ناکارآمدی دولت در حل نابسامانی‌ها موج پشیمانی از رأی به روحانی را به کف جامعه کشانده و در عرصه سیاسی، حامیان دولت و مدعیان اصلاحات عبور از روحانی را کلید زده‌اند اما ارگان دولت با آدرس غلط به دنبال انحراف افکار عمومی از سیاست‌های عقیمی است.
کد خبر: ۵۴۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 31 December 2017

به گزارش تابناک : روزنامه بهار در اقدامی عجیب و تامل‌برانگیز عکسی قدیمی از تجمع در برابر کنسولگری عربستان در مشهد را به‌جای تصویر اعتراضات اخیر به مشکلات معیشتی و اقتصادی در صفحه یک خود منتشر کرد!
این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی همچنین در رویکردی متناقض درباره علل و عوامل ایجاد تجمعات اعتراضی روز‌های اخیر ابتدا در یادداشتی مفصل، ریشه اعتراضات صورت گرفته را به تحرکات اخیر رئیس‌جمهور سابق نسبت داد و با ذکر دلایل و جزئیاتی از این تجمعات مدعی شد که وقایع اخیر تغییر فاز رفتاری تیم احمدی‌نژاد در مقابل بخشی از حاکمیت و دولت است.
روزنامه افراطی بهار در یادداشتی دیگر تجمعات اخیر در شهر‌های معدودی از کشور به مشکلات معیشتی را به انقلاب‌های عربی ملت‌های منطقه علیه دیکتاتور‌های حاکم بر این کشور‌های تشبیه کرد و نوشت که این خیزش‌های اجتماعی! اگر بخواهد به سرنوشت انقلاب‌های عربی و خیزش سال ۸۸! دچار نشود باید استراتژی مدون و برنامه‌محور داشته باشد.  
این روزنامه در ادامه در گزارش دیگری ریشه اصلی اعتراضات اخیر را افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و بیکاری و مشکلات معیشتی در مقابل همایش‌های رنگارنگ بی‌خاصیت دولتی و آمار‌های متناقض دولت از موفقیت‌های خود و پاسخ‌های غیر مسئولانه به اعتراضات مردم دانست و نوشت: «هنگامی که صدای مردم شنیده نشده است و یا با پاسخ‌های درشت و غیرمسئولانه مواجه شده دیگر کاسه صبر همه لبریز می‌شود و وارد مرحله اعتراضات میدانی می‌شوند. نشانه‌هایی از میدانی شدن این اعتراضات را می‌شد از ماه‌ها قبل به خوبی مشاهده کرد. از همان زمانی که کسر قابل توجهی از آنان که حسن روحانی را برگزیدند هم تاکید داشتند این دولت «انتخاب بد» است و تنها به دلیل فرار از «انتخاب بدتر» به او رای می‌دهند. از همان موقع که این نوع نگاه بار‌ها از سوی بسیاری از اقشار مردم مطرح شد می‌بایست دولتی‌ها حساب کار دستشان می‌آمد و متوجه می‌شدند که رای به روحانی، رای به ادامه همان برنامه‌های اقتصادی ناکارآمدی نیست که تنها اقشار خاص و ثروتمند جامعه از آن بهره می‌برند و اکثریتی از اقشار ضعیف و متوسط جامعه را دچار مشکلات عدیده اقتصادی کرده است. مسئولان و مدیران برج عاج نشین و فرسوده دولتی نه تنها این وجوه از صدای مردم در انتخابات را نشنیدند بلکه پس از انتخاب شدن و با خیالی راحت از آنکه دیگر نیازی به رای جامعه ندارند با پشت کردن به وعده‌هایشان در پی افزایش فشار‌های اقتصادی بر مردم هستند».
عصبانیت نماینده لیست امید از ۹ دی
با گذشت ۸ سال از ۹ دی سال ۱۳۸۸ نماینده لیست امید با انتشار یادداشتی در روزنامه مردمسالاری عصبانیت خود را از برچیده شدن بساط فتنه در نهم دی بروز داد. این نماینده که از حرکت مردم ایران در ۹ دی عصبانی است پیش از این نیز در جریان شکل‌گیری «سلفی حقارت» نقش ویژه‌ای داشت که کاربران محیط مجازی آن را توهین به عزت ملی مردم ایران عنوان کرده بودند.
علیرضا رحیمی در یادداشت خود آورده است: «برای روز ۹ دی ۸۸ به مناسبت تجمع مردم در مدیریت فضای پس از انتخابات تعابیر و توصیفات عدیده‌ای مطرح شده است. تلاش‌های زیادی هم برای ماندگار کردن چنین مدیریتی انجام گرفت... حوادث عاشورای ۸۸ که مستمسک اتهام بزرگ به مردم و اصلاح‌طلبان شده در روز ششم دی ماه ۸۸ اتفاق افتاد و تجمع مردم برای روز ۹ دی برنامه‌ریزی شد. در دو روز بعد از عاشورا (روز‌های ۷ و ۸ دی) مردم کجا بودند و چرا به میدان نیامدند؟»
عمق بی‌اطلاعی این نماینده مجلس در حالی است که در روز‌های قبل از ۹ دی هم مردم به میدان آمده بودند. برای نمونه شهر رشت و برخی از مراکز استان‌های دیگر در ۸ دی ماه و در اعتراض به وقایع عاشورای ۸۸ به میدان آمدند. همچنین این نماینده در حالی نگران مستمسک قرار گرفتن حوادث عاشورای ۸۸ است که می‌تواند با اعلام برائت خویش از وقایع پس از انتخابات آن سال، مرزبندی خود را با فتنه روشن کند.
نکته دیگر اینکه این نماینده لیست امید در توهینی آشکار به اعتقادات و شعور مردم، قهرمان ۹ دی را رئیس‌جمهور نهم و دهم عنوان کرده است. در حالی که موضوع ۹ دی حمایت مردم و خروش آن‌ها در پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده است و تقلیل آن به یک شخص نهایت زشت کاری و تحریف آشکار یک حقیقت آن هم توسط یک نماینده است.  
معیشت نابسامان مردم و بازی زنجیره‌ای‌ها با حقوق شهروندی!
در حالی‌که مشکلات اقتصادی معیشت مردم را در خطر جدی قرار داده است و بیکاری، رکود و تورم بیداد می‌کند روزنامه‌های زنجیره‌ای همچنان بر روی حقوق شهروندی تاکید و تصریح می‌کنند بی‌آنکه بگویند آیا سفره مردم و اقتصاد و معیشت آنان نیز جزو حقوق شهروندی هست یا نه؟!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود در گزارشی به نقل از یونسی مشاور رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها نوشت: حقوق شهروندی فانتزی نیست؛ مسئله ملت است.
یونسی در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای شرق با‌اشاره به «سند حقوق شهروندی» گفت:: «ابلاغ این سند در راستای نهادینه‌کردن مسئله حقوق شهروندی کار بسیار مهمی بود؛ اما هنوز در این زمینه در اول راه هستیم؛ به این معنی که مردم هنوز به‌طور کامل با حقوق خود آشنا نیستند و نمی‌دانند چه مطالباتی و چه حقوقی دارند. دولت در اینجا به‌عنوان مدعی حقوق شهروندی ورود پیدا کرده، مسئولیت آن را پذیرفته است و از مردم خواسته این حق را از دولت مطالبه کنند.»
برخلاف ادعای یونسی مردم حقوقشان را می‌دانند و با مشکلات فراوانی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، دولت به جای آنکه به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کند به دنبال سیاسی کاری و بازی‌های سیاسی است.
روحانی در انتخاب همکارانش دقت لازم را نداشته!
عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «آقای روحانی در انتخاب همکارانش دقت لازم را نداشته است... آقای روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه‌اش همه چیز را خوب ارائه می‌دهد، در حالی که گفته هایش با واقعیات جامعه سازگاری ندارد».
کارنامه خالی دولت و بی‌توجهی به مشکلات معیشتی مردم حتی صدای حامیان دولت را نیز درآورده است.
در روز‌های گذشته «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: «روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است... به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است، اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست».
توجیه‌گران ثابت قدم ناکارآمدی‌های دولت!
روزنامه ایران دیروز در یادداشتی با‌اشاره به اینکه گرانی برخی اقلام مصرفی مردم واقعیتی ملموس است، نوشت: «سؤال کلیدی اینجاست که مسبب این معضلات کیست؟ مانند همه وقایع ۵ سال گذشته، مخالفان دولت روحانی این روز‌ها هم تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. به عبارت دیگر، آنان می‌خواهند همه این نابسامانی‌ها را که حداقل در سیاست‌های اجرایی غلط دو دهه گذشته ریشه دارد، صرفا به پای دولت یازدهم و عملکرد ۶ ماهه دولت کنونی بنویسند.»
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «میراث به جای مانده برای روحانی و نقش سایر قوا و نهاد‌های کشور در شکل‌گیری چالش‌ها یا حل نشدن، یا به تأخیر افتادن مهار مشکلات، رخداد‌هایی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. نشانه‌ها هم حاکی از آن است که مردم و طیف زیادی از منتقدان وضعیت موجود هم به این ارزیابی واقع‌بینانه باور دارند و دولت روحانی را یگانه متهم وضعیت کشور نمی‌دانند.»
ناکارآمدی دولت در حل نابسامانی‌ها موج پشیمانی از رأی به روحانی را به کف جامعه کشانده و در عرصه سیاسی، حامیان دولت و مدعیان اصلاحات عبور از روحانی را کلید زده‌اند، اما ارگان دولت با آدرس غلط به دنبال انحراف افکار عمومی از سیاست‌های عقیمی است که رکود را در بسیاری از عرصه‌ها در کشور حاکم کرده است.
این روزنامه، اما پس از اینکه رویکرد غیر حرفه‌ای خود را پیاده کرد، در ادامه ژست روشنفکرانه به خود گرفت و از ضرورت برنامه‌ریزی برای حل مشکلات و توجه به نظرات منتقدان نوشت. این راه و روش التقاطی به روشنی از جنگ روانی حامیان دولت علیه مردم با هدف سرپوش گذاشتن بر عدم تحقق وعده‌های دولت حکایت دارد.
ایران نوشت: «سوای این نکته؛ باید صدای منتقدان را شنید. اکنون، به جای تمرکز تمام توان برای یافتن مقصر یا نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت یا هر نهاد دیگری، شایسته است ضمن بررسی نقطه نظرات قانونی و منطقی منتقدان، برای رفع دغدغه‌های روانی مردم برنامه‌ریزی شود.»
همین طیف ضمن انتظار آفرینی بیهوده از توافق هسته‌ای، برای هر روز تأخیر در اجرای برجام هزینه‌های دروغین از قبیل: ۱۰۰ میلیون دلار تراشیدند و توافق هسته‌ای را «معجزه قرن» و «فتح الفتوح» نامیده و «فروپاشی سازمان تحریم‌ها» را تیتر کردند.

 

 

 

منبع : دانشجو 

برچسب ها: فتنه 88 ، حماسه 9 دی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار