در ادامه قطع درختان؛
مردم شاهرود هنوز خاطره تلخ قطع درختان مرکز تحقیقات و میدان هفتم تیر را فراموش نکرده‌اند که این بار قطع بیش از ۱۰اصله درخت کاج سبز در مخابرات این شهر خبرساز شد.
کد خبر: ۵۴۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 07 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، کافی است در کوچه کنار مخابرات شاهرود قدم بگذاری آنجا که اصطلاحاً مهمانسرای مخابرات در آن واقع‌شده تا تنه درختان کاج جوانی را مشاهده کنی که یکی‌یکی بانظم خاصی روی‌هم چیده شده‌اند درختانی که تا چند روز قبل سرپا بودند و سایه‌سارشان بر کوچه جنب خیابان مولوی نمایان بود.

قطع درخت در شاهرود بی سابقه نیست

اما امروز دیگر درختان نیستند و ردّ اره‌برقی بر تنه‌های باقی‌مانده‌شان معلوم است؛ شواهد نشان می‌دهد بیش از چهار روز از قطع این درختان می‌گذرد و از روی تنه‌های باقی‌مانده‌شان می‌توان فهمید که بین ۱۰ تا ۱۵ اصله هستند همچنین این تنه‌ها به طرز کاملاً حساب‌شده‌ای در ابعاد خاص بریده و روی‌هم تل انبارشده‌اند گویا منتظر هستند تا خودرویی برای بردنشان به سمت خانه ابدی در پاگرد مهمانسرای مخابرات بپیچد.

شاهرود را می‌توان به‌جرئت گورستان درختان نامید شهری که خاطرات بدی از قتل‌عام درختان در مرکز تحقیقات کشاورزی، مجتمع درمانی پاسارگاد و همچنین قطع غیراصولی درختان سبز به بهانه تعریض میدان هفتم تیر در کنار قطع سردرختی‌ها برای دیده شدن تابلوی مراکز تجاری دارد.

این بار اما درختان کاجی قربانی شدند که قطرشان بیش از ۴۰ سانتی‌متر نبود و روزگاری سایه‌گستر محیط پیرامونی مخابرات شاهرود بودند، مخابراتی که این روزها حتی باغچه‌اش را نیز آب نمی‌دهد و از آشفتگی محیط پیرامونی‌اش معلوم است مسئولانی دارد که کمترین دغدغه را نیز درباره محیط‌زیست ندارند کافی است نگاهی به محیط پشت دکل‌های عظیم مخابرات انداخت آنجا که ۶۰ سال پیش باغی بارور بود و امروز درختانش فلزی هستند آنجا نیز می‌توان شاهد قطع درختان بود اما توضیح مسئولان چیست؟

شهرداری در جریان نیست

مسئول سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شاهرود ضمن بی‌اطلاعی از قطع درختان در مخابرات، به خبرنگار مهر گفت: دو ماه پیش مخابرات شاهرود برای قطع محدود چند درخت خشک با ما تماس گرفت که در گروه قطع اشجار این موضوع مطرح شد اما از آن روزبه بعد اگر درختی در مخابرات قطع‌شده باشد ما در جریان نیستیم.

علی وفایی بیان کرد: قطع اشجار به درخواست نهادها در گروه مطرح می‌شود و اگر مشمول ماده هفت (قطع اشجار خشک، شکسته و دچار سقوط و یا مضر برای مردم) بود مجوز این کار داده می‌شود.

وی افزود: با پیگیری که صورت گرفت مجوزی برای قطع اشجار در مخابرات صورت نگرفته و اگر چیزی بوده متعلق به همان دو ماه گذشته بوده است حال‌آنکه اگر قطع درختی پس‌ازآن صورت گرفته باشد ما در جریان نیستیم و این امر را پیگیری خواهیم کرد.

پاسخ مخابرات سکوت است

طی تماس تلفنی با مدیر روابط عمومی اداره کل مخابرات استان سمنان اما زوایای دیگری از این ماجرا آشکار شد قاسم محمودیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بی‌اطلاعی از قطع اشجار در مخابرات شاهرود، پاسخ‌گویی را منوط به تحقیق دراین‌باره کرد و مقرر شد پس از پرسش دراین‌باره مراتب را با خبرنگار مهر در جریان بگذارد.

ساعت‌ها از تماس با مدیر روابط عمومی مخابرات شاهرود می‌گذرد اما وی نه‌تنها پاسخی دراین‌باره بیان نداشت بلکه تماس خبرنگار مهر را نیز بی‌جواب گذاشت تا شائبه قطع درختان آن‌هم بدون اطلاع به شهرداری شاهرود تقویت شود.

بهتر بود مدیر روابط عمومی مخابرات یا خودپاسخ این شائبه را بیان می‌داشت و یا خبرنگار مهر را به دیگر مدیران مربوطه در مخابرات ارجاع می‌داد، از سوی دیگر تلاش برای صحبت با مدیر مخابرات شاهرود با حضور خبرنگار مهر بی‌نتیجه ماند که دلیل این امر خروج وی از اداره بیان شد.

مرگ درختان رقم خورده است

درنهایت باید گفت چه با پاسخ مدیران و چه بدون پاسخ آن‌ها امروز درختان کاج سبز مخابرات شاهرود قطع‌شده‌اند و دیگر به زندگی بازنمی‌گردند دراین‌باره کارشناس کشاورزی و محیط‌زیست به خبرنگار مهر، گفت: اصلاً چیزی به نام قطع کاج خشک در تصاویر به چشم نمی‌خورد، از شواهد و عکس‌ها معلوم است که این درختان سبز بوده‌اند و اصلاً کاج گونه‌ای مقاوم است که خواب زمستانی‌اش با دیگر درختان تفاوت دارد.

امیرعباس بغیری بیان کرد: درختان کاج از روی خاک بریده‌شده‌اند درحالی‌که این فصل همگان می‌دانند که کاج سبز است. این‌گونه گیاهی که البته بومی ایران نیز نیست به زیرساختِ مخروطیان تعلق دارد که یاخته‌ای به نام نای دیس در آن باعث می شود که همیشه سبز و زنده باشد و در هر فصل سال که ریز برگ های این درخت جدا شوند، دیگر برگ ها بلافاصله می رویند پس هیچگاه کاج شاخه لخت نخواهد داشت و به این دلیل آن را درخت زنده می نامند.

وی با ابرلز اینکه متاسفانه این درختان دیگر به طبیعت باز نمی گردند، گفت: آنچه مشخص است این درختان خشک نبوده اند چرا که اگر این گونه می شد اولا تنه بریده آنها این چنین روغنی نبود و ثانیاً در بدو قرار گیری اره حتما می شکست که در عکس ها هیچکدام فقدان این امر دیده نمی شود پس از لحاظ کارشناسی باید گفت این درختان بین ۱۵ تا ۱۷ سال عمر داشته و حتما سبز بوده اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار