مقامات محلی ابرکوه:
رئیس اداره منابع آب ابرکوه گفت: از 658حلقه چاه کشاورزی، 88درصد آن با هدف مدیریت برداشت آب به سامانه کنتور هوشمند مجهز شد.
کد خبر: ۵۵۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 23 January 2018

به گزارش تابناک یزد، محمد حسین باقری، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال ۱۳۹۷ پیگیری لازم برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها در دستور کار گرفت، و نصب این سامانه با توجه به شرایط بحرانی آب و تدوام 2 دهه خشکسالی انجام شد.
وی با بیان اینکه در این مدت پرونده چاه های غیرمجاز کاملا بسته شد، اظهار کرد : 70 حلقه چاه غیر مجاز در پنج سال گذشته با کمک مراجع قانونی و قضایی مسدود یا پر شد.
باقری ادامه داد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی شهرستان در سال آبی 96- 95، 35 میلیون متر مکعب و سطح آب سفره های زیرزمینی دشت ابرکوه 64سانتیمتر کاهش یافت.
رییس اداره منابع آب ابرکوه اضافه کرد: به خاطر شرایط بحرانی آب ، با مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، در سال جاری طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی از 30 روز به 45 روزه افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه طرح خاموشی 45روزه چاه ها در 2 مرحله اجرا شد، افزود: مرحله نخست آن 23 روزه بود که از 22 آذرماه تا 16دی ماه انجام شد و مرحله دوم از اول بهمن شروع تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان ادامه دارد.
این مسئول افزود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی ، 15 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد و سطح آب سفره های زیر زمینی به طور متوسط ۲۹ سانتیمتر در دشت ابرکوه افزایش یافت.
وی ادامه داد: این در حالی است که بهبود کیفیت آب دشت چاهگیر نیز پس از خاموشی تا پایان تابستان سال 96 نیز از دیگر اثرات مشهود طرح بود.
به گفته رئیس اداره منابع آب ابرکوه، شرایط سخت بحرانی زمینه 35 فرو چاله ها را در این شهرستان، بوجود آورده است .
وی اضافه کرد: برای رفع بحران کاهش افت سطح آب های زیر زمینی و جبران کسری در آبخوان دشت ابرکوه نیاز به مدیریت برداشت از منابع آبی و تغییر شیوه کشت سنتی به اجرای طرح های نوین آبیاری البته با نظارت و اجرای مناسب است.
به گفته باقری، افت سطح آب تجمعی سفره‌های زیر زمینی در 30 سال گذشته به 21 متر رسید که بسیار نگران کننده و حاکی از بحران شدید حاکم بر منابع آبی است.
دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه تاکید کرد: تغییر الگوی کاشت محصولات کشاورزی از جمله برنامه های اولویت دار باید برای مقابله با بحران کم آبی باشد که مورد تاکید برنامه ششم توسعه و در دستور کار شورای عالی آب کشور است.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از 190هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود و این شهرستان در تولید برخی محصولات کشاوری در جایگاه نخست و دوم استان یزد قرار دارد.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار