طلا هفته گذشته دومین کاهش هفتگی خود را پشت سر گذاشت که بزرگ‌ترین کاهش در حدود دو ماه اخیر خود بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران را مبهوت این ساخت که چه اتفاقی روی داده است.
کد خبر: ۵۶۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 11 February 2018

به گزارش تابناک : کاهش قیمت طلا در حالی روی داد که بازارهای سهام افت چشمگیری را تجربه کردند و شاخص صنعتی داوجونز هفته گذشته، طی دو روز معامله بیش از ۱۰۰۰ واحد زیان کرد. این شاخص آخرین بار در ۲۳۷۸۴۴ واحد معامله شد که در مجموع، بیش از ۶ درصد نسبت به جمعه پیش از آن کاهش داشت و بیش از ۱۰ درصد از بالاترین رکورد دو هفته گذشته خود کاهش نشان داد. با این‌همه طلا با وجود کاهش هفتگی، بر مبنای نسبی عملکرد بهتری نسبت به بازارهای سهام داشت.

طلا روز جمعه در محدوده منفی معامله شد و بزرگترین کاهش هفتگی خود در دو ماه گذشته را رقم زد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۳.۳۰ دلار یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در  ۱۳۱۵.۷۰۰ بسته شده در حالی که اوایل روز در مرز ۳۳۲۵ دلار معامله شده بود. بهای معاملات طلا پس از چهار روز کاهش، روز پنج‌شنبه  تحت تاثیر تقاضای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های مطمئن، افزایش یافته بود. طلا برای کل هفته گذشته حدود ۱.۶۶ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش در حدود دو ماه گذشته بود.

حتما بخوانید :  پیش بینی درخشش مجدد طلا در بازارهای بین المللی

به گفته اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک، مشاهده تصحیح قیمت چشمگیر طلا غیرمعمول نیست. در نخستین موج تصحیح بازارها، انتظار می‌رود فروش گسترده از سوی سرمایه‌گذاران برای تهیه نقدینگی مشاهده شود. آنها به دنبال فروش دارایی‌های سودآور و قابل نقد شدن خود خواهند کرد که این دارایی طلا است.

وی در ادامه افزود: اگر چه قیمت طلا ممکن است در کوتاه مدت به روند کاهشی ادامه دهد اما برای این فلز زرد کسب مجدد درخشش خود به عنوان یک دارایی مطمئن دشوار نخواهد بود و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران بلندمدت است از پایین‌تر رفتن قیمت‌ها در کوتاه مدت بهره برداری کنند. هرچه بحران در بازارهای سهام ادامه پیدا کند، تقاضای بیشتری برای دارایی‌های مطمن وجود خواهد داشت و برای طلا در ۱۳۰۰ دلار تقاضای قابل توجهی وجود دارد.

جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات “گروه لندن کپیتال” نیز بر این باور است که تصحیح بازارهای مالی به حدی نخواهد بود که باعث برانگیختن تقاضا برای خرید دارایی مطمئن شود. وی خاطرنشان کرد که تصحیح ۱۰ درصدی از نظر بسیاری از تحلیلگران بازار سهام مناسب خواهد بود. با این‌همه هرچه بازارهای سهام به مدت طولانی‌تری دچار کاهش شوند، طلا جذاب به نظر خواهد رسید. اما سرمایه‌گذاران نباید انتظار جهش قیمت طلا را داشته باشند زیرا انتظارات روبه رشدی برای شتاب گرفتن روند تحکیم سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان وجود دارد.

انتظارات بالا برای افزایش نرخ‌های بهره
در آغاز سال میلادی جاری، معاملات صندوق فدرال ۳۰ روزه شرکت CME، روی دو دور افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۸ حساب می‌کرد اما در هفته گذشته این انتظارات رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و بازارها اکنون روی احتمال چهار دور افزایش نرخ‌های بهره تا پایان امسال حساب می‌کنند.

اظهارات اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا نیز به جهت دهی انتظارات بازار کمک کرده و باعث شده احتمال افزایش تدریجی نرخ های بهره قوت بگیرد.

ویلیام دادلی، رئیس بانک فدرال نیویورک، پنج‌شنبه گذشته در مصاحبه با بلومبرگ، افت اخیر بازارهای مالی را کم اهمیت شمرد و اظهار کرد: روشن است که بازار با این حقیقت تطبیق پیدا می‌کند که اقتصاد جهانی با سرعت رشد می‌کند و در نتیجه آن، مقامات پولی در جهان حذف تدابیر محرک مالی را آغاز می‌کنند و یا به فکر آغاز چنین اقدامی می‌افتند و این کاملا با فضایی که در هفت هشت سال گذشته وجود داشت متفاوت است.

وضعیت دلار آمریکا

تحلیلگران می‌گویند در کنار نرخ‌های بهره، سرمایه‌گذاران باید شاخص دلار آمریکا را که پس از ریزش کم‌سابقه دو هفته پیش، ۱.۵ درصد بهبود یافته است، توجه داشته باشند.

در حالیکه دلار قوی‌تر برای رشد قیمت طلا منفی خواهد بود، برخی از تحلیلگران معتقدند که دلار بیش از حد ضعیف شده است. اگرچه دلار در برابر سایر ارزهای رقیب، به کف قیمت رسیده است، صعود طلا به قیمت بالاتر دشوار خواهد بود.

تحلیلگران ارزی شرکت “تی دی سکیوریتیز” در گزارش اخیرشان اعلام کردند دورنمای کوتاه مدت برای دلار بهبود یافته است با این همه ما انتظار داریم که این بهبود
موقتی باشد و دلار تنها سطح بهتری را برای فروش عرضه کند.

تحلیلگران گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود قیمت مورد پیش‌بینی برای طلا در ۱۲ ماه آینده را افزایش دادند. این شرکت سرمایه‌گذاری انتظار دارد قیمت هر اونس طلا تا سال آینده به ۱۴۵۰ دلار صعود کند. دلیل خوش‌بینی آنها به افزایش قیمت طلا این است که انتظار دارند ارزهای بازار نوظهور در سال ۲۰۱۸ نسبت به دلار آمریکا عملکرد بهتری داشته باشند.

به گفته تحلیلگران و اقتصاددانان، در هفته جاری بازارها به انتشار گزارش شاخص قیمت مصرفی در ژانویه چشم دوخته‌اند. اگر نرخ تورم به دو درصد که از سوی بانک مرکزی آمریکا هدف گذاری شده است، نزدیک شود بازارهای سهام ممکن است دچار کاهش بیشتری شوند زیرا بالا رفتن نرخ تورم زمینه را برای تسریع روند تحکیم سیاست پولی مهیا می‌کند. آمار تورم ممکن است برای طلا منفی باشد زیرا دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به معنای کاهش جذابیت این فلز ارزشمند است که سوددهی ندارد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار