تست؛ جلوش تا بی‌نهایت صفرها
خیلی از مدرسان موسسات کنکور، اصلا مدارک دانشگاهی ندارند. آنها تا پیش از پروبال گرفتن موسسه‌شان یک معلم عادی بوده‌اند اما حالا خانه‌های میلیاردی در بهترین مناطق تهران دارند. چندوقت پیش ۱۰ ماشین آخرین مدل از BMW وارد ایران شد که ۹ تای آن متعلق به همین به ظاهر اساتید بود!
کد خبر: ۵۵۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 14 January 2018

نعیمه موحد: کمتر کسی دقیق یادش می آید که اولین بار در چه تاریخی مسئولین آموزشی کشور اعلام کردند که کنکور حذف می شود. این وعده سالهاست که تکرار می شود و نسل های زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست و درصد و رتبه و تراز نشسته اند و دانشگاهی شده اند.

اما امسال در روز دانشجوی ، فرهاد رهبر؛ رئیس دانشگاه آزاد بر یکی از شایعات بزرگ کنکور صحه گذاشت و گفت ذینفعان کنکور به خاطر 8هزار میلیارد گردش مالی اجازه حذف آن را نمی دهند.
این گفته های رئیس دانشگاه آزاد سرها را به سمت آموزشگاه ها و موسسات کنکوری که سالهاست در پناه وعده توخالی حذف کنکور قارچ گونه کرده اند، برگرداند.
نگاهی به گردش مالی، وضعیت تبلیغات و اتفاقات عجیب و غریبی که در این موسسات می افتد، سیستم آموزشی کشور را با غولی به مراتب بزرگتر و سرسختتر از کنکور مواجه می کند. غولی به نام موسسات آموزشی کنکور.

حبابی به اسم دی وی دی
این روزها موسسات کنکوری پرسود، قسمت مهم کارشان را به تهیه و توزیع دی وی دی های درسی اختصاص داده اند. اما نه دی وی دی هایی با قیمت معمولی. هزینه تولید یک دی وی دی نهایتا بین هزار تا هزار و صدتومان است که سه هزارتومان هم به فروش می رسد. اما معمولی ترین پکیج درسی آموزشگاه های کنکور 5دی وی دی با قیمت 300هزار تومان است.
تهیه کنندگان این دی وی دی ها برای سود بیشتر یک مبحث درسی مثلا از درس شیمی را در سه دی وی دی عرضه و آن را به قیمت 150تا 300 هزارتومان به فروش می رسانند.
موسسات کنکوری با تکرار هزارباره جملاتی مثل « کپی دی وی دی شرعا حرام است» «اگر کار حرام انجام بدهی قبول نمی شوی!» و... حاشیه سود خود را حتی تا سطح دست به دست نشدن دی وی دی بین دانش آموزان هم تضمین می کنند.
یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار فارس می گوید «شگرد آنها اغلب دست گذاشتن روی قشر ضعیف است. آنها تضمین آینده فرزندشان را در قبولی کنکور می بینند و به تبلیغات موسسات کنکوری اعتماد می کنند تا جایی که حتی حاضر هستند فرش زیرپای خود را بفروشند و یک پکیچ کامل درسی شامل چند دی وی دی را به قیمت 10ملیون تومان برای فرزندشان بخرند.»
آقای اکبری که خودش مدت هاست روی گردش مالی و فعالیت این موسسه ها کار کرده و اطلاعات قابل توجهی درباره پشت پرده این موسسه ها دارد، می گوید:« این آموزشگاه ها فقط از راه فروش دی وی دی ها ماهانه مبلغی در حد 600میلیارد تومان درآمد کسب می کنند»
به گفته او، این دی وی دی های گران قیمت دانش آموزها را از درس معلم ها در مدارس جدا، پول های هنگفتی را از جیب کسانی که اغلب جزء طبقه متوسط هستند خارج، و از آنطرف موسسات کنکور و معلم های مرتبط با آنها را تبدیل به سوپراستار کرده است.

 پشت پرده‌هایی از مافیای کنکور که دود از سرتان بلند می‌کند!

تو به ما نیاز داری
به طور کلی 10موسسه بزرگ آموزش کنکور در کشور وجود دارد که هرکدام 4الی5هزار نفر را به صورت مستقیم و همین تعداد را به صورت غیرمستقیم به کار گرفته اند. به این آمار چاپخانه های چاپ کتابهای آموزشی این موسسات و دفاتر نشر دی وی دی های آموزشی را هم اضافه کنید.
اصلی ترین کار این موسسات القای نیاز به دانش آموزان است. بارها در تبلیغات مختلف آنها دیده ایم که ادعا می کنند با خواندن یک کتاب یا خرید یک دی وی دی حتما در رشته موردعلاقه تان قبول خواهید شد. البته که در این تبلیغات هیچ اشاره ای به ظرفیت بیش از اندازه دانشگاه ها و نسبت صندلی های خالی به تعداد داوطلبین ورود به دانشگاه نمی شود.
«90درصد بزنید»،«قبولی تضمینی»،« با ما کنکور آسان است» وجملات از این دست به دانش آموز کنکوری القا می کند که برای قبولی در دانشگاه و رشته موردعلاقه هیچ راه دیگری جز استفاده از کتاب و دی وی دی های این موسسات نیست. درحالی که به گفته بسیاری از معلم ها و اساتید دانشگاه اکثر این شعارها و حتی روش های آموزشی درباره چگونگی تست زدن و درس خواندن هیچ پایه علمی و حتی قابلیت عملی شدن هم ندارند.
دانش آموزان می گویند که بر اثر تبلیغات فکر می کنند دی وی دی ها چیزی غیر از آنچه در مدرسه آموزش می بینند را با خودشان دارند که باعث می شود با دانستن آنها شانس قبولی شان بیشتر شود. اما با خرید آنها متوجه می شوند که دی وی دی ها معجزه گر نیستند بلکه آنها را هم باید مثل کتابها و جزوه ها و تست های معمولی گوش داد و یاد گرفت.

 

کل صداوسیما چند؟!
اغلب اولین بار اسم موسسات کنکور و ادعاهای وسوسه انگیزشان را از شبکه های مختلف صداوسیما شنیده ایم.
منبع آگاهی که با موسسات کنکوری در ارتباط است به فارس می گوید: « اصطلاحی بین گردانندگان این موسسات آموزشی وجود دارد که می گویند تهرانی ها گرگ هستند و از گرگ نمی شود پول کند! پس بیشتر توجهشان را روی شهرستان ها می گذارند. در شهرستان سطع توقع مردم پایینتر و اعتماد به صداوسیما بیشتر است. پس شبکه های عمومی تر مثل شبکه یک، دوو چهار محل جولان بیست و چهارساعته این موسسات می شود و صداوسیما هم با پولی که می گیرد کاری به راست و دروغ تبلیغات آنها ندارد»
به گفته این منبع آگاه هر برنامه چهل دقیقه ای موسسات کنکور در صداوسیما، 100ملیون قیمت دارد و صداوسیما برای 9ماه مبلغی در حدود 350میلیارد تومان از آنها دریافت می کند.
این موسسات با همین مبالغ توانایی تبلیغ در رادیو، روزنامه های پرتیراژ، مجلات پرخواننده و حتی هواپیماها را هم به دست آورده اند.

از اجاره نشینی تا زندگی در پنت هاوس
نان بسیاری از معلم های عادی مدارس هم با پروبال گرفتن بیش از اندازه موسسات کنکوری چرب تر شده است و حالا دیگر نامشان استاد است.
اساتیدی که برای یک همایش دوساعته و جهت تکرار همان القائات استفاده از کتاب و دی‌وی‌دی خاص و تضمین قبولی در کنکور از هر 300نفری که در همایششان شرکت می کنند نفری یک ملیون تومان پول می‌گیرند.
اکبری می گوید: «خیلی از این افراد اصلا مدارک دانشگاهی ندارند اما به اینکه کمتر از استاد صدایشان کنی، راضی نمی شوند. آنها تا 5سال پیش و قبل از پروبال گرفتن موسسه شان یک معلم مستاجر و عادی بوده اند اما حالا خانه‌های میلیاردی در بهترین مناطق تهران دارند.
چندوقت پیش 10ماشین آخرین مدل از بی ام دبلیو وارد ایران شد که 9ماشین متعلق به همین به ظاهر اساتید بود!»

دانشجو هم می خرند
از اکبری می پرسم که آیا واقعا رتبه های برتر کنکور آنطور که تبلیغ می شود، عضو این موسسات پرآوازه بوده اند؟ او با اطمینان این حرف را رد می کند و می گوید: «اغلب این افراد خریده می شوند. از طرف موسسه سراغ یک رتبه برتر در دانشگاه تهران می روند و به او می گویند اگر بگویی عضو موسسه ما بودی ای ماهی پانصد هزار تومان به تو می دهیم و یا می گویند دوست داری یک پژوی 206 داشته باشی؟ خوب دانشجوی ترم اولی چه چیزی بهتر از این می خواهد»
******
سالانه حدود یک ملیون نفر در آزمون ورود به دانشگاه یا همان کنکور شرکت می کنند. به این تعداد دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم و تعدادی هم که برای چندمین بار در کنکور شرکت می کنند را اضافه کنید. اما همه اینها مخاطب موسسات کنکوری سودآور نیستند.
از بین این جمع تنها 200هزار نفر به قصد خوب درس خواندن و قبولی در دانشگاه های مطرح تلاش می کنند و مابقی جذب دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی ها می شوند.
اما موسسات کنکوری با سرمایه گذاری روی همین 200هزار نفر آنچنان امپراطوری بزرگی از سود و سرمایه و تبلیغات به راه انداخته اند که حالا مسئولین آموزشی کشور هم اعتراف می کنند که دستشان برای اصلاح قانون و حذف آزمون کم منفعتی و پردردسری مثل کنکور بسته است.
معلوم نیست تا چه زمانی برای تضمین سود چند موسسه که در حاشیه بی توجهی مسئولین رشد کرده اند باید جوانان کشور استرس کنکور را تحمل کنند و سالهای جوانی شان را با صرف هزینه های هنگفت از جیب خانواده در خوف و رجای ورود به دانشگاه بگذرانند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار