مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای تامین آب خراسان رضوی در سال آینده نگرانی جدی داریم.
کد خبر: ۵۵۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 27 January 2018

Image result for ‫حفر چاه عمیق‬‎

به گزارش تابناک رضوی، حسین اسماعیلیان صبح شنبه در نشست خبری تشریح  وضعیت منابع آبی استان که در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد:۱۹ شهر استان تا قبل انقلاب از آب شرب بهداشتی و سالم برخوردار بودند که اکنون این میزان به ۷۳ شهر افزایش پیدا کرده است.


وی افزود: حجم ذخایر منابع آب ما رشد ۶ درصدی در مقایسه با قبل انقلاب دارد، بویژه کیفیت آب شرب در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است و ۱۷ آزمایشگاه بحث کیفیت آب شرب شهرها را بر اساس آخرین کیفیت رصد می کنند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به توسعه شبکه مدرن فاضلاب در شهر ها گفت: تا ۲۰ سال گذشته هیچ کدام از شهرها از شبکه مدرن فاضلاب برخوردار نبوده اند و حالا به جز مشهد ۱۱ شهر استان این مهم را دارا هستند و اکنون در ۷ شهر استان در حال بهره برداری است. همچنین حدود ۳۰ درصد شهرهای استان از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند.


وی ادامه داد: شبکه توزیع و انتقال آب شهرهای استان ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و حداکثر تامین آب برای جمعیت تحت پوشش یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، ۷ هزار و ۵۰۰ متر ثانیه است که از طریق ۴۶۳ حلقه چاه تامین می شود. 


اسماعیلیان ابراز کرد: در ۱۱ شهر خراسان رضوی از جمله نیشابور، تربت حیدریه و جام، قوچان، تایباد، طرقبه و شاندیز، گلبهار شبکه فاضلاب در حال اجرا است و تعداد مشترکین ۱۹۰ هزار فقره است.
وی افزود: ظرفیت تصفیه خانه ها حدود ۵۵۷ هزار متر مکعب است و حدود ۹ درصد آب مورد نیاز سفره های زیر زمینی از طریق سدها تامین می شود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به شرایط بحرانی دشت ها خشکسالی های اخیر شرایط را سخت تر کرده و ۳۰ شهر استان در شرایط تنش آبی قرار دارند که در سال ۹۶ این ۳۰ شهر با کسری آب حدود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه بودند که اقدامات گسترده ای برای گذر از این شرایط صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در همین راستا باید شرایط تابستان ۹۷ را طوری بگذرانیم که هیچ کدام از شهرهای استان با مشکل جیره بندی روبرو نشوند و کماکان نگرانی جدی برای تامین آب سال ۹۷ داریم، شرایط آبی امسال کم سابقه است و برنامه ریزی از ابتدای مهر به منظور تامین آب سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفته است.


پروژه های ۳۰ ساله در آب و فاضلاب
اسماعیلیان ‌با بیان اینکه مهمترین مشکل که برای اجرای پروژه ها داریم کسری اعتبارات است گفت: باتوجه به تخصیص اعتبارات در سال جاری امیدواریم با کمکی که از سوی مسئولان استان تا پایان سال صورت می گیرد پروژه ها را به نحوی مدیریت کنیم که تا ابتدای سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار گیرند. یکی از چالش های مهم ما کمبود اعتبارات است و به دلیل محدودیت هایی که با آن مواجه هستیم،  پروژه های نیمه تمام داریم و قدمت برخی پروژه های به حدود ۳۰ سال قبل بر می گردد و پیشرفت فیزیکی شان حدود ۶۰ درصد است و اگر همین روال ادامه پیدا کند ۳۰ سال زمان خواهد برد تا این پروژه ها مورد بهره برداری قرار گیرد.


وی ادامه داد: باتوجه به این‌چالش یکی از رویکردهای آب و فاضلاب استان استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی است و نگاه وزارت نیرو به بخش خصوصی از حیث تامین سرمایه و کیفیت پروژه ها و بهره وری بیشتر است. طی دو سه سال اخیر ۴ پروژه با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال در بخش فاضلاب به بخش خصوصی واگذار شده و حدود ۱۰ هزار میلیارد پروژه دیگر نیز داریم که تشریفات قانونی‌اش در دست اقدام است و امیدواریم در سال ۹۷ قرارداد آنها را امضاء کنیم که حدود ۶ پروژه است. همچنین در ایام فجر امسال شاهد کلنگ زنی وافتتاح ۵۲ پروژه در استان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب خواهیم بود .


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص سفره های آب زیرزمینی تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته، ۲۸۰ حلقه چاه حفر شده و از محل این ۵ هزار و ۷۳۹ هزار ثانیه افزایش ظرفیت تامین آب صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این درحالی است که حداکثر آب  در ابتدای سال، ۶ هزار و ۴۳۷ لیتر در ثانیه بود و اکنون حداکثر ظرفیت تامین آب به  ۷ هزار و ۶۲۲ ثانیه رسیده است. همچنین۴ هزار و ۵۴۸ لیتر بر ثانیه آب در طول ۱۰ سال اخیر را از دست داده ایم .


 تنش آبی در همه شهرهای استان
اسماعیلیان با اشاره به آینده نیاز آب شهرهای استان نیز خاطرنشان کرد: براساس مطالعات در افق ۱۴۲۰، حدود ۷ هزار لیتر بر ثانیه نیاز به افزایش تامین آب داریم و با این عدد تمامی شهرهای استان در افق بلند مدت در شرایط تنش آبی قرار خواهند گرفت. ۵۳ شهر در افق بلند مدت و در سالی که قرار داریم ۳۰ شهر در تنش آبی قرار دارند.


وی در خصوص تغییر کیفیت آب سفره های زیرزمینی گفت: طی ۱۲ سال گذشته برخی از پارامترهایی شیمیایی آب به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اند، هرچند آبی که اکنون تامین می شود در شرایط استاندار است اما در آینده ای نزدیک برای اینکه پارامترهای کیفی آب به سطح استانداردها برسند، از بعد کیفیت با مشکل مواجه می شویم. 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ابراز کرد: در این استان سرانه آب مصرفی شرب در بخش خانگی به نسبت کشور در کف قرار دارد و به همین نسبت بحران آب در کشور ما جدی تر است. حجم سالانه ذخایر آب زیرزمینی رتبه اول در کشور را داریم و ۱ میلیارد و یک صد میلیون متر مکعب حجم کسری سالانه آبهای زیرزمینی استان است که بیشترین حجم در کشور است .


وی افزود: به ازای هر نفر در شبانه روز به طور متوسط ۱۲۰ لیتر مصرف آب صورت می گیرد و میانگین کشور از این مقدار که ۱۵۰ لیتر است، بالاتر است.


اسماعیلیان با اشاره به اینکه حفر چاه های جدید مشکلی از تامین آب شهرها کم‌ نمی کند بلکه باعث کاهش بیشتر آب دهی می شود تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای استان امکان ایجاد حفر چاه جدید فراهم نیست، لذا راهکار توسعه ای و اجرای پروژه های آب رسانی راه گشایی برای آب نیست و تنها راهکار، ایجاد فرهنگ مصرف درست آب و راهبردهایی همچون تفکیک آب شرب از آب بهداشتی، آب شرب از فضای سبز و کاهش هدر رفت آب از شبکه های انتقال و توزیع است .


وی با بیان اینکه خراسان رضوی جز ۶ استان در بحث خشکسالی است تاکید کرد: حدود ۸۰ درصد، کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت داریم حتی اگر طی مدت باقی مانده به فرض نرمال باشد آن بارندگی که به تغذیه سفره های زیرزمینی کمک می کند، اثرگذار خواهد نبود و بارندگی پیش رو اثر کمی خواهد داشت.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص هدر رفت آب اظهار کرد: هدر رفت آب در شهرهای استان حدود ۱۵ درصد است که به صورت فیزیکی از شبکه خارج می شوند و الباقی به دست مصرف کننده است. اما به دلایلی مانند خرابی کنتور یا انشعابات غیر مجاز، قابل حساب شدن نیست. در بخش هدر رفت ظاهری یا برداشت آب غیر مجاز اقدامات قابل توجهی انجام داده ایم که رشد قابل توجهی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.


افزایش تولید و مصرف آب در خراسان رضوی
وی افزود:  در ۸ ماه ابتدای سال ۹۶ نسبت به سال گذشته، میزان مصرف آب از ۷۶.۵ میلیون متر مکعب به ۸۱.۵ میلیون متر مکعب رسیده که رشدی ۶.۶ درصدی را نشان می دهد و میزان تولید آب در طی این مدت از ۱۱۵.۸ میلیون متر مکعب به ۱۱۷.۲ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.


اسماعیلیان عنوان کرد: ۲ هزار و ۹۰۰ فقره انشعاب غیر مجاز در استان شناسایی شده که حدو  ۲ هزار فقره اش تعیین تکلیف شده و تمامی منابع تولید آب کنتور گذاری شده است و امیدواریم در سال ۹۶ حدود دو نیم تا سه درصد شاهد کاهش آب بدون درآمد در شهرهای استان باشیم.


وی تاکید کرد: ۸۵ درصد مشترکین زیر الگوی مصرف، آب مصرف می کنند و شهرستان های گلبهار، نیشابور، رضویه، قوچان، بردسکن، خواف، سبزوار، طرقبه و خلیل آباد در شرایط بحرانی قرار دارند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: میزان کسری آب در سال ۹۶ حدود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که امیدواریم به۴۰۰ لیتر در ثانیه در سال ۹۷ کاهش یابد. در خراسان رضوی از سفره های آب زیرزمینی حدود ۱۳۰ درصد استفاده می کنیم و شورای عالی آب کشور مصوب کرده است که میزان برداشت به ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار