شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا برای بررسی آشوب‌های اخیر در ایران تشکیل جلسه داد و بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد.
کد خبر: ۵۴۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 06 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت ایران دقایقی پیش آغاز شد. در آستانه‌ی این جلسه، روسیه آمریکا را به دخالت بی‌شرمانه در امور داخلی ایران متهم کرد. پیش از آغاز جلسه‌ی علنی، به درخواست روسیه مذاکراتی پشت درهای بسته برگزار شد.

روسیه تاکید می‌کند که آمریکا مسایل حقوق بشری را به دستاویزی برای برگزاری این نشست تبدیل کرده است. از زمان آغاز  اعتراض‌ها در ایران، روسیه چندین بار از آمریکا خواست تا در مسایل داخلی ایران دخالت نکند.

سفیر روسیه پیش از شروع در جلسه شورای امنیت درباره ناآرامی‌های ایران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ایران: فقط می‌خواستم بگویم سال نو مبارک!

توضیحات دستیار سازمان ملل

تای بروک معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت گزارشی درباره ناآرامی های اخیر در ایران ارائه کرد.
دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در آغاز این جلسه گفت: تظاهرات‌ها در ایران از مشهد آغاز شد و بعد از آن به برخی شهرهای دیگر سرایت کرد.برخی از تظاهرات‌ها به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها نشان می‌دهند بیش از 20 نفر کشته شده‌اند.سازمان ملل متحد نمی‌تواند صحت تمامی فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده درباره اعتراضات ایران را تایید یا رد کند.

معاون سیاسی سازمان ملل گفت: گزارش ها می گوید پلیس با معترضان برخورد کرده است اما بدلیل نداشتن گزارشگر میدانی قادر به تایید نیستیم.
 

هیلی: دیگر در مورد تظاهرات ایران سکوت نمی‌کنیم

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که دولت آمریکا در سال ۸۸ در مورد اعتراضات ایران موضع‌گیری نکرد اما دولت ترامپ دیگر در مورد اعتراضات ایران سکوت نخواهد کرد.

این در حالی است که جو بایدن، معاون باراک اوباما روز جمعه اذعان کرد که دولت اوباما در سال ۸۸ از اعتراضات ایران حمایت کرده است. هیلی مدعی شد: بنا بر اسناد سازمان ملل، ایران هر ساله ۶ میلیارد دلار به رژیم اسد می‌دهد.وی افزود: هیچ چیز مانع ایستادن آمریکا در کنار مردم ایران و همراهی با آن‌ها نخواهد شد.

به گزارش الف، او مدعی شد: مردم در ایران درک کرده‌اند که نداشتن جایگاه در دولت، باعث آن شده تا رژیم آن‌ها را نادیده بگیرد.رژیم ایران اکنون در کانون توجه قرار دارد و جهان نظاره‌گر اعمال شما است. سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: یک‌بار دیگر مردم ایران به پا خاسته‌اند و درخواستی دارند که هیچ دولتی به‌طور قانونی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و آن، حقوق بشر آن‌ها است.

او در بخش دیگر حرف هایش افزود: 79 شهر تظاهرات برگزار شد.صدای ملت ایران باید شنیده شود.

گزیده صحبت های نیکی هیلی:

برخی از همکاران معتقدند حقوق بشر جایی در شورای امنیت ندارد.

وقتی به ملت حقش داده نشود ملت مقاومت خواهد کرد.

حقوق بشر هدیه ای به دولت ها نیست. ملت ایران می گوید که به ما فکر کنید

ایران هزینه های زیادی برای گروه های شبه نظامی در عراق و یمن می کند

رژیم ایران اینترنت را قطع کرد و تلاش کرد مانع از ارتباط میان معترضین شود

ساکت نمی نشینیم و اقدامات برای عروسک نامیدن معترضین ایران که از سوی خارج از کشور هدایت می شوند فایده ای ندارد

در سال 2009 جامعه جهانی در برابر اعتراضات در ایران تماشاچی ایستاد اما این بار این گونه نیست

پیام شرکت کنندگان در تظاهرات در ایران این است حمایت از تروریسم و هزینه کردن در جنگ های نیابتی را متوقف کنید

آمریکا در کنار افرادی در ایران ایستاده است که به دنبال آزادی هستند

اعتراضات ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد
نماینده بولیوی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که موضوع اعتراضات ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد.

باید گفت‌وگوی منطقی درباره موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود
نماینده انگلیس در شورای امنیت تاکید کرد که باید یک گفت‌وگوی منطقی در مورد موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود.

نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر این‌که باید یک گفت‌وگوی منطقی در مورد موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود، افزود: مردم باید بتوانند از حق خود برای آزادی بیان استفاده کنند.

نماینده انگلیس مدعی شد، نگرانی‌های حقوق بشری انگلیس درباره ایران، از حوادث و اعتراضات اخیر فراتر می‌روند و تداوم استفاده از مجازات اعدام از جمله برای نوجوانان، حاکمیت ضعیف قانون و محدود کردن آزادی بیان همگی به شدت نگران‌کننده هستند.  وی ادامه داد: از ایران می‌خواهیم به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اجازه دسترسی به این کشور برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر را بدهد. نیاز به گفت‌وگوهایی وافعی برای بررسی مطالبات تظاهرات‌کنندگان در ایران وجود دارد.

به ادعای نماینده انگلیس، «برنامه‌های امنیتی ایران گاهی به نحوی دنبال می‌شوند که دیگران را تهدید می‌کند. ایران از تروریسم حمایت می‌کند». وی در عین حال تاکید کرد: انگلیس تعهد خود را برای پایبندی به برجام اعلام می‌دارد و از پایبندی ایران به این توافق استقبال  می‌کند. 

 مسائل داخلی ایران تهدید بین‌المللی نیست

نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی وضعیت ایران، مواضعی متفاوت از همتای آمریکایی خود اتخاذ کرد و گفت که مسائل داخلی کنونی در ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نیست.

وی همچنین تاکید کرد که این وضعیت تهدیدی برای امنیت بین‌الملل به شمار نمی‌آید. نماینده فرانسه در آستانه برگزاری این نشست، با بیان این‌که خواستار احترام به آزادی بیان هستیم، تاکید کرد که پاریس مخالف بهره‌برداری از این بحران از خارج ‏است چراکه باعث متشنج شدن فضا خواهد شد؛ تغییر در ایران نه از خارج بلکه تنها باید از ملت این کشور بیاید

نماینده فرانسه علاوه بر این، برجام را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه اخیر و زیربنای ثبات منطقه‌ای و ‏بین‌المللی دانست و خواستار حفظ برجام شد و گفت: خواستار احترام به آزادی بیان و مخالف بهره برداری از این بحران از خارج ‏هستیم چراکه باعث تند شدن فضا خواهد شد و فرانسه، گفت و گو با ایران است.باید برای اجرای گفتگو با ایران در مورد توقف برنامه موشکی  و دخالت هایش در منطقه گفتگو کنیم.

 
کشته شدن شرکت کنندگان در تظاهرات در ایران را محکوم می کنیم. 
نماینده سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس، آنچه که از آن به عنوان "به کار بردن خشونت" و "کشته شدن افراد" در اعتراضات اخیر در ایران یاد می‌کرد را، محکوم کرد. نماینده سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید به طور شفاف به ایران هشدار دهد و  کشته شدن شرکت کنندگان در تظاهرات در ایران را محکوم می کنیم. 

 
نمایندگان فرانسه، انگلیس، هلند و سوئد ایران را محکوم نکردند
بنا به گزارش گلوبال‌نیوز، نمایندگان چهار کشور فرانسه، انگلیس، هلند و سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، از حمایت معترضان و محکوم کردن ایران خودداری کردند.

 گلوبال‌نیوز اعلام کرد که نمایندگان کشورهای فرانسه، انگلیس، هلند و سوئد در شورای امنیت سازمان ملل متحد، همچنین خواستار گفت‌وگو و خودداری طرف‌ها از اعمال خشونت شدند.

 جهان باید از نتایج فاجعه‌بار بهار عربی درباره اعتراضات ایران درس بگیرد
نماینده کویت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد که در مورد اعتراضات ایران، جهان باید از نتایج فاجعه‌بار بهار عربی درس بگیرد.در مورد واکنش به اعتراضات ایران، جهان باید از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی درس بگیرد.

وی با تاکید بر حق آزادی اظهار نظر و تظاهرات  همانگونه که قانون اساسی ایران و قوانین بین المللی بر آن تاکید دارند، گفت: ایران کشور همسایه ماست و ما بر روابط حسن همجواری مبنی بر احترام متقابل تاکید می کنیم. امیدواریم حوادث ایران به  اتفاقات خشونت بار بیشتری کشیده نشود 

 

چین: شورای امنیت نباید به موضوعات داخلی ایران وارد شود
سفیر چین در جلسه شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر در ایران، پس از نماینده اتیوپی سخنرانی کرد و با اشاره به مساله تروریسم در خاورمیانه، بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کرد.

نماینده چین به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین بحران خاورمیانه اشاره کرد و گفت: شورای امنیت باید به مساله فلسطین و راه‌حل مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل تمرکز کند.

سفیر چین در سازمان ملل به مساله سوریه هم اشاره کرد و سپس با اشاره به موضوع ایران گفت: شورای امنیت نباید به مسایل داخلی ایران وارد شود و ورود شورای امنیت به این حوزه مناسب نیست.

نماینده هلند: ایران حقوق بشر را رعایت کند

نماینده هلند ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق‌ بشر از سوی حکومت ایران، با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در جریان این اعتراضات، از ایران خواست که با ناقضان حقوق بشر مقابله کند و همچنین دسترسی مردم این کشور به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را که در روزهای اخیر و پس از تداوم اعتراضات، محدود شده است، مهیا کند.

روسیه: بعد از اعتراضات وال‌استریت هم باید جلسه تشکیل می‌دادیم!

نماینده گفت: ما امروز شاهدیم که آمریکا چگونه از سکوی شورای امنیت سوء استفاده و اختیارات شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین الملل را تضعیف می کند. موضوع امروز (ایران) در چارچوب منشور سازمان ملل نیست.

وی خطاب به نیکی هیلی  گفت: شما به جای اینکه انرژی شورای امنیت را صرف مسائل افغانستان، سوریه ولیبی کنید، آن را برای مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید. چرا آمریکا امروز که اوضاع داخلی ایران عادی شده بایستی این جلسه را برگزار کند؟

نبنزیا ادامه داد: البته ما باید از آمریکا تشکر هم بکنیم چون پیام‌هایی که این کشور برای ایرانی‌ها ارسال کرد، باعث همبستگی مردم این کشور شد و آنها حول محور احساسات ضد آمریکایی متحد شدند.

وی به نیکی هیلی (نماینده آمریکا) گفت: طبق منطق شما ما بایستی بعد از حوادث فرگوسن، میسوری یا بعد از تظاهرات‌های وال‌استریت، درخواست برگزاری نشست شورای امنیت می‌دادیم!

نماینده روسیه گفت: بهانه برگزاری این جلسه، حقوق بشر یا سرکوب اعتراضات نیست، بلکه در اینجا تلاشی پنهان برای تضعیف برجام وجود دارد.

میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد

نماینده لهستان در سازمان ملل، بر احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و تقاضا کرد: میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد.

نماینده لهستان همزمان به نقش مهم ایران در تحولات خاورمیانه اشاره کرد و خواستار ورود سازنده تهران در جهت ثبات و صلح در این منطقه شد.

جایگاه شورای امنیت برای بررسی اعتراضات اخیر ایران مناسب نیست

نماینده اتیوپی در شورای امنیت با موضعی متفاوت، سخنان خود را آغاز کرد و همزمان با اشاره به اعتراضات در ایران، جایگاه شورای امنیت برای بررسی این موضوع را، مورد سئوال قرار داد.

نماینده گینه در شورای امنیت سازمان ملل نیز، همچون سایر سفرای حاضر در این نشست، ایران را به رعایت قوانین جهانی حقوق بشر در برخورد با معترضان دعوت کرد.

شورای امنیت حوادث ایران را بی ارتباط با امنیت منطقه ای دانست
نشست شورای امنیت درباره ایران که با اصرار امریکا برگزار شد،بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد.
این نشست با درخواست و اصرار آمریکا با وجود اختلاف نظرهای شدید اعضای شورای امنیت برگزار شد و هر یک از نمایندگان حاضر به بیان دیدگاه های خود درباره حوادث داخلی کشورها از جمله ایران پرداختند. اعضای شورای امنیت که دست آمریکا را خوانده بودند، اجازه ندادند از این فرصت برای اهداف سیاسی و همچنین برهم زدن برجام استفاده کند و نسبت به آن هشدار دادند.
عمروف، نماینده قزاقستان که رئیس دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، در جمع بندی این نشست گفت: موضوع تظاهرات ایران ربطی به امنیت منطقه ای یا بین المللی ندارد و در ظرفیت شورای امنیت نیست که به این موضوع رسیدگی کند.
وی افزود: آگاهیم که میزان درگیری ها کاهش پیدا کرده و امیدواریم که موضوع به خاتمه برسد. این موضوعات نباید ضربه ای به توافق هسته ای بزند و همگی باید به برجام و قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشند.
 
برگزاری نشست شورای امنیت یک افتضاح دیگر در سیاست خارجی ترامپ بود
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به نتایج نشست شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا درباره اعتراض‌ها در ایران برگزار شد، در توییتی نوشت: شورای امنیت تلاش عریان آمریکا برای انحراف شورا را رد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: بیشتر اعضای این شورا بر ضرورت اجرای کامل برجام و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تاکید کردند. یک افتضاح دیگر برای سیاست خارجی دولت ترامپ.

ظریف: برگزاری نشست شورای امنیت یک اشتباه دیگر سیاست خارجی ترامپ بود

خوشرو: آمریکا ایران را متهم به سرکوب اعتراضات می کند؛ اما...

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به همتای آمریکایی خود چگونگی برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان را یادآور شد و گفت: هیات حاکمه آمریکا در منظر جهانیان از صلاحیت اخلاقی و سیاسی برخوردار نیست.

غلامعلی خوشرو افزود: اقدام امریکا در طرح موضوع اعتراضات تعدادی از شهروندان ما در ایران به دلیل برخی شکایات مشروع آنها که بعضا بواسطه خودداری امریکا از انجام تعهداتش تحت برجام تشدید شده است، سوء استفاده یک عضو دائم شورا از اختیاراتش و نیز سوء استفاده از خود شورا است.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که برخلاف مقاومت برخی از اعضا، این شورا به خود اجازه داده است تا به وسیله هیات حاکمه فعلی امریکا مورد سوء استفاده قرار گیرد و جلسه ای را در مورد موضوعی تشکیل دهد که خارج از حیطه وظایف آن است و بدین ترتیب، ناتوانی خود در انجام وظیفه واقعی اش در حفظ صلح و امنیت بین المللی را به منصه ظهور گذاشته است.

خوشرو افزود: در اینجا لازم است به جان باختن 290 مسافر بی گناه پرواز 655 ایران ایر، از جمله 66 کودک، که در تیر ماه سال 1367 توسط نیروی دریایی امریکا در خلیج فارس ساقط شد، اشاره کنم. ذکر این نکته را نیز لازم می دانم که ایالات متحده به شکلی بی شرمانه به فرمانده جنایتکاری که این پرواز غیرنظامی را ساقط کرد، نشان افتخار اعطا کرد.(متن کامل )

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار