یکی به دوهای سیاسی، بدترین رویکرد در اوضاع کنونی؛
هر آنچه هست، باید مسئولان و سیاسیون در جریان باشند که اکنون برخی مردم در خیابان ها، مطالباتی در خصوص برخی مسائل و موضوعات از جمله مسائل اقتصادی دارند. در این راه، برخی فرصت طلبان هم از این فضا استفاده کرده و شروع به بهره برداری از این موضوعات کرده اند. هر آنچه هست، اختلاف نظر و انداختن تقصیرها به گردن این و آن، بدترین تصمیم است. باید ابتدا به فکر رفع دغدغه ها و خواسته های بحق مردم بود تا بساط تجمعات جمع شود، سپس مقصر و یا مقصران احتمالی را بازخواست کرد.
کد خبر: ۵۴۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 31 December 2017

ماجرای اعتراضات و تجمعات اخیر ـ که کلید آن از مشهد زده شد و دلیل آن هم اعتراض مردمی به گرانی و مشکلات اقتصادی خوانده می شود ـ به صحنه ای برای مقابله گروه های سیاسی و جناح های داخلی بدل شده و به جای اینکه تلاش و تمرکز لازم برای رفع مشکل باشد، فعلا صحنه به صحنه نزاع های سیاسی و اتهام زنی بدل شده تا جایی که دولت و همراهانش این اعتراضات را کار رقیب خوانده و برخی هم می گویند طرف مقابل به دنبال ایجاد یک فتنه اقتصادی است.

به گزارش «تابناک»؛ شاید واکنش «اسحاق جهانگیری» به اعتراضات مردمی در مشهد را بتوان جزو اولین واکنش ها به این موضوعات دانست. او در واکنش به برخی از اتفاقاتی که این روز‌ها در کشور می‌افتد، گفت: مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می‌آید پشت این قضیه مسأله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت. آنها فکر می‌کنند، با این کار به دولت آسیب می‌زنند.

معاون اول رئیس جمهور در همین حال تأکید کرد: «وقتی جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد، حتما کسی که آن را شروع کرده اند ادامه دهنده و کنترل کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد.»

اما «حمیدرضا جلایی‌پور»، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و استاد اصلاح طلب دانشگاه سخن خود را شفاف تر از جهانگیری عنوان کرده و مدعی شده که تجمع اعتراضی در مشهد، از سوی جریان حزب‌اللهی علیه دولت سازماندهی شده به نحوی فیلم‌برداری شده که مورد پسند سایت بی‌بی‌سی نیز قرار گیرد.»

وی ادعا کرده که «این تجمع اعتراضی از سوی ستاد کاندیداهای شکست خورده سازماندهی شده بوده است»؛ هر چند رسانه های فارسی زبان خارجی و رسانه های بیگانه انعکاس زیادی از برخی تجمعات اخیر در کشور داشته و به شدت به آن پرداخته و تحلیل های مختلفی پیرامون آن ارائه کرده اند.

در مقابل این دیدگاه ها و موضع گیری ها، «آیت الله سید احمد علم الهدی» امام جمعه مشهد پیرامون تجمع مردمی در این شهر گفته: برای هر منصب و هر وزارتخانه این کشور، خون هزاران شهید بر زمین ریخته شده؛ بنابراین جواب مطالبات اقتصادی مردم این نیست که بگویید قیمت بنزین در بسیاری از کشورها ارزان تر از ایران است.»

امام جمعه مشهد خطاب به مردم معترض گفته است: «مطالبات اولیه شما برحق بود، از گرانی و مالباختگی معترضید، درست است اما ما در نظامی هستیم که جلاد شمشیر برنده را در دست دارد و گریبان محسن حججی را گرفته است و شهید حججی برای دادن سرش در راه این نظام لبخند می زند.شما حاضرید حججی سرش را بدهد اما برای مطالبه شما عده ای اراذل و اوباش شعار بدهند (سوریه را رها کن، مشکل ما را حل کن)؟ این درست است؟»

همچنین «آیت الله محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی در گردهمایی حماسه 9 دی با بیان اینکه «ملتی که بهترین‌ها را در راه اهداف بلند خود تقدیم کند، شکست نخواهد خورد» گفت: ما می‌دانیم دشمن بار دیگر قصد ایجاد فتنه در بین ملت ما را دارد و امروز از طریق فضای مجازی، حصر و تحریم اقتصادی و توطئه‌های داخلی سعی دارد فتنه جدیدی علیه ملت ما تحمیل کند، اما ملت ما هشیار است.

دیگر واکنش به این ماجرا از سوی حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت. او با اعلام اینکه دشمن فتنه جدیدی طراحی و اجرا کرده است، خاطرنشان کرد: دشمن مترصد این است که از هر فرصتی برای ایجاد فتنه استفاده کند و علیه ملت هجوم برده شود که این مهم در جنگ نرم و سخت علیه ایران مشاهده شده است.

وی با تأکید بر مقابله با فتنه جدید دشمن افزود: مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند باید حتماً این گره‌های مردم گشوده شود و مشکلات معیشتی مردم حل‌وفصل شود. دولت باید به‌گونه‌ای در حل مشکلات اقتصادی و کسب‌وکار مردم عمل کند که مردم روزبه‌روز احساس کنند مشکلات آن‌ها کاهش یافته است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر لزوم عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی بیان کرد: مشکلات اقتصادی و معیشتی جناح و گروه نمی‌شناسد؛ باید مشکلات اقتصادی، معیشتی و کسب‌وکار مردم برطرف شود. همه مردم انتظار دارند اقدام عملی در حل مشکلات اقتصادی صورت گیرد. دشمنان و فتنه‌‌گران می‌خواهند با سوارشدن بر مطالبات بحق مردم فتنه جدید راه‌اندازی کنند.

رئیسی با تأکید بر وحدت ملی و رفع مشکلات مردم افزود: رئیس‌جمهور بی‌ادب و بداخلاق آمریکا دیروز ملت ایران را تروریست نامید و امروز ادعای طرفداری از مردم ایران می‌کند. دشمنان گره کسی را تا حالا باز نکرده‌اند بلکه با توکل بر خدا و توانایی‌های مردم مشکلات حل می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با هشدار نسبت به اینکه فتنه جدیدی از سوی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و دشمنان داخلی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: ملت ما اجازه نمی‌دهد خواسته‌های بحق آنان مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد.

همه اینها در حالی است که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور روز گذشته (جمعه) جلسه فوق‌العاده هیات دولت را پیرامون بررسی مشکلات کشور از جمله تجمعات اعتراضی مردم تشکیل داد. جلسه ای که به نظر می رسد حرف های بسیاری پیرامون این اتفاقات و چرایی بروزش در آن مطرح شده است. موضوعاتی که امیدواریم به جای تصمیم گیری درباره چگونگی برخورد با معترضان، مسائلی پیرامون چگونگی دفع مشکلات در آن باشد.

به هر حال اتفاقات اخیر و تجمعات مردمی در برخی شهرها اتفاق افتاده و یا همچنان در جریان است. اینکه به دنبال مقصر باشیم دردی از مردم دوا نمی کند و چیزی را هم عاید کشور نخواهد کرد. هرچه تلاش کنیم تا این اتفاق را به این و آن متصل کنیم، قطعا بازی در زمین دلخواه افرادی است که بدنبال بهره بردن های غیر مشروع خود از این اتفاقات هستند.

سلطنت طلب ها، منافقین، برخی مخالفان جدی جمهوری اسلامی در آمریکا از جمله ترامپ از جمله کسانی هستند که در روزهای اخیر تلاش زیادی برای بهره برداری از این موضوعات علیه کشورمان هستند. آنها که تا کنون از هیچ اقدامی علیه ایران و مردم آن فروگذاری نکرده اند، (که در آخرین موارد می توان به نامه نگاری عده ای خارج نشین با رئیس جمهور آمریکا برای شدت بخشیدن به اقدامات علیه ایران و یا توافق آمریکا و رژیم صهیونیستی برای افزایش اقدامات علیه ایران اشاره کرد) اکنون به حامی مردم بدل شده و خواستار آن هستند که این اقدامات علیه حاکمیت با پشتیبانی جدی همراه شود، لذا هر گونه اختلاف در این شرایط بازی در زمین آنهاست.

هر آنچه هست، باید مسئولان و سیاسیون در جریان باشند که اکنون برخی مردم در خیابان ها، مطالباتی در خصوص برخی مسائل و موضوعات از جمله مسائل اقتصادی دارند. در این راه، برخی فرصت طلبان هم از این فضا استفاده کرده و شروع به بهره برداری از این موضوعات کرده اند. هر آنچه هست، اختلاف نظر و انداختن تقصیرها به گردن این و آن، بدترین تصمیم است. باید ابتدا به فکر رفع دغدغه ها و خواسته های بحق مردم بود تا بساط تجمعات جمع شود، سپس مقصر و یا مقصران احتمالی را بازخواست کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار