مدیر شبکه محیط زیست سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان رضوی:
مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی گفت: حداقل 80 درصد آلودگی هوا از اتومبیل‌های کم‌کیفیت است.
کد خبر: ۵۵۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 27 January 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ حمید طراوتی در رابطه با هوای پاک مطرح کرد: مشکل اصلی هوای پاک در ایران و شاید در کل جهان بیشتر مسئله اتومبیل است و حداقل 80 درصد این آلودگی که ما داریم از اتومبیل‌ها است. 


وی افزود: گرفتاری بزرگ اتومبیل هم این است که جامعه سرمایه داری بزرگی دارد و بنابراین منافع زیادی در آن متصور است. اما اکنون که در ایران به این مشکلات برخورد کرده‌ایم، به خصوص تهران و مشهد که دچار آلودگی‌های عظیمی هستند به روشنی به ما نشان می‌دهد که باید سیاست‌مان را در رابطه با اتومبیل عوض کنیم.


مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی تاکید کرد: چرا باید در مشهد هرچه ماشین می‌آید شماره شود؟ دیگر این شهر جا ندارد .طبیعت مشهد ظرفیت نگه داشت این حجم از اتومبیل را ندارد و فضای محدودی دارد . باید تردد اتومبیل‌ها محدود شود ، شماره گذاری محدود شود.


این فعال محیط زیست با بیان اینکه  اتومبیل‌هایی که حداقل 15 سال سابقه دارند باید از رده خارج شوند و باید برای این کار هزینه شود گفت: نباید به شخصی که اتومبیل از کار افتاده دارد هزینه ایی هم تحمیل کنند که وام سنگینی با قسط بالا بگیرد تا اتومبیلش را تعویض کند . زندگی او با آن اتومبیل تامین می‌شود و باید از یک طریقی این هزینه انجام شود و این نیازمند بودجه است. 


طراوتی خاطر نشان کرد: هیچ وقت نمی‌شود آلودگی را بدون این که بودجه ایی مصرف شود کم کرد. نباید این حجم از اتومبیل را وارد کنیم. چرا نباید اتومبیل هایمان را برقی کنیم؟  برقی کردن موتور که دیگر تکنولوژی بالایی نمی‌خواهد و هزینه زیادی ندارد . این کار را می توانیم انجام بدهیم. مسیرهای دوچرخه را می توانیم بهسازی کنیم و در خیابان‌ها قسمت‌هایی را به مسیر‌های دوچرخه اختصاص دهیم.


وی ادامه داد: میتوانیم بخش‌هایی از شهر را تبدیل به جاذبه کنیم که سنگفرش شود،  صندلی بگذاریم گلکاری و درختکاری کنیم و به گونه ایی باشد که مردم راحت در آنجا رفت و آمد کنند و با ماشین آمدن برایشان سخت باشد. اما مهمتر از همه ما باید چنان شأن و اعتباری به وسایل حمل و نقل عمومی دهیم مثلا اتوبوس ها یا قطار شهری و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم که اشخاص با استفاده از حمل و نقل عمومی راضی و خرسند باشند و سریع تر به مقصد برسند نه اینکه هرکس بخواهد سوار اتوبوس شود خجالت بکشد یا دیر به کارش برسد .


مدیر شبکه محیط زیست سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی بیان کرد: همه ی این‌ها نیازمند سرمایه گذاری است و برای سرمایه گذاری هم در این مملکت سرمایه وجود دارد اما خرج کارهایی که باید بشود نمی شود. باید سرمایه گذاری شود تا سیستم حمل و نقل عمومی عوض شود، اما بطور عاجل حداقل در مشهد می توانند برای مدتی شماره گذاری نکنند، این پیام خوبی دارد و به اتومبیل ساز ها نشان می دهد که نباید این قدر اتومبیل کم کیفیت تولید کنند که مردم پس اندازشان را خرج اتومبیل هایی با این کیفیت کنند.


طراوتی افزود: باید با یک کار فرهنگی بزرگ و سرمایه گذاری اولا سیستم حمل و نقل عمومی را شدیدا گسترش دهیم و ثانیا مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار