه‌ها پس از پایان ظاهری جنگ تلاش داشتند آن را از اختیار سپاه خارج سازند، همچون گذشته به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد و قابل‌توجه آن‌که پس‌ازآن هیچ هواپیماربایی موفقی در کشور صورت نگرفته است.

از نکات جالب‌توجه در این نامه‌نگاری این است که فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، نامه خود را خطاب به حاج سید احمد آقا خمینی نوشته است و بااین‌حال ۲۰ روز بعد، حضرت امام خمینی (ره) در هامش نامه، شخصاً به آن پاسخ داده و دستور خود را برای ادامه مسئولیت سپاه در برقراری امنیت پروازها و جلوگیری از ربایش هواپیماها خطاب به سرلشکر محسن رضایی به قلم درآوردند.

متن نامه فرمانده وقت سپاه پاسداران به حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا خمینی بدین شرح است:

برادر ارجمند، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج احمد آقا خمینی دام عزه

با سلام و اهدای تحیات و پیرو گزارش حضوری مسئولین سپاه فرودگاه ها، به عرض می رساند:

در پی هواپیماربایی‌های مکرر توسط دشمنان انقلاب اسلامی و ایادی استکبار، در سال ۶۳حسب الامر حضرت امام که توسط حضرتعالی، شفاهاً به سپاه ابلاغ شد، سپاه در فرودگاه‌های کشور مستقر گردید و با کسب تجربه و مهارت‌های خاص هواپیمایی، توانست بحمدالله و المنه از این ماموریت خطیر رو سفید بیرون آید و 8 مورد در هوا و ۱۲مورد در زمین، توطئه‌های ربودن هواپیماها را خنثی نماید.

در آن زمان تشکیلات فعال و منسجمی از ادارات و نهادهای جمهوری اسلامی در فرودگاه حضور نداشته و سپاه علاوه بر استفاده از نیروهای خود با تحت امر گرفتن شهربانی در بخشی از کار، مسائل حراستی، امنیتی گمرک را مجموعاً جهت بالابردن ضریب امنیتی عهده دار بوده است.

پس از خاتمه ظاهری جنگ، حضور سپاه به طرق مختلف دستخوش برخوردهای گوناگون گردید که از لحاظ حفظ مسائل امنیتی، پرواز، برای سپاه مشکلاتی ایجاد نمود و مجموعه تشکیلات موجود در فرودگاه با زنده کردن قوانین سابق خود، همه روزه مشکلاتی را برای سپاه ایجاد نموده و حضور سپاه را با طرح مساله «نداشتن جایگاه قانونی» تخطئه می‌نمایند.

لذا از جنابعالی که همواره در حل مشکلات، سپاه را یاری فرموده‌اید تقاضا داریم چنانچه نظر حضرت امام همچنان بر استقرار سپاه در فرودگاه هاست به هر نحو که مصلحت می دانید، ماموریت مذکور کتبا به سپاه ابلاغ گردد و مسئولین محترم کشور، مقررات و ضوابط لازمه بین سپاه و ارگان‌های دیگر را تصویب و به مراجع ذیربط ابلاغ نمایند.

ضمنا عین گزارش واصله از فرماندهی سپاه فرودگاه ها تقدیم می گردد)

با احترام ملتمس دعا - برادر شما - محسن رضایی

۶۷/۹/۱۰

 

متن پاسخ حضرت امام خمینی به محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای محسن رضایی

فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام به آنان سپاه پاسداران چون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها می‌باشد و در صورت ربوده شدن هواپیمائی سپاه مسئول می‌باشد.

روح الله الموسوی الخمینی

۶۷/۱۰/۱

انتشار متن نامه محسن رضایی به «سید احمد خمینی» درباره حفاظت هواپیمایی + تصویر دستخط پاسخ امام (ره)
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار