استاندار خراسان رضوی گفت: تعداد بازارهای صادراتی این استان طی امسال از 80 کشور به 90 مقصد دور و نزدیک افزایش و گسترش یافته است.
کد خبر: ۵۶۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹ 06 February 2018

به گزارش تابناک : استانداری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از علیرضا رشیدیان در برنامه زنده رادیویی برای تشریح عملکرد دولت در این استان به مناسبت دهه مبارک فجر گزارش داد: امسال در سایه همکاری و تعامل خوب بخش خصوصی و دولتی علاوه بر همسایگان و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی دایره روابط اقتصادی به حوزه کشورهای آفریقایی نیز گسترش یافته است.
وی به رشد 11.4 درصدی صادرات خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی امسال تمرکز بر رشد هشت درصدی است. فقط طی 10 ماه گذشته امسال یک میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات از استان انجام شد که شرایط خوبی برای صادر کنندگان بود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این صادرات در نتیجه رونق تولید، اشتغال و ارتقا کیفیت تولیدات محقق شده است افزود: این خطه دارای ظرفیتها و مزیت های بالایی در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات است ضمن آنکه 95 درصد صنعت استان در اختیار بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: به منظور رونق اقتصاد و تولید استان در سال جاری با همکاری و هماهنگی بخش های خصوصی، عمومی و دولتی و تعامل مثبت بانکها بالغ بر 158 هزارمیلیارد ریال تسهیلات به بخشهای مختلف اعطا شد که از این میزان 14 درصد به حوزه کشاورزی، 26 درصد به صنعت و معدن، هشت درصد به خدمات و 36 درصد به بازرگانی داده شده است.
رشیدیان میزان رشد اعطای وامهای قرض الحسنه را هم در این مدت 11 درصد ذکر و بیان کرد: آمار وامهای ازدواج پرداختی نیز در 9 ماهه امسال بالغ بر 90 هزار مورد بود که بیش از کل وامهایی اعطایی سال گذشته است.
وی گفت: این همکاریها و تعاملات بین بخشهای مختلف منجر به افزایش تولید شد چنانکه تا یکی دو سال قبل تولید گندله که در استان صفر بود امسال به 12.5 میلیون تن تا انتهای سال می رسد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به بهره برداری از سه پروژه فولادی دیگر در استان تا انتها امسال شامل یک واحد کسنانتره در سنگان، گندله در نیشابور و فولاد جوین که مختص تولید ورق است افزود: امسال در حوزه تولید فولاد خام رشد 59 درصد و در حوزه تولید مقاطع فولادی 49 درصد رشد داریم. افزایش قیمت جهانی فولاد هم ظرفیت خوبی برای استان ایجاد نمود و بازارهای جدیدی برای این تولید استان شناسایی شد.
وی با بیان اینکه طی یکی دو سال اخیر در حوزه اشتغال قدمهای خوبی برداشته شده است ادامه داد: این رونق تولید منجر به رشد اشتغال در استان شد چنانکه در روزهای پایانی سال 95 مجموع اشتغال خراسان رضوی یک میلیون و 960 هزار مورد بود که در تابستان امسال این میزان از دو میلیون و 150 هزار اشتغال گذشت.
رشیدیان با بیان اینکه سرعت رشد اشتغال از شرایط مطلوبی برخوردار است گفت: انتهای تابستان امسال با اشتغال ایجاد شده نرخ بیکاری به 10.1رسید و این روند کاهشی تا پایان سال ادامه خواهد یافت و با تحقق هدف گذاری 160 هزار اشتغال طی امسال شاهد کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 81 هزار نفر با عقد قرارداد اشتغال دفترچه تامین اجتماعی دریافت کردند افزود: تحقق اشتغال هدف گذاری شده خیلی دور از دسترس نیست ضمن آنکه واحدهای تولیدی و صنعتی قابل توجهی فقط در ایام دهه فجر بهره برداری می شود که اشتغال خوبی هم ایجاد می کنند.
او ادامه داد: در10 ماهه امسال 248 فقره پروانه بهره برداری صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری 34 هزار و 580 میلیارد ریال در استان صادر شده که برای بیش از شش هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.
رشیدیان گفت: به منظور حمایت از ایجاد اشتغال در نقاط مختلف، شهرستان ها ملزم شده اند که در ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی اولویت را بر استفاده از نیروهای بومی منطقه قرار دهند.
استاندار خراسان رضوی در ادامه ظرفیت فضای مجازی را برای ایجاد اشتغال قابل توجه و فرصتی مغتنم دانست و افزود: دنیای آینده مبتنی بر فضای مجازی است و باید از این امکان برای سرعت بخشی به کارها، زندگی و تسهیل خدمات بهره مناسب گرفته شود.
وی با اشاره به امضای 19 تفاهمنامه بین دستگاههای استان و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این حوزه به منظور ایجاد اشتغال در قالب طرح تکاپو ادامه داد: در این مدت بیش از 550 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 20 هزار و 500 اشتغال ایجاد شد.
او با بیان ظرفیتهای این حوزه گفت: می توان از فضای مجازی برای ایجاد اشتغالهای جدید بسیاری بهره برد و در این راستا دومین شهرک فناوری تجاری سجاد بعد از تهران با عنوان سجاد دو تا اردیبهشت ماه آینده در مشهد ایجاد می شود و واحدهای فناور مجازی با سرمایه پنج میلیارد ریالی بدان وارد و با حمایتهای شهرک به سطح سرمایه 50 میلیارد ریالی رسیده و از آن خارج و شرکتهای نوپای جدید جایگزین آنها می شوند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود سه میلیون و 500 هزار جمعیت ثابت در مشهد و حجم گسترده ای از خدمات مورد نیاز گفت: این کلانشهر با معضلات جدی همچون ترافیک و آلودگی مواجه است و انتقال این خدمات به فضای مجازی ضمن کاهش این معضلات، موجب ارتقا سطح خدمات، کاهش تردد و افزایش سلامت اداری و نظارت و دقت لازم در حوزه های مختلف می شود.
وی افزود: طی استقرار دولت تدبیر و امید، شاخصهای استان در بخشهای مختلف ارتقا یافت به گونه ای که تنها در حوزه مسکن مهر در چهار سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم اتمام این پروژه و زیرساخت های مورد نیاز آن مانند آب، برق، گاز، خدمات حمل و نقل، روشنایی و اورژانس در اولویت قرار گرفت.
او با بیان این که در دولت نهم و دهم تنها 33 هزار مسکن مهر تحویل شد افزود: طی پنج سال گذشته بیش از 60 هزار واحد مسکن با انشعابات و تامین زیر ساختها ساخته و به متقاضیان تحویل شد به گونه ای که فقط برای روشنایی در شهر جدید گلبهار 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
رشیدیان ادامه داد: یکهزار و 304 واحد مسکن مهر همزمان با دهه مبارک فجر فجر بهره برداری می شود که 204 واحد در گلبهار و 1100 واحد در شهرهای بالای 25 هزار خانوار است.
وی با اشاره به وجود تعدادی تعاونی کم کار در حوزه مسکن مهر گفت: با تعیین مشاور ویژه و تشکیل کارگروه، تعاونی ها تعیین تکلیف شدند موضوع با جدیت در حال پیگیری است.
او در خصوص طرح مسکن اجتماعی نیز اظهار کرد: این مهم ویژه احیای بافت های فرسوده و خانه هایی است که در مسیر بازگشایی معابر قرار دارد که امید است این پروژه با همان سرعتی که رئیس جمهوری اشاره و تاکید کرده اند در حاشیه شهر صورت پذیرد.
استاندار خراسان رضوی در خصوص ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هم گفت: تا روز گذشته شش هزار و 860 میلیارد ریال از سپرده های مردم نزد موسسات مالی زیر مجموعه کاسپین به تعداد 187 هزار و 450 سپرده گذار پرداخت شده است.
وی افزود: این پرداختی ها تا کنون به سپرده های موسسه فرشتگان، الزهرا (س) و پیوند بوده و همچنان هم روند پرداختها بر اساس برنامه زمان بندی ادامه دارد و پرداختهای مربوط به موسسه دیگر کاسپین یعنی بدر توس هم از روز گذشته آغاز شده است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه هفت موسسه مالی، اعتباری مشکل دار در خراسان رضوی وجود داشت که در حال حاضر پرداخت سپرده های همه آنها در حال انجام است گفت: پرداخت سپرده های مردمی در موسسه منحله میزان به اتمام رسیده و بخش مهمی از پول مردم در موسسه های فرشتگان، وحدت و افضل توس هم تا کنون تسویه شده است.
وی افزود: پرداخت سپرده های مردم در موسسه الزهرا (س) هم که چهار هزار و 500 میلیارد ریال است از سه هفته قبل آغاز شده و به صورت پلکانی و در قالب برنامه زمان بندی در حال انجام است.
رشیدیان گفت: پرداختها در موسسه پیوند هم از 100 میلیون ریال آغاز شده و به مرور بقیه هم قبل از پایان سال تعیین تکلیف می شود به گونه ای که قسمتی پرداخت و بخشی هم سپرده یک ساله می شود.
وی با اشاره به این که مانده موسسه پیوند از محل سپرده های مردم، 850 میلیارد ریال و در حال تعیین تکلیف است افزود: فقط موسسه بدر توس باقی مانده بود که با فشارهای استانداری و کمک دستکاه قضایی از دیروز پرداخت سپرده های زیر 200 میلیون ریال که در مجموع 310 میلیارد ریال است آغاز شد.
او در خصوص تعاونی افضل توس هم گفت: مدیریت و پرداخت وجوه سپرده گذاران به بانک آینده واگذار شده که موضوع در دست پیگیری و اقدام است.
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به رویداد پایتختی فرهنگی مشهد در سال 2017 گفت: امسال فقط 145همایش و رویداد مختلف اعم از اجلاس بین المللی رادیو و تلویزیونهای کشورهای اسلامی، شهرداران جهان اسلام و بانوان نخبه اسلامی برگزار شد.
رشیدیان افزود: هدف از این برنامه ها تبدیل مشهد به پایگاهی برای مذاکره و مناظرات بین کشورهای اسلامی است و در این راستا با پیگیریهای انجام شده موضوع پایتختی فرهنگی جهان اسلام برای مشهد حفظ می شود و طی 10 سال آینده مشهد میزبان نشستها و گفت و گوهای فرهنگی خواهد بود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار