نقدی بر سخنان امام جمعه موقت تهران؛
انتظار از ائمه جمعه این است که در چنین شرایطی به ظرافت تلاش کنند تا مرهمی بر دردهای مردم و آلام جامعه باشند. آسیب شناسی چنین جریاناتی در نماز جمعه برای آگاهی مردم که گاهی حتما باید انجام بشود، اما دقت نظر خاصی در آن باید صورت گیرد. حتی استفاده از یک کلمه نامناسب باعث خواهد شد که مشکلات ناشی از آن سال ها برجای بماند. مثل واژه «خس و خاشاک» که در سال 88 استفاده شد و هنوز مشکلات ناشی از آن در جامعه نمود دارد.
کد خبر: ۵۵۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 13 January 2018

حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، روز گذشته در خطبه های نماز جمعه، بخشی از سخنان خود را به حوادث و اعتراضات اخیر در کشور اختصاص داد و تعابیری را به کار برد که مورد انتقاد برخی سیاسیون دو جناح قرار گرفت. او گفته که پس از ناآرامی های اخیر در کشور، «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد».

به گزارش «تابناک»؛ بخش هایی از سخنان حجت الاسلام صدیقی در نماز جمعه روز گذشته تهران بدین شرح است: فتنه را باید آرزو کرد، چرا که در دوران فتنه می‌توان منافقان را شناخت و سطح دوست و دشمن روشن می‌شود. ملت ایران بار دیگر در برابر هر توطئه‌ای که آمریکا بخواهد بر اساس توهم و جهالت و سردرگمی علیه‌مان داشته باشد، ایستادگی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی چه گفت؟

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تحلیل مقام معظم رهبری از حوادث اخیر در کشور، تصریح کرد: اغتشاشات اخیر توسط عوامل بیرونی طراحی شده و سازمان یافته بود که عوامل آن شیطان بزرگ و صهیونیست‌ها با پول عربستان سعودی بود و منافقین آدم‌کش نیز پادوی اینها شدند.

تریبون نماز جمعه محل کاستن از دردهای مردم است؛ نه افزودن به آن!

صدیقی با اشاره به اینکه توقع نداشتیم بعد از فتنه 88 با چنین فتنه‌ای مواجه شویم، اظهار کرد: دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند گفتمان انقلاب را به حاشیه برانند و مسائل جزئی و بی‌ارزش را عمده جلوه دهند. این حادثه به خوبی نشان داد که دشمن هر لحظه منتظر غفلت ماست و از مشکلات ما برای دستیابی به اهدافش استفاده می‌کند؛ بنابراین، هشداری برای ما بود تا همیشه هشیار و بیدار و بسیج باشیم.

وی از تلاش‌های نیروهای امنیتی، سپاه، ارتش، نیروهای مسلح در جریان اغتشاشات اخیر تشکر کرد و گفت: در اغتشاشات اخیر که طراحی شده توسط دشمن بود، متأسفانه به دست داخلی‌ها به بانک‌ها، مدارس علمیه، پایگاه‌های نماز جمعه، منازل امامان جمعه، ادارات دولتی و .. حمله شد که البته اینها کار ملت نبود و همه به دستور شیطان بزرگ انجام شد و شاهدیم که مردم به خوبی انزجار خود را از این رفتارها نشان دادند و صف اغتشاشگران را از معترضین جدا کردند.

هرچند امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخن خود، سره را از ناسره تفکیک کرده، بیان چنین جمله ای از سوی امام جمعه تهران و از تریبون نماز جمعه مبنی بر اینکه «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد»، یادآور جمله معروف رئیس دولت های نهم و دهم در مورد برخی معترضان به انتخابات سال 88 و «خس و خاشاک» خواندن آنان است.

واکنش ضرغامی به سخنان امام جمعه موقت تهران

اولین واکنش به سخنان حجت الاسلام صدیقی را «عزت الله ضرغامی» رئیس اسبق سازمان صدا و سیما نشان داد. او این روزها فارغ از وابستگی سیاسی و جناحی اش تلاش می کند، تحلیل و نظرات خود را پیرامون سخنان و اتفاقات روز کشور عنوان کند؛ رویکردی که به هیچ عنوان با اقدامات و رویکردش در زمان مدیریت صدا و سیما نسبتی ندارد و بدون توجه به رویکرد سیاسی اش، بیشتر بر پاشنه انصاف می چرخد.

ضرغامی در دو بخش به سخنان امام جمعه موقت تهران واکنش نشان داده است. در بخش اول او درباره سخنان و نسبتی که حجت الاسلام صدیقی به معترضان اخیر داده، نوشته است: «تعبیر کلی "آشغال" در مورد معترضین، مشابه "خس و خاشاک" هزینه ساز است. کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است.»

او همچنین در ادامه به انتقاد امام جمعه موقت تهران از بودجه ناکافی حوزه علمیه پرداخته و گفته است که «راه حل معضلات فرهنگی - اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست!» حجت الاسلام صدیقی گفته بود: «در بودجه، برای فرهنگ بودجه‌ای قابل اعتنا در نظر گرفته نشده است. به حوزه‌های علمیه توجه نمی‌شود، بودجه تعیین شده مطلوب حوزه‌های علمیه نیست و همه بودجه هایی که پیش بینی شده درصد کمی از یک دانشگاه از دانشگاه‌های کشور است، اگر می‌خواهید دین را رواج دهید باید برای حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی در بودجه، برنامه‌ای مناسب پیش‌بینی کنید.»

اصلاح‌طلبان و انتقاد از آشغال خطاب کردن معترضان

«مصطفی تاج‌زاده» فعال سیاسی اصلاح طلب نیر در واکنش به اظهارات امام جمعه تهران در توییتر خود نوشت: «جناب صدیقی آشغال نامیدن و بدتر از آن آشغال دانستن فرزندان معترض و سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند، به دور از منش نبوی و علوی است. اگر نمی‌توانیم دردی دوا کنیم، نمک بر زخمشان نپاشیم. احترامشان را نگه دارید و به شعور این ملت شریف و بافرهنگ توهین نکنید.»

«محمدعلی وکیلی» در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام صدیقی در نماز جمعه تهران عنوان کرده که «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت به مراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دون‌شانی چون آشغال برای معترضین می‌باشد، متأسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست».

آرامش لازم است نه اختلاف

هر چه هست، به کار بردن واژه «آشغال» در مورد معترضان هر چند در نهایت هم سره از ناسره جدا شده اند، برای ایجاد آرامش در جامعه قطعا مناسب نیست. در چنین شرایطی جامعه نیازمند ایجاد آرامش است، لذا مسئولان در به کار بردن واژه ها در سخنان خود باید حساسیت و دقت لازم را داشته باشند تا مبادا از طریق بهره گیری از تعابیر نامناسب بر اختلافات و مشکلات کشور بیفزایند.

تریبون های مقدسی نظیر تریبون نماز جمعه باید جایگاه ایجاد وحدت و آرامش در جامعه باشد. اگر قرار باشد مسئولان و مقاماتی که از این جایگاه بهره می گیرند، با به کارگیری واژه های هزینه ساز، زمینه ساز فهم نادرستی از مسائل و مشکلات شوند، فرقی بین تریبون نماز جمعه یا تریبون یک متینگ سیاسی نخواهد بود.

ائمه جمعه مرهمی بر آلام جامعه بگذارند

انتظار از ائمه جمعه این است که در چنین شرایطی به ظرافت تلاش کنند تا مرهمی بر دردهای مردم و آلام جامعه باشند. آسیب شناسی چنین جریاناتی در نماز جمعه برای آگاهی مردم که گاهی حتما باید انجام بشود، اما دقت نظر خاصی در آن باید صورت گیرد. حتی استفاده از یک کلمه نامناسب باعث خواهد شد که مشکلات ناشی از آن سال ها بر جای بماند. مثل واژه «خس و خاشاک» که در سال 88 استفاده شد و هنوز مشکلات ناشی از آن در جامعه نمود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار