مسئولان‌ استان‌ سمنان‌ از پیگیری‌ مطالبات‌ می‌گویند
در روزهای اخیر استان سمنان نیز مانند برخی نقاط دیگر کشورمان، صحنه برخی اعتراضات در حوزه معیشت و بیکاری بود که دامنه آن در شاهرود و سمنان گسترده شد.
کد خبر: ۵۴۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 03 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، اعتراضات خیابانی برخی مردم در روزهای اخیر در گوشه و کنار ایران اسلامی این روزها دست‌مایه سوءاستفاده بسیاری از بیگانگانی شده که قصدشان تنها دخالت‌های منفی در امور کشورمان است که قطعاً باید حساب مردم را از آن‌ها کنار گذاشت، این روزها مردم استان سمنان نیز در کنار برخی شهرهای دیگر به اعتراضاتی دست زدند که صرفاً یک مطالبه صنفی در راستای بیکاری و گرانی است و برخی متاسفانه تنها راه اشتباه را برگزیدند.

مطالبه گری به زبان عامه پاسخ به سه سؤال اساسی است که چه چیزی را از چه کسی و چگونه باید طلب کرد، از سوی دیگر باید دانست که مطالبه‌گری یک امر فرهنگی است و نه سیاسی اما چرا برخی اعتراض‌های صنفی یک‌باره رنگ و بوی مطالباتی می‌گیرند که بعضاً می‌توان از آن به‌مثابه آشوب و یا اغتشاش نام برد.

همان‌طور که می‌دانیم تمام تجمعات بدون مجوز وزارت کشور و یا دادگستری غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود اما قاطعانه باید گفت آن‌هایی که خیابان را صحنه آشوب می‌کنند از مردم نیستند و حتی مردم نیز خواستار مقابله نیروهای انتظامی با آن‌ها هستند اما این روزها مسئولان استان سمنان در کنار دیگر مسئولان کشور، مردم را به آرامش دعوت می‌کنند، آرامشی که می‌توان در سایه آن مطالبات را بیان کرد و به‌حق و حقوق رسید این مطالبات می‌تواند بعضاً صنفی باشد و بعضاً خیر؛ درهرصورت باید گفت مطالبه گری، راه قانونی و مجرای صحیح خود را می‌طلبد.

مسئولان استان سمنان اما در هفته جاری ضمن دعوت مردم به آرامش و پیگیری مطالبات از مجاری قانونی، گریزی هم به هشدارهایی زدند که مردم دخالت بیگانگان را جدی بگیرند، واکنش‌ها به اعتراضات از امامان جمعه تا نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حتی فرمانداران بیشتر حول محور دو موضوع مهم می‌چرخید، نخست اینکه راه مطالبه‌گری از خیابان نمی‌گذرد و دوم اینکه نباید بگذاریم این اعتراضات دست‌مایه دل‌شادی دشمنان شود.

دشمنان برای مقابله با انقلاب می‌کوشد

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اما نخستین واکنش‌ها را در راهپیمایی ۹دی نشان داد، آیت‌الله سید محمد شاهچراغی گفت: هرکسی که از جمهوری اسلامی، خط امامت و ولایت خارج شود در بین مردم جایگاهی نخواهد داشت.

وی با اشاره به ۹دی و حضور حماسی مردم در پشتیبانی از ولایت‌فقیه بیان کرد: عده‌ای با سوءاستفاده از احساسات مردمی می‌خواستند تا به قدرت سیاسی دست پیدا کنند که ایمان و ولایتمداری و غیرت مردم در برابر مقدسات دینی و همچنین حضور به‌موقع نیروهای انقلابی راه همراهی با عناصر ضدانقلاب و دشمنان خارجی را مسدود کرد، همچنین باید گفت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمن بارها کوشید تا بتواند مانع گسترش اندیشه‌های اسلامی شود.

راه مطالبه گری تجمع نیست

امام‌جمعه شاهرود اما در همان روز به‌روشنی نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد و گفت: انشای برخی سخنان در خطابه‌ها مشکلی را از مردم حل نمی‌کند لذا مسئولان تا زمانی که ریل‌گذاری مدیریت کشور را بر عهده‌دارند باید به معنای واقعی عمل‌گرا باشند و از سخنوری دوری کنند.

حجت‌الاسلام عباس امینی گفت: برخی‌ها در داخل کشور می‌خواهند دین را سیاسی کنند که در پاسخ به این افراد باید سیاست و اقتصاد دینی شود و این به معنای کار نداشتن باسیاست نیست، امروز عده‌ای ازجمله عربستان به بهانه دین بدترین انحراف‌ها را در  منطقه ایجاد کردند که باید توجه داشت مهم‌ترین حربه دشمن ناامید کردن مردم است.

وی افزود: امروز به بهانه گرانی کف خیابان‌ها آمدند، گفتن مرگ برگرانی، ارزانی و ایجاد اشتغال همراه ندارد بارها از همین میز خطابه فساد،  اقتصاد و مشکلات را مطرح کردیم اما این راهش نیست که به خیابان آمده و شعار بد سر دهیم که باید گفت هرکسی از احساسات مردم برای مقاصد خودش استفاده کند خائن است.

دستگاه قضایی با متخلفان برخورد سخت کند

شدیدترین واکنش از سوی مسئولان نظام در داخل استان سمنان اما به صحبت‌های سردار آب نوش در جمع مردم میغان بازمی‌گردد، وی با اعتراض شدید نسبت به این وقایع، گفت: نانجیب آن‌کسی است که بارأی مردم به موقعیت رسیده و کار انجام نمی‌دهد و برخی تلاش دارند تا بین مردم نارضایتی ایجاد کنند و ما باید هوشیار باشیم و آگاهی بخشی کنیم و باید به‌صورت ریشه‌ای، از گردنه عبور کنیم تا خون شهدا، دست‌مایه توطئه فتنه گران نشود.

وی افزود: تحت لوای اصلاح‌طلب، معترض فتنه‌گر درست شد فاسدان هم با این‌ها هستند و فرق نمی‌کند، چون خیانت کرده و جلوی رشد اقتصادی را گرفتند و تحریم چند برابر شد، باید فتنه‌گر و هدف او را بشناسیم، آن‌ها از بلند شدن شما عصبانی می‌شوند، کشوری که همه‌چیز دارد، ثروت و فکر جوان و آب دارد، نباید مشکل نداشته باشد، اما مدیران نفوذی با تغییر بعد از فتنه ۸۸، در گلوگاه اقتصادی قرار گرفتند و مجلس باید نظارت کند تا سوءاستفاده نشود.

وی حتی بیان کرد: چرا باید انقلاب زیر سؤال برود، اما آقایان آبرویشان حفظ شود، نسل سوم و چهارم بیشتر مسئولان را دزد می‌دانند، چرا با این‌ها برخورد نمی‌شود؟ باید مجازات و برخورد شود تا این نظام مقتدر و انقلاب پوینده و در حال حرکت، باقوت به راه خود ادامه داده و جهان را متحیر کند.

تخریب ارکان نظام هدف اغتشاش گران

نخستین واکنش نسبت به اعتراضات مردمی در بین مجلس نشینان استان سمنان از سوی همتی بیان شد؛ نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه دراین‌باره گفت: این سیاه نمایی‌ها و حرکت شکنی‌ها تبعاتی برای کشور به دنبال دارد که باید درباره آن هوشیار باشیم.

همتی تخریب ارکان نظام را هدف برخی اغتشاش‌گران خواند و بیان کرد: این تجمعات نتیجه تندروی‌هایی است که توسط عده‌ای قلیل خصوصاً در ماه‌های اخیر در کشور رخ‌داده است.

وی افزود: خواسته مردم برقراری عدالت در موضوعات اقتصادی و بهبود مشکلات معیشتی است که با بحث‌های سیاسی نیز مخلوط شده است، مجلس در یک گوش‌به‌زنگ اخیر مصوباتی در خصوص دستیابی به عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته است وبخش عمده آن اجرایی خواهد شد که می‌تواند راهگشا باشد، برای برقراری آرامش نسبی در کشور هم باید درزمینهٔ عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش بیشتری صورت گیرد و هم جلوی عده‌ای که دارند در برخی نقاط تندروی می‌کنند گرفته شود.

اعتراضات صنفی هستند

نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز از ضرورت تقویت نظارت مجلس بر اجرای سیاست‌های اقتصادی خبر داد و گفت: غالباً اعتراضات مردمی درباره معیشت و مشکلات اقتصادی است و نمایندگان موظف هستند صدای مردم را به گوش مسئولان و همچنین مجلس شورای اسلامی برسانند.

سید حسن حسینی شاهرودی افزود: مسائل اخیر غالباً ناشی از اعتراضات صنفی است که بعضاً مورد سوءاستفاده جریانات انحرافی قرارگرفته و با هدایت ضدانقلاب در خارج از کشور مسیر آن عوض‌شده و باید درباره آن هوشیار بود.

وی با تأکید بر به‌جا بودن شعارهای اولیه معترضان، در حوزه معیشتی ازجمله بیکاری، گرانی و نیز مفاسد مالی در مراکز اقتصادی چون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، افزود: تقاضای مردم مبنی بر تأمین حداقل نیازهای آنان و نیز شفافیت مالی و جلوگیری از فساد اقتصادی و رانت‌ها حق آن‌ها محسوب می‌شود و باید آن را به گوش مسئولان رساند.

حسینی شاهرودی با تأکید بر لزوم حرکت مردم در چارچوب مشخص‌شده و مسیر قانونی برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد انگشت‌شمار معاند، گفت: مردم با دیدن تخلفات و نابسامانی‌ها به داد آمده‌اند ولی باید مراقبت کنند تا خواسته‌های به‌حق آن‌ها مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد و مسیر مطالبه‌گری از مسئولان و دولت به سمت معاندت و مقابله با جمهوری اسلامی، که برای آن خون‌های زیادی داده‌شده، منحرف نشود.

جلوی گرانی گرفته شود

نماینده دامغان دیگر عضو خانه ملت بود که درباره اعتراضات صحبت کرد و گفت: ملت ایران از همه مسئولان انتظار دارند در یک ید واحده به وظایف قانونی و شرعی خودشان دقیق عمل کنند و در مصاحبه‌ها و جلسات خود را مدیون ملت و وامدار ملت بدانند که در این راستا همه می‌دانند انقلاب را با همه وجود دوست دارند و از کشور خود تا آخرین قطره خون دفاع می‌کنند.

ابوالفضل حسن بیگی خواست مردم از مجلس را جلوگیری از گرانی و رسیدگی به وضعیت اقتصادی دانست و بیان کرد: مردم به‌محض اینکه مشاهده کردند اراذل و اوباش و عناصر زیر سلطه آمریکا صحنه را تبدیل به خسارت به زیرساخت‌های کشور کردند و دست به اغتشاشات و ناآرامی زدند خودشان را از این گروه‌ها جدا و از نیروهای امنیتی و نظامی پشتیبانی کردند.

وی اما با تاکید بر اینکه اغتشاشگران هیچ تفاوتی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قائل نیستند، گفت: در اینجا همه ما و مسئولان احزاب و گروه‌های سیاسی لازم است هوشیار و متوجه باشیم که دشمن با همه ‌توان برای ضربه زدن به مردم وارد صحنه شده است، آن‌ها هرگز هیچ تفاوتی بین افراد و احزاب قائل نیستند بلکه می‌خواهند به مردم ضربه زده و انقلاب اسلامی ‌ایران را بی‌حیثیت و به آن خدشه وارد کنند.

برخورد جدی با تجمعات غیر قانونی

شاید شدیداللحن‌ترین واکنش را اما دادستان مرکز استان سمنان انجام داد، وی از برخورد با تجمعات غیر قانونی خبر داد و گفت: اگر کسی در اعتراضات و این تجمعات شرکت کند با او برخورد می‌کنیم.

حیدر آسیابی با بیان اینکه عده از معاندان فراخوان تجمعات غیرقانونی را صادر می‌کنند و مردم باید با هوشیاری کامل از حضور در آن‌ها خودداری کنند، گفت: پیگیری برای احقاق حق باید از سوی مراجع قانونی و دستگاه‌های قضایی انجام شود تا بتوانیم شاهد بررسی آن‌ها از مجاری قانونی باشیم.

وی افزود: دستگاه قضایی نسبت به حفظ امنیت در جامعه مسئول است و در این راه از هیچ برخوردی اجتناب نخواهد کرد.

برخی معترضان نادم شدند

سید محمدرضا هاشمی هم از نادم شدن چند نفر در شاهرود نیز سخن گفت و بیان کرد: تجمع چند روز گذشته در شاهرود، کاملاً صنفی و در گلایه از معضلات اقتصادی بود و هرچند در انتها عده‌ای انگشت‌شمار شعارهای ساختارشکنان سر دادند اما مردم مؤمن شاهرود به‌محض رؤیت این فضا، صف خود را از این سودجویان جدا و آن‌ها را از صفوف خود جدا کردند.

فرماندار شاهرود بابیان اینکه همواره تمام توان ما صرف خدمت به مردم بوده است، تأکید کرد: در گفتگوهای صورت گرفته با برخی از افرادی که در تجمع حضور داشتند و خلاف عرف و اخلاق شعارهایی سر داده بودند شاهد اظهار ندامت و پشیمانی آن‌ها بودیم که با عنایت به دل‌بستگی آن‌ها به‌نظام و انقلاب تلاش کردیم تا مشکل خاصی برای این افراد به وجود نیاید.

وی حتی از مردم خواست ضمن رعایت و احترام به قانون، مشکلات خود را از طریق مبادی قانونی و پیش‌بینی‌شده پیگیری کرده تا مانع سوءاستفاده دشمنان قسم‌خورده انقلاب و معاندان نظام اسلامی از آن‌ها شوند.

مردم در انتظار رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی‌​

در بین تمام این اظهارنظرها جای آمار و ارقام خبری خالی است در چند روز گذشته دست‌کم دو اعتراض در استان سمنان صورت گرفته که مسئولان این استان از صحبت درباره آن‌ها خودداری می‌کنند، اما اخبار تائید نشده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود تا جایی که حتی به شایعات نیز بدل می‌شوند.

این روزها اما آرامش نسبی به استان سمنان بازگشته است هرچند هنوز حضور مأموران انتظامی در میدان‌ها اصلی شهرهای سمنان و شاهرود دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد اعتراضات خاتمه یافته و مردم در انتظار رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی‌شان نشسته‌اند باید دید طی روزهای آتی مسئولان ارشد کشوری و استانی برای بهبود وضعیت اقتصادی که رئیس‌جمهور از آن سخن می گوید چه می کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار