رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز:
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر ضرورت تعریف منابع مالی جدید برای پروژه قطار شهری، گفت: در واقع با منابع مالی موجود شهرداری چشم‌انداز مثبتی نمی‌توان برای پروژه قطار شهری دید.
کد خبر: ۵۵۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹ 16 January 2018

رحیم کعب عمیر در ارزیابی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، این پروژه عقب‌افتادگی زیادی داشت اما در این دوره سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای فاز اول خط یک پروژه به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، مجوز بانک مرکزی این اوراق مشارکت پایدار شده و در روال اداری قرار گرفته است تا نقد و به پروژه تزریق شود. اما متأسفانه روال اداری در ایران بسیار زمان‌بر است. انشاءالله با تزریق این 300 میلیارد تومان به پروژه به علاوه 150 میلیارد تومان پول توسط دولت، قطار شهری به حرکت می‌افتد.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: شورا تصویب این اوراق مشارکت را مشروط بر این دانست که تمام پول این اوراق فقط برای تکمیل و اتمام فاز اول خط یک پروژه قطار شهری به کار گرفته شود و به هیچ عنوان صرف بدهی‌ها نشود.

کعب عمیر عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز، طول کل خط یک قطار شهری 23 کیلومتر است که عملیات اجرای آن در چهار فاز برنامه‌ریزی شده است. دپوی خیابان اقبال تا ایستگاه فرهنگی به طول شش کیلومتر بخشی از فاز اول خط یک مترو است که بیش از 90 میلیارد تومان بابت سیویل (CIVIL) و 53 میلیون دلار بابت تجهیزات ویژه بدون ناوگان این قسمت از پروژه پیش‌بینی شده است. فاز دوم پروژه نیز از ایستگاه مصلا تا ایستگاه دانشگاه ادامه دارد.

وی ادامه داد: زمان راه‌اندازی فاز اول خط یک از ایستگاه سه راهی فرودگاه تا ایستگاه میدان بارفروشان قدیم، حداکثر تا ظرف 20 ماه آینده وعده داده شده است که با تزریق 450 میلیارد تومان اعتبار ذکر شده، قول راه‌اندازی آن را داده‌اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در واقع با منابع اعتباری شهرداری، چشم‌انداز مثبتی برای قطار شهری نمی‌بینم. کل درآمدهای شهرداری حدود 600 میلیارد تومان و هزینه‌های شهرداری هم حدود 550 میلیارد تومان است. بنابراین چیزی برای اجرای اینگونه پروژه‌ها از آن باقی نمی‌ماند.

کعب عمیر ادامه داد: پروژه مترو اهواز قطعا نیاز به منابع اعتباری جدید دارد و دولت باید به کمک بیاید تا بتوانیم منابع مالی جدیدی برای پروژه تعریف کنیم. به هر حال پروژه مترو اهواز حدود 13 سال است که کلید خورده است و اکنون باید به فکر منابع مالی جدیدی برای پروژه بود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار