تابناک / دکتر رضا جمشیدی عضو مستعفی شورای چهارم رشت طی نامه ای به دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت نسبت به راه اندازی اتاق شکوفایی رشت انتقاداتی را نسبت به شهرداری و شورای شهر مطرح کرده است.
کد خبر: ۵۵۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 16 January 2018

تابناک / دکتر رضا جمشیدی عضو مستعفی شورای چهارم رشت طی نامه ای به دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت نسبت به راه اندازی اتاق شکوفایی رشت انتقاداتی را نسبت به شهرداری و شورای شهر مطرح کرده است.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر نصرتی
شهردار محترم کلانشهر رشت
با سلام و احترام به پیشگاه مقام عظمای ولایت و مردم شریف کلانشهر رشت بدینوسیله ضمن تشکر از جنابعالی و همکاران ارزشمندتانبابت دعوت از اینجانب برای شرکت در جلسات اتاق شکوفایی رشت به استحضار میرساند آنچه که بنده از جلسه هفته گذشته استنباط کردم این است که اگر چه نیتتان و رویکردتان برای بهره گرفتن از ظرفیت فکری فرهیختگان شهر بسیار عالی و ممتاز است اما به اعتقاد اینجانب ممکن است به دلایلی که در ادامه می آورم در نهایت توفیق چندانی حاصل نشود. حقیقت امر آن است که شکوفایی شهر در گام اول با مشارکت آحاد مردم اعم از نخبگان و مردم عادی محقق میشود. اگر چه دسترسی به نظرات آحاد مردم در ظاهر کار ساده ای نیست اما با کمی تامل به نظر میرسد چندان هم دور از دسترس نمی باشد و با طراحی و اجرای ساختار و تشکیلات ساده و در عین حال پویا میتوان به راحتی متوجه شد که قاطبه شهروندان چه می خواهند. قصد داشتم این سخنان را همانجا بگویم اما احساس کردم بعد از کمی تامل و به صورت نامه سرگشاده بنویسم تا بتوانم نظرم را با همه شهروندان فهیم رشت در میان گذارم. واقعیت مطلب این است که امثال اینجانب و برخی دوستان که قبلا سابقه مدیریت شهری داشته اند شاید دیگر حرفهای جدید کمتری داشته باشند و حرفهایشان را در همان دوره مدیریتیشان زده اند. این تریبون باید به صورت واقعی و یا مجازی در اختیار شهروندان و به خصوص نسل جوانی قرار گیرد تا با نگاهی نو به مسائل بیندیشیم. حال ممکن است سوال این باشد که چگونه میتوان این امر را محقق نمود.
به اعتقاد اینجانب قانون شوراها اگر چه در طی سالهای گذشته ترقی چندانی نیافته است و هنوز همان بندها و وظایف کلی ۳۴ گانه اشاره شده در مصوب سال ۷۵ ملاک میباشد اما در همان قانون نیز بندهایی وجود دارد که نشان می دهد این وظیفه شورای محترم شهر است که بایستی در جلب مشارکت شهروندان و نخبگان پیشگام باشد. بند ۲ ماده ۷۱ به صراحت بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادات اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی را به عهده شورای شهر گذاشته است. سپس در بند ۵ صراحتا از برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی سخن می راند و در بند ۶ همان ماده از تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی به عنوان وظایف شورای شهر یاد می کند. اما حلقه مفقوده ای که وجود دارد و بنده از آن به عنوان نامترقی بودن قانون شوراها یاد میکنم این است که انجام این وظایف در قالب ساختار دبیرخانه ای شورای شورا هرگز امکان پذیر نمیباشد.

این وظایف در چارچوب مرکز پژوهشهای شورا میتواند محقق شود که متاسفانه در قانون شوراها هیچ جایگاهی نداشته و تا کنون نیز هیچ ردیف بودجه ای برای آن دیده نشده است. در برخی کلانشهرها چون تهران برای رفع این مشکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهری را احداث کرده اند که آن نیز اگر چه خوب است اما مشارکت مردم را به صورت بهینه در پی ندارد. راهکاری که وجود دارد این است که اگر اصرار بر تداوم جلسات اتاق شکوفایی رشت دارید حتما کمیسیون های چندگانه شورای شهر در این جلسات میز داشته باشند و نماینده شان حضور داشته باشد تا صدای فرهیختگان را بشنوند و اگر قابل اجرا باشد در دستور جلسات کمیسیون ها بگذارند. در جلسه گذشته برخی از دوستان نگرانی مبنی بر اینکه ضمانت اجرایی برای تحقق موارد مطروحه وجود ندارد عنوان نمودند و این بسیار جدی و وارد میباشد. اینکه شما فرهیختگان را در قالب کارگروههایی دسته بندی کنید به نظرم راه اندازی شورای شهر دومی در کنار شورای منتخب مردم میباشد که پس از مدتی موجبات انزوای شورای شهر منتخب مردم شده و به تدریج در کنار شما شورای شهر منتخب خودتان یا فرهیختگانی که توسط خودتان انتخاب شده اند شکل میگیرد که قطعا آینده روشنی را رقم نمی زند. به جای اینکار اجازه دهید فرهیختگان و مردم آزادانه و به دور از دسته بندی های کارگروهی و کمیته بندی اظهار نظر کنند و البته بیشتر جوانان و فرهنگیان و فرهیختگانی که تا کنون تریبون نداشته اند فرصت اظهار نظر یابند نه امثال بنده که بارها در تریبون های مختلف حرفهایمان را با صدای رسا زده ایم و شاید حرف جدیدی نداشته باشیم.

چه معنا دارد امثال اینجانب و کسانی که قبلا در مدیریت شهری سمت داشته اند امروز در این تریبون ها صرفا منتقد باشیم. به چه چیزی نقد داریم؟! چه معنا دارد عزیزی که خود بر اجرای BRT اصرار داشت و تماشاگر قطع ۷۰ اصله درخت قدیمی در محور اصلی شهر بود و هر گونه انتقادی را با آماج توهین و تحقیر همراه می ساخت امروز از بازنگری یا برچیده شدنش حرف میزند؟! چه معنا دارد بزرگواری که خود در انتخاب شهردار قبلی نقش مستقیم داشته است امروز کاستی ها و نارسایی را به قبلی ها ارجاع دهد! اینها توهین به شعور کارکنان شهرداری و البته شهروندان فهیم میباشد! چه توجیهی دارد اگر روزی شکل گیری کارگروه نهضت آسفالت را به سخره می گرفتیم و توسط اعوان و انصار خویش به بدترین وضع عقده گشایی میکردیم و حضور فلان پروفسور را در این کارگروه نقد میکردیم اما امروز در کمال تعجب بگوییم در شهرداری نظارت بر اجرای آسفالت وجود ندارد! مگر نظارت وظیفه ما نبود؟! اگر واقعا متخصص هستیم و یگانه دهر هستیم فقط یک خیابان به طول ۵۰۰ متر که زیر ساختهای لازمدارد را بتن غلطکی اجرا نماییم تا خود مردم قضاوت نمایند که در مقایسه با آسفالت چه عملکردی میتواند داشته باشد.
به نظرم هر شهروند شریفی امروز تشخیص میدهد که مشکل شهر چیست و نیاز به تشکیل کارگروههای موازی با شورای شهر نمیباشد. امروز تعطیلی کمیسیون هماهنگی دستگاههای اجرایی زندگی روزمره مردم را فشل نموده است، حفاری های تکراری و ناهماهنگ شهری مردم را کلافه نموده است. کافی است بر اجرای بند ۳۲ ماده ۷۱ قانون شوراها که میگوید واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند موظفند برنامه سالانه خود در خصوص خدمات شهری را در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم نموده و به شورای شهر ارائه نمایند پافشاری گردد.
کافی است ساختاری طراحی کنید تا ضمن اینکه صدای همه شهروندان را میشنوید این صداها را به شورای محترم شهر ارجاع دهید و سامانه ای طراحی نمایید تا شهروندان مسیر این ایده ها را از ابتدا تا انتها دنبال نمایند.

کافی است به جای داشتن مشاورین متعدد، اتاق ایده رشت را در کنارتان و در اتصال و ارتباط مستقیم با شورای محترم شهر داشته باشید. در این اتاق تعدادی از جوانان خوش فکر و ایده پرداز و هوشمند شهرداری رشت را مسوولیت دهید تا کلیه تریبون های رسمی و غیررسمی این شهر را رصد نمایند و هر گونه صدای منتقدی را بشنویند و مستند نموده و دسته بندی نمایند تا برای ارسال به کمیسیون های محترم شورا پخته و پرداخته شوند. البته به جهت پرهیز از موازی کاری میتواند این کار را همان روابط عمومی (بین الملل؟) شهرداری رشت انجام دهد. جلسات اتاق شکوفایی را نیز اتاق ایده خودتان با حضور فرهیختگان شهر در امتداد همین رسالت برگزار نماید البته اینبار با حضور برنامه ریزی شده کمیسیون های چندگانه شورای محترم شهر. با این روش شما میتوانید از یک سو صدای فرهیختگان و خواص شهر را در حضور شورای شهر بشنوید و نظرات ارزشمند عزیزان را شنیده و برای لحاظ نمودن آنها شورای محترم شهر برنامه ریزی نماید و در بودجه سال آینده، آنهایی که قابل اجرا است دیده شوند تا شهروندان نقش خویش در مدیریت شهری را مشاهده نمایند و از سوی دیگر اتاق ایده شما همچون برخی پایگاههای خبری که خبرنگاران هوشمندی را به همه مجالس می فرستند کل جامعه را رصد نماید و صدای مردم را بشنود.
یکی از آسیب هایی که در دوره شورای چهارم داشتیم این بود که نه تنها صدای مردم شنیده نمی شد بلکه صدای برخی از اعضای شورا که در نطق های پیش از دستور گاها مطالب کاربردی را مطرح می کردند نیز هرگز شنیده نشد. به عنوان مثال بنده راجع به مدیریت نوین رواناب سطحی طرح دادم و از طراحی سامانه کارآمد کمیسیون ماده ۱۰۰ سخن راندم و در بودجه سال ۹۴ نیز ردیفهایی گذاشتیم. سایر مواردی که بنده مستقیم در طرح و تصویب آنها نقش داشتم را چند ماه پیش در پاسخ به یکی از دوستان عزیزم که نقدی جدی به عملکرد روسای شورای چهارم داشتند و از قضا در انتخاب اینجانب در دروه چهارم نیز نقشی جدی تر داشتند در پایگاه خبری رشت پرس منتشر نمودم اما خیلی از این موارد که مصوب و یا مطرح گردیدند اجرایی نشدند. لذا بیم آن میرود که حرفهای فرهیختگان و مردم و شهروندان نیز هرگز اجرایی نگردد. مهمتر از سخن گفتن عمل به آن است که البته از وظایف شهرداری و مدیریت شهری است.
کلام آخر اینکه اگر میخواهید که جلسات اتاق شکوفایی رشت خروجی داشته باشد که قطعا میدانم با توجه به شخصیت فرهنگی و برجسته ای که دارید هدفتان نیز همین است لطفا طوری مدیریت نمایید تا شورای شهر منزوی نگردد و حضورشان در این جلسات تشریفاتی نباشد بلکه برنامه ریزی شده و برای شنیدن و اجرای موارد پیشنهادی فرهیختگان شهر باشد. علاوه براین شما نیز میتوانید به کمک اتاق ایده یا روابط عمومی شهرداری به رصد روزانه پایگاههای خبری، سایتها، خبرگزاریها، روزنامه های محلی و ملی، تریبون شورای شهر، تریبون های مقدس از جمله نماز جمعه و مساجد محلات، گروه های تلگرامی نقد و بررسی مسائل شهری، صفحات اینستاگرامی افراد مشهور از جمله شهرداران قبلی بپردازید و در نهایت این نظرات را پردازش و دسته بندی نموده و با هماهنگی شورای محترم شهر تبدیل به طرحها و یا لوایح فعال و مترقی نمایید تا در نهایت هم صدای شورای محترم شهر شنیده شده و در لوایح و عملکرد و رویکرد اجرایی شما منعکس گردد و هم مردم و شهروندان همیشه فهیم ما احساس نمایند نظرات تیزبینانه و ارزشمندشان همیشه شنیده میشود و در مدیریت شهری اعمال میگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار