استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه تبادلات حوزه های مختلف علمی و اقتصادی این استان و ترکیه بسترساز توسعه روابط ایران و آن کشور در حوزه اقتصادی و سیاسی است.
کد خبر: ۵۶۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 14 February 2018

به گزارش تابناک : علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در دیدار خداحافظی سرکنسول ترکیه در مشهد افزود: ملتهای ایران و ترکیه دارای سابقه مشترک دینی، تاریخی و منافع مشترک در غرب آسیا هستند و هر دو کشور جزو ملل تاثیرگذار در کنفرانس کشورهای اسلامی به شمار می روند.
وی به تلاش سرکنسول ترکیه در مشهد برای راه اندازی این کنسولگری اشاره و بیان کرد: شما مسئولیت سختی برای راه اندازی این کنسولگری داشتید و در ابتدای کار با دشواریهای زیادی مواجه شدید که امیدواریم جانشین شما بتواند راه شما را به خوبی در این مسیر ادامه دهد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این استان در مرز با جمهوری ترکمنستان از حجم بالای ترانزیت برخوردار است اما آن کشور در رفت و آمد کامیونهای تجاری ایران به سمت آسیای میانه بعضا محدودیتهایی به وجود آورد که با تلاش رییس جمهوری اسلامی ایران مشکل تا حدودی برطرف شد.
وی گفت: به زودی پل دوم سرخس واقع در مرز خراسان رضوی و ترکمنستان برای تسهیل در حرکت کامیونهای ترانزیتی افتتاح می شود. بخش دیگر کار برای تسهیل در این امر مربوط به امکانات فنی است تا بتواند به امور گمرکی در سرخس سرعت بخشد و امیدواریم با امکانات ایجاد شده در مرز سرخس کار ترانزیت و تردد کامیونهای ترکیه ای و ایرانی با سلامت و آرامش از مرز انجام شود.

* استفاده از ظرفیتهای گردشگری ایران و ترکیه
رشیدیان به ظرفیتهای گردشگری در خراسان رضوی و ترکیه نیز اشاره و بیان کرد: علائق مشترکی بین ایرانیان و ترکها برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری دوطرف وجود دارد. مردم ایران علاقه مند سفر به ترکیه هستند و به دفعات به آن کشور سفر می کنند و از سوی دیگر ایران کشوری مهم و پر از جاذبه های گردشگری است که برای مسافرت مردم ترکیه مناسب می باشد.
وی افزود: با توجه به علاقه علویان ترکیه نسبت به اماکن زیارتی در نیشابور، بعد از حضور سرکنسول ترکیه در مشهد اقدامات زیادی برای ایجاد امکانات لازم به منظور رفاه مسافران ترک در نیشابور انجام شد که ما نیز به توسعه این امکانات برای تسهیل رفاه آنان در نیشابور پرداخته ایم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص مسائل تجاری بین خراسان رضوی و ترکیه نیز تبادل هیاتهای تجاری رو به گسترش است و ظرفیتهای تجاری بین این کشور قابل توجه بوده و امکان توسعه روابط در این خصوص وجود دارد. ایران و ترکیه می توانند با همکاری و تعامل بیشتر زمینه توسعه صادرات خود را به کشورهای دیگر از طریق مرزهای یکدیگر فراهم کنند.
وی گفت: همچنین به شدت از تعاملات علمی بین خراسان رضوی و ترکیه استقبال می کنیم و خواهان راه اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاههای ترکیه و کرسی زبان ترکی در دانشگاههای خراسان رضوی هستیم.
سرکنسول ترکیه نیز در این دیدار گفت: در مدت حضورم در مشهد برای توسعه تبادلات علمی تلاشهای زیادی صورت گرفت و در این خصوص با دانشگاه فردوسی نشستهایی برگزار کردیم. مقرر شد با هماهنگی وزارت امور خارجه کرسی زبان ترکی در دانشگاه فردوسی راه اندازی شود.
محنت دوغان افزود: به دلیل برخی تغییرات امکان راه اندازی کرسی زبان ترکی در دانشگاه فردوسی برای امسال محقق نشد اما تقاضای این همکاری را از سوی دانشگاه فردوسی به یکی از دانشگاههای استانبول منتقل و تایید همکاری دانشگاه استانبول را نیز دریافت کردیم.
وی گفت: به زودی تفاهمنامه مشترک در این خصوص بین دانشگاههای فردوسی و استانبول منعقد می شود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار