روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در شرایطی از سوی دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد که دو متغیر تاثیرگذار در فرمول قیمتی با جهت‌گیری مثبت همراه بودند و روندی افزایشی را در دستور کار خود قرار دادند. همان طور که پیش‌بینی می‌شد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با افزایش همراه بوده است.
کد خبر: ۵۵۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 15 January 2018

به گزارش تابناک : در بازار آزاد محصولات پلیمری شاهدیم که روند افزایشی یکسان برای گریدها وجود ندارد و در برخی محصولات با کاهش قیمت در این بازار مواجه بودیم.با توجه به جدول اعلام قیمتی، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی با افزایشی ۹/ ۷ درصدی قیمت نسبت به هفته قبل سردمدار افزایش قیمت‌ها است و بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که SBR‌ها و پلی‌اتیلن ترفتالات بطری به ترتیب جایگاه دوم و سوم افزایش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

وقایع اتفاقیه بازار آزاد

رصد بازار آزاد محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد عقب‌نشینی تقاضا به دلیل خوش‌بینی نسبت به جنگ قیمت‌ها به وجود آمده که این به این معنا است که داده‌های واقعی و انتظاری با یکدیگر در تقابل قرار گرفته تا جریان بازار شرایط متعادلی را تجربه نکند و به نوعی بازار در انتظار روندهای کاهش قیمت‌ها است. این در حالی است که اگر روند عمومی بازارها متوقف نشده بود و جو روانی بر جو واقعی غلبه نمی‌کرد می‌توانستیم شاهد شرایط متعادل‌تری باشیم. این وضعیت نشان می‌دهد گسل‌های عمیقی در بازار پلیمرها ایجاد شده که وضعیت خریداران در گروه‌های کالایی متفاوت را دگرگون ساخته است. این وضعیت نشان‌دهنده تفاوت‌های واقعی در بازار پلیمرها با فرض اختلاف در ویژگی‌های تولیدی و توانمندی‌های مالی است که در نهایت ممکن است به حذف گروهی از فعالان بازار در این صنایع منجر می‌شود که قطعا داده مثبتی در این بازارها به شمار نمی‌آید. از سوی دیگر مصرف‌کننده برای کالاهای تولید شده نهایی در شرایط فعلی که تورم نوسان چندانی ندارد افزایش قیمت را نمی‌پسندد و سبد ترجیحات خود را بر انتظار برای کاهش قیمت استوار می‌سازد. یعنی رشد قیمت تمام شده می‌تواند مصرف برخی از محصولات نهایی در این صنعترا کاهش دهد.

دورنمای بازار با تکیه بر دلار

رشد قیمت دلار بر تمام مواد اولیه صنعت پتروشیمی موثر خواهد بود، یعنی خریدار مواد اولیه راهی جز پذیرش نرخ‌های فعلی را پیش روی خود متصور نمی‌شود که یا باید این مواد را خریداری کرده یا باید از چرخه تولید حذف شوند که این وضعیت را می‌توان چهره خشن بازار پلیمرها به شمار آورد که بر انواع مختلف تولیدات و مواد اولیه متنوع تاثیرات متفاوتی را بر جای می‌گذارد.  درخصوص دورنمای این بازارها در شرایط پیچیده فعلی می‌توان از یکی از بازارهای مشابه کمک گرفت. هم‌اکنون بازار پلیمرها در بیم و امید افزایش قیمت‌ها قرار داشته و یک ناامنی محسوس در بازار این محصولات حس می‌شود. در این بین به رغم افزایش قیمت دلار هستند گریدهایی که کاهش نرخ را تجربه می‌کنند. این شرایط مشابه بازار فولاد طی هفته گذشته است که در نهایت این بازار نیز به‌رغم تقاضا به سمت افزایش قیمت حرکت کرده است. پذیرش مشابهت‌های این نوع بازار در کنار افزایش قیمت دلارو رشد نرخ در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که در نهایت ذات بازار راهی جز شرایط قیمتی جدید پیش روی خود مجسم نمی‌بیند؛ آن هم در وضعیتی که کالاهای مورد معامله چندان هم جوابگوی نیاز بازارها نیست و با فرض کاهش معاملات هفته گذشته باید گفت که بازار مجبور است قیمت‌های بالای فعلی را بپذیرد.

طلای سیاه ترسیم‌کننده مسیر آینده

طی هفته گذشته بهای طلای سیاه هم روندی افزایشی داشت و این روند که ماه‌هاست استارت آن زده شده است در نهایت بهای نفتا و پروپان و... را با خود همراه ساخته است که پیش‌بینی از افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی را محقق ساخته است. رشد طلای سیاه در هفته گذشته تا عبور آن از مرز ۷۰ دلار نیز ادامه داشت تا برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۴، بار دیگر این سطح را لمس کند. در هفته گذشته شاخص برنت با افزایشی ۲۴/ ۳ درصدی همراه شد و در لحظه تنظیم این گزارش به مرز ۷۰ دلار رسید و این در حالی است که نفت خام آمریکا هم شرایطی مشابه را تجربه کرده است و با افزایشی ۶۵/ ۴ درصدی طی هفته گذشته در لحظه تنظیم این گزارش رقم ۶۴ دلار و ۳۰ سنت را به خود اختصاص داده است. نفتا هم به دنبال این روند البته با شدت کمتر به مرز ۶۰۰ دلاری دست یافت.

 با وجود تمام نگرانی‌هایی که از نفت ۷۰ دلاری وجود دارد، با توجه به روند توسعه تولید نفت خام در آمریکا و رشد شمار دکل‌های حفاری نفت این کشور، تردیدهایی نسبت به تداوم رشد چشمگیر قیمت‌ها، بیش از این سطح کلیدی وجود دارد. رشد ۱۰ فروند دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه که در پی رشد قیمت نفت در بالاترین سطح سه سال گذشته رقم خورد، نمونه‌ای بارز از سرعت بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به چرخه تولید در صورت رشد قیمت نفت خام است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازارهای پتروشیمی این روند تیر خلاصی بر کاهش قیمت‌های محصولات شیمیایی و پلیمری است. چند وقتی بود که قیمت‌های محصولات پتروشیمی جهانی خود را در سطح متعادلی نگه داشته بودند اما با توجه به این چشم‌انداز و همگام شدن قیمت‌های محصولات پلیمری به نظر نمی‌رسد قیمت این محصولات ارقام پایین‌تری از قیمت‌های فعلی را به خود اختصاص دهند.  در کنار این موضوع افزایش بهای دلار و شکستن سد قیمتی توسط این ارز از دیگر عواملی است که به این چشم‌انداز قوت می‌بخشد. بهای دلار در لحظه تنظیم این گزارش ۴ هزار و ۴۰۹ تومان بوده است.  

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده کارشناسان تردیدها نسبت به تصمیم ترامپ در مورد برجام موجب تداوم ریسک در بازار شده است. در طرف دیگر باید به این موضوع توجه کرد که قیمت‌های اعلام شده فعلی بر اساس میانگین بهای دلار طی هفته گذشته است. به این معنا که قیمت دلار در محاسبه قیمت‌های فعلی ۴ هزار و ۳۳۷ تومان لحاظ شده است و هفته آینده احتمالا این رقم بالاتر خواهد بود.  به این ترتیب مجموع این دو عامل نشانگر این امر است که نباید انتظار سطح قیمت پایین‌تری را برای محصولات پتروشیمی نسبت به قیمت‌های فعلی در بازار آزاد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار