مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی گفت: با تمهیدات انجام شده، پرونده مسکن مهر خراسان‌رضوی نیمه نیمه نخست سال ۹۷ بسته می‌شود.
کد خبر: ۵۶۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ 12 February 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ محمدرضا اخوان عبداللهیان اظهار داشت: با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر ردیف بودجه حاشیه شهرهای مذهبی، ردیف بودجه‌ای خاص حاشیه شهر مشهد در قانون بودجه سال 96 پیش بینی و در مجموع 265 میلیارد تومان به حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده که تاکنون 103 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.


وی افزود: در ستاد بازآفرینی استان به ریاست استاندار خراسان رضوی، براساس بسته پیشنهادی رفع مشکلات حاشیه شهرمشهد، پروژه‌ها اولویت بندی و در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در مرحله اول، 56 پروژه تعریف شد که 48 پروژه زیر بنایی و 8 پروژه روبنایی است. 


پیشرفت پروژه‌های حاشیه شهر مشهد
اخوان عبداللهیان تصریح کرد: با کمک دستگاه‌های متولی در حوزه‌های مختلف مناقصه اجرای این پروژه‌ها همین امسال برگزار و در مدت 5 الی 6 ماه از آغاز، پروژه‌های حاشیه شهر مشهد 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در بودجه سال آینده نیز با تلاش نمایندگان مجلس حداقل 70 تا 100 میلیارد تومان به حاشیه شهر اختصاص یافته است.


وی تاکید کرد: علاوه بر بودجه‌های تخصیص یافته و اجرای این پروژه‌ها توسط اداره‌کل راه و شهرسازی، ارگان‌هایی مانند شهرداری، سپاه، بسیج و آستان قدس رضوی نیز برنامه و پروژه‌هایی برای محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر مشهد داشته‌اند.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان خراسان رضوی گفت: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد 30 شهر استان خراسان رضوی 4891.41هکتار است که شامل  119 محله است.


اخوان عبدالهیان سهم استان از کل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور را 7.8 درصد عنوان کرد و افزود: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مشهد 2292 هکتار است که با این میزان بافت فرسوده رتبه شهر مشهد از نظر مساحت بافت های فرسوده و ناکارآمد در کشورمشهد سومین شهر کشور محسوب می‌شود.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به آغاز عملیات احداث 205 واحد مسکونی در شهرک شهید رجائی اظهار کرد: در راستای برنامه ملی بازآفرینی شهری، نوسازی این واحد های مسکونی با وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز شده است.


وی یادآور شد: بازآفرینی محلات شامل 5 برنامه توسعه امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی، ارتقاء زیرساخت‌ها، بهسازی و ارتقاء فضای شهری، تهیه طرح‌های بازآفرینی محله‌ها و ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی در مقیاس شهری و محله‌ای است.


اخوان عبداللهیان یادآور شد: در روز آغاز طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری، رئیس‌جمهور‌ دستور داد که نرخ سود تسهیلات بافت‌های فرسوده به 6 درصد کاهش یابد و دوره توقف سپرده برای دریافت تسهیلات در بافت‌های فرسوده از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد که این امتیاز نیز به امتیازات تسهیلات بافت‌های فرسوده اضافه می‌شود.


وضعیت مسکن مهر خراسان‌رضوی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به مسکن مهر استان اظهار کرد: در خراسان رضوی 119 هزار واحد مسکن مهر داشته که با افتتاح 2435 واحد، آمار واحدهای بهره‌برداری شده به حدود 95 هزار واحد خواهد رسید، البته 20 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است که با توجه به سیاست‌های جدید وزارت به مسکن اجتماعی و حمایتی تبدیل خواهد شد. اراده بر این است که با بهره‌برداری از باقی‌مانده مسکن مهر، در نیمه اول سال 97 پرونده مسکن مهر استان بسته شود. 


اخوان عبداللهیان همچنین درباره وضعیت راه‌های مواصلاتی استان و اقدامات انجام شده اظهار داشت: در کمیته‌ها و کارگروه‌های حوزه راه سازی علاوه بر احداث راه به بحث‌های فرهنگ‌سازی نیز توجه وی‍ژه‌ای داریم؛ چرا که حدود 40 درصد از کشته شدگان در جاده‌های استان عابر پیاده یا راکب موتور سیکلت بوده است.


افزایش شاخص راه روستایی خراسان‌رضوی
اخوان عبداللهیان گفت: در سال جاری، 351 کیلومتر راه با هزینه متوسط 200 میلیارد تومان احداث شده و شاخص‌های راه روستایی به 95 درصد برخورداری از راه روستایی در استان افزایش یافته است. 


وی به کمبود جاده‌های استان در حوزه آزادراهی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 111 کیلومتر آزاد راه در استان وجود دارد و بخشی از آزاد راه حرم تا حرم که در خراسان رضوی واقع شده و آزاد راه مشهد- چناران- قوچان نیز به طول مجموعاً حدود 400 کیلومتر در حال اجراست که با بهره برداری از این پروژه ها، آزادراه ها نیز به بیش از 500 کیلومتر افزایش خواهد یافت.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره پروژه‌های افتتاحی دهه فجر اظهار کرد: 4350 مترمربع ساختمان‌های عمومی و اداری در دهه فجر امسال افتتاح شد که استخر شهرستان بجستان مهم ترین آن بوده است.


وی ادامه داد: 77 کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان و 43 کیلومتر راه برون شهری  و 2435 واحد مسکن مهر نیز آماده بهره برداری شد که 1100 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر بهره برداری و 1335 واحد نیز در گلبهار طی چند روز آینده بهره‌برداری خواهد شد.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار