۲۷ دی‌ماه؛
دبیر اجرایی همایش ملی فقه و هنر گفت: دومین دوره این همایش ۲۷ دی‌ماه با حضور صاحب‌نظران و استادان حوزه و دانشگاه در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۵۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 15 January 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام مهدی همازاده، پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش ملی فقه و هنر از سال‌های ۹۱ و ۹۲ آغاز شده است.

وی ادامه داد: ابتدا درس خارج‌هایی با موضوعات هنری مانند غنا و موسیقی و مجسمه‌سازی و ... در حوزه تشکیل شد اما در ادامه ضرورت پرداختن به مباحثی مانند فلسفه فقه هنر، مبانی انسان شناسی و موضوع شناسی آن حس شد.

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر با بیان اینکه همایش نخست سال ۹۴ برگزار شد، اظهار داشت: همایش دوسالانه است و دومین دوره آن ۲۷ دی‌ماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار می‌شود.

ارسال ۳۳ مقاله

وی افزود: فراخوان دومین دوره همایش از تیرماه امسال آغاز شد که در بخش فراخوان عمومی، تنها ۹ مقاله به دست ما رسید که دو مقاله پذیرش ‌شده است.

حجت الاسلام همازاده اضافه کرد: ۲۴ مقاله نیز به صورت سفارشی به دبیرخانه همایش رسیده که ۱۹ مقاله آماده است و از این تعداد، نیز چند مقاله برتر در همایش از سوی صاحبان آن قرائت می‌شود.

وی اضافه کرد: حضرات آیات علیدوست، فاضل لنکرانی، احمد واعظی و دکتر محمود حکمت‌نیا از استادان حوزه و دانشگاه در این همایش سخنرانی می‌کنند.

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر اضافه کرد: این همایش در سه کلان محور فراخوان شد که این کلان محورها شامل فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و نسبت حکومت و هنر است.

وی اظهار کرد: در فلسفه فقه هنر مسائلی مانند روش شناسی استنباط و موضوع شناسی و در فقه رفتار، فقه هنر کودکان و مالکیت فکری و ... و در نسبت فقه و حکومت نیز نقش تقنینی، سیاست‌گذاری حکومت بحث می‌شود.

انتقاد از عدم حمایت نهادهای دینی و فرهنگی

حجت الاسلام همازاده از عدم حمایت نهادهای دینی و فرهنگی از همایش گلایه کرد و گفت: همایش با همکاری مدرسه اسلامی هنر و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: درخواست‌های متعددی برای همکاری به مراکز مختلف فرستاده‌ایم ولی با بهانه‌گیری‌های ابتدایی هیچ حمایتی از همایش نشده است.

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر گفت: تولید دانش سفارشی و بخشنامه‌ای نیست و فرایند زمان بری دارد و نباید در طول چند سال توقع تحول در فتاوا را شاهد باشیم.

وی همچنین از احتمال بین‌المللی شدن این همایش در سال آینده و سال‌های آتی خبر داد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار