عضو هيات علمي دانشگاه آزاد مشهد:
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد مشهد گفت: جامعه، مسئولان و رسانه‌ها بايد ديدگاه خود را نسبت به پرستاران تغيير دهند؛ پرستاري رشته‌اي است كه در دنيا براي خود تعريف‌ها و شاخص‌هايي دارد.
کد خبر: ۵۵۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳ 24 January 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ هادي عبدالهي عنوان كرد: ديدگاه جامعه نسبت به رشته ما درست نيست و متاسفانه همه مبنا را براي جايگاه اجتماعي، «پزشك» در نظر مي‌گيرند و تحصيلات دانشگاهي، مهارت و جايگاه يك پرستار در نظر گرفته نمي‌شود. 


وي گفت: از چالش‌هاي ديگر مي‌توان به اين موضوع اشاره كرد كه به دليل كمبود نيرو و كمبود پرستار حرفه‌اي و آكادميك، براي پوشش دادن نياز جامعه درماني كشور، مجبور شدند كه از افراد جايگزين و سطح پايين تر به نوعي استفاده كنند و آنان را وارد محيط درماني و كار نمايند كه اين يك چالش است براي رشته‌اي كه در دنيا براي خود تعريف‌ها و شاخص‌هايي دارد.


عبدالهي در ادامه افزود: اين مسائل باعث مي‌شود كه جايگاهي كه در حال درست شدن است و تازه نگاه‌ها مي‌خواهد تغيير كند؛ دچار عقب‌گرد شود.اين پرستار اظهار كرد: جايگاه اجتماعي پرستار در نگاه جامعه، مردم و رسانه‌ها جا نيفتاده و ممكن است يك سري مسائل نيز باعث شود سطح حقوقي اين قشر را نيز زير سوال ببرد و اين موارد كم كم انگيزه‌ها را از بين مي‌برد.


وي گفت: راهكار عملي اين است كه پرستار بتواند كار خود و آموزش هاي خود را به كار بگيرد، كم كم اين ديدگاه اصلاح مي‌شود و البته مي‌طلبد كه مسئولان آنچه را در دنيا دارد اتفاق مي‌افتد، در اين جا پياده كنند از جمله نسبت پرستار به بيمار و يا اين كه شرايطي مهيا شود كه پرستاران فقط وظايف خود را انجام دهند و كار خود را پيش ببرند. 
عبدالهي افزود: در اين رابطه چند سازمان و گروه بايد دست به دست هم بدهند كه اين ديدگاه اصلاح شود؛ رسانه‌ها نيز در اين مسئله جايگاه مهمي دارند و بخشي هم طبيعتا بر مي‌گردد به مسئولان تا كم كم اين مشكلات و چالش‌ها برطرف شود.


عبدالهي عنوان كرد: گاهي همه كارهايي كه انجام مي‌دهيم شرح وظايف ما نيست و گاهي مربوط به رشته هاي ديگر است كه اين مسئله حرفه‌اي نيست ولي اين فشار و مسئوليت وجود دارد و بسيار ناراحت كننده است..


وي تصريح كرد: مسئله بعدي بحث پزشك سالاري است و اين كه مسئولان در جاي حرفه‌اي  خود نيستند فرق است بين مدير و پزشك؛ فرق است بين كسي كه بايد كار پژوهشي انجام دهد با پزشك. متاسفانه ديده شده كه جايگاه‌هاي تخصصي و حرفه‌اي در كشور ما به پزشك‌هايي سپرده مي‌شوند كه نقش درماني دارند نه مديريتي و آموزشي و پژوهشي و... كه اين موارد بسياري از مسائل را زير سوال مي‌برد. 


عبدالهي تاكيد كرد: كساني كه در فرهنگ و ديدگاه جامعه موثرند وقتي مي‌خواهند در مورد اين رشته و حرفه كار كرده و حرف بزنند و يا برنامه بسازند بايد مشورت حرفه‌اي بگيرند و از خود اين افراد استفاده كنند نه اين كه از ديدگاه خودشان به ماجرا نگاه كنند؛ متاسفانه بارها در رسانه‌ها يك مسئله كليشه با ذهنيت خودشان نه آنچه حقيقت جامعه است، ديده شده.


وي در پايان شيرين‌ترين لحظات كاري خود را اين گونه تعريف كرد:  در رشته پرستاري جاهايي كه بيماران نيازمند احيا مي‌شوند و لحظات بين مرگ و زندگي است، پرستار اولين كسي است كه بالاي سر بيمار حاضر مي‌شود وقتي احيا نتيجه مي‌دهد، تمام سختي‌هاي كار براي پرستار محو مي‌شود و اين اتفاق براي من چندين بار  افتاده و برگرداندن يك نفر به زندگي بسيار به من انگيزه داده و منتقل كردن اين تجربه بسيار لذت بخش است. از سويي فشار كاري در اين رشته نيز گاهي بسيار خسته كننده مي‌شود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار