مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: تعداد طرحهای مصوب سرمایه گذاری خارجی در این استان از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با کل پارسال 3.5 برابر بیشتر شده است.
کد خبر: ۵۶۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 14 February 2018

به گزارش تابناک : سیدمهدی رمضانی روز چهارشنبه افزود:از ابتدای امسال تاکنون 21 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 572 میلیون دلار در خراسان رضوی به تصویب رسیده است. علاوه بر این 15 طرح دیگر به ارزش 11 میلیون دلار در حال بررسی و اخذ مجوز هستند.
وی در خصوص زمینه های سرمایه گذاری در خراسان رضوی بدون اشاره به ارقام بیشتر گفت: بالاترین حجم سرمایه گذاری خارجی انجام شده از لحاظ تعداد طرح در زمینه صنعت و ساخت کارخانه بوده ولی از لحاظ رقم سرمایه گذاری حجم قابل توجهی از رقم مصوب امسال به طرحهای حوزه انرژی به ویژه در حوزه تولید برق اختصاص یافته است.
مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: حوزه های گردشگری، کشاورزی و خدمات در رتبه های بعدی در زمینه ارقام بیشتر سرمایه گذاری قرار دارند.
وی 60 درصد سرمایه گذاری انجام شده را از کشور افغانستان اعلام و بیان کرد: خراسان رضوی به دلیل همسایگی با افغانستان و وجود فرهنگ، مذهب و زبان مشترک با اتباع آن کشور همواره مقصد سرمایه گذاری بسیاری از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی افغان بوده است.
رمضانی ادامه داد: از این رو افغانستان از لحاظ تعداد طرحهای سرمایه گذاری خارجی رتبه نخست را در خراسان رضوی داراست لیکن با توجه به اینکه رقم سرمایه گذاری خارجی اتباع افغان عمدتا تا سقف سه یا چهار میلیون دلار می باشد بنابراین از لحاظ رقم سرمایه گذاری کشورهای شرق آسیا از قبیل هنگ کنگ، چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی نظیر آلمان رتبه های برتر را در این استان به خود اختصاص داده اند.
وی همچنین به مهمترین مشکلات سرمایه گذاران خارجی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مهمترین این موارد مسائل موجود در فضای کسب و کار ایران به خصوص وجود قوانین و مقررات مزاحم و مخل سرمایه گذاری و وجود مجوزهای متعدد و فرآیندهای پیچیده و زمانبر برای صدور اینگونه مجوزها در دستگاههای اجرایی است.
مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی به ظرفیت ارزشمند ایجاد شده در ایران برای استفاده از فاینانس خارجینیز اشاره و در مورد آخرین وضعیت طرحهای پیشنهادی جهت تامین مالی خارجی بیان کرد: ضروری است پروژه های زیرساختی بخش دولتی و پروژه های اولویتدار بخش خصوصی نیازمند فاینانس خارجی شناسایی شوند و پیگیری ویژه توسط مدیران دستگاههای اجرایی و تکمیل مدارک مورد نیاز جهت استفاده از فاینانس خارجی صورت گیرد.
وی با اشاره به جهتگیری و سیاستگذاری برنامه ششم توسعه در مبحث فاینانس وتنوع بخشی در روشهای تامین منابع مالی و دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصادی گفت: حدود 25 درصد از منابع مالی مورد نیاز جهت تحقق این هدف باید از محل فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم خارجی تامین شود.
رمضانی فزود: اخیرا در دولت تدبیر و امید گامهای بزرگی در جهت انعقاد قرارداد و تفاهمنامه های جذب فاینانس خارجی برداشته شده که می تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی، اشتغال و تکمیل طرح های نیمه تمام وزیرساختی در خراسان رضوی باشد.
وی ادامه داد: تاکنون فرایند تامین مالی از محل فاینانس برای طرح برقی کردن قطار تهران - مشهد قطعی شده و در دستور اجرا قرار گرفته است.
مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در حوزه اوراق تسویه و نظر به مزایای استفاده از اوراق تسویه خزانه برای استان نیز تاکنون حدود 500 میلیارد ریال از ظرفیت این اوراق جهت تهاتر بدهیهای دولت به بخش خصوصی استفاده شده که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال جاری افزایش یابد.
تاکنون 270 فرصت سرمایه گذاری در خراسان رضوی شناسایی شده که از این تعداد 118 مورد دارای مطالعات توجیهی برای معرفی به سرمایه گذاران است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار