جو بایدن در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی اظهارات مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر سکوت دولت اوباما در جریان فتنه ۸۸ را رد کرد.
کد خبر: ۵۴۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 05 January 2018

به گزارش تابناک : جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا درباره رویکرد دولت این کشور در هنگام اغتشاش‌های سال ۸۸ اظهار نظر کرد.

مجری این برنامه گفت: رئیس جمهور آمریکا (دونالد ترامپ) به شدت از حکومت ایران انتقاد می‌کند و در روزهای گذشته که اعتراضات در ایران انجام شد، وی نسبت به آن واکنش نشان داد.

این مجری افزود: رئیس جمهور آمریکا ادعا می‌کند مبالغی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در زمان حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به دولت ایران پرداخت کرد، صرف تروریسم و فعالیت‌های تروریستی از جانب ایران شده و به مردم ایران نرسیده است. امروز، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نوشته است دولت اوباما و بایدن برای حمایت از جنبش سبز اقدامی انجام نداده است.

بایدن در پاسخ مجری این برنامه گفت: «ما از جنبش سبز حمایت کردیم». وی همچنین در پاسخ به این‌که آیا این حمایت اشتباه بوده است یا خیر گفت: «خیر، ما از معترضان جنبش سبز حمایت کردیم. اما شرایط در آن هنگام با اوضاع کنونی تفاوت داشت».

بایدن مدعی شد: «بیایید اینگونه به این مسئله نگاه کنیم. حکومت ایران خطرناک است. تصور کنید در صورتی که اکنون ایران تسلیحات هسته‌ای در اختیار داشت چه می‌شد... ما همچنین می‌دانیم که مردم دست به اعتراض زده اند. اما ترامپ چه کرد؟ او ورود مردم ایران به خاک آمریکا را ممنوع اعلام کرد».

مجری این برنامه پرسید: «پس اگر رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران را لغو کند، که البته گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال این مسئله مطرح شده است، این مسئله به چه معنی خواهد بود؟» بایدن پاسخ داد: «من فکر می‌کنم نخست این است که چهار کشور دیگر تعهد به این توافق را متوقف نخواهند کرد. انگلیس، روسیه و چین نیز اعلام کرده اند از این توافق خارج نخواهند شد. به این ترتیب، روابط تجاری و مالی ایران تغییر چشمگیری نخواهد کرد». وی افزود: «دوم اینکه ما منزوی خواهیم شد. ما به عنوان کشوری دیده خواهیم شد که از این توافق خارج شده است در حالی که دیگران با آن‌ها همکاری می‌کنند». بایدن در ادامه مدعی شد: «و شماره سوم اینکه در پی لغو توافق هسته‌ای، بسته به اینکه ایرانی‌ها چه راهکاری را برای خود مناسب‌تر بدانند، در شرایطی قرار خواهند گرفت که بسیار سریع به تسلیحات هسته‌ای دست یابند».

همچنین مجری برنامه از بایدن پرسید آیا دونالد ترامپ شایستگی ریاست جمهوری را دارد یا خیر. بایدن در پاسخ گفت: «مردم آمریکا تصمیم گرفتند وی رئیس جمهور شود و اکنون او رئیس جمهور شده است. اما من فکر می‌کنم او دولت، اعتبار و جایگاه ما در جهان را تضعیف می‌کند».

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت: «هنگامی که ما دولت را در اختیار داشتیم، در شرایط خطرناکی قرار گرفتیم. نیروی دریایی ایران چند ملوان نیروی دریایی آمریکا را دستگیر کرد. من در کنار جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، بودم. وی بی‌درنگ تلفن همراه خود را به دست گرفت و با ظریف، وزیر خارجه ایران، تماس برقرار کرد. با چهار تماس دیگر، (مقدمات آزادی آن‌ها فراهم شد)؛ حال تصور کنید در صورتی که خدای ناکرده امروز خبر برسد که ملوانان آمریکایی در ایران دستگیر شده اند، چه کسی تماس خواهد گرفت؟ ترامپ به طور کل، اعتبار وزیر خارجه آمریکا را از وی سلب کرده است. وی اطرافیان خود را بی‌اعتبار کرده است. اکنون در صورت انجام این تماس، چه کسی به این تلفن پاسخ خواهد داد؟ این (سیاست‌ها) پیامدهای جدی دارد».

 

 

 

منبع : پارس فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار