معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس بررسی‎‎های انجام شده، مصرف مواد مخدر و آسیب‎‎های اجتماعی ناشی از آن سالانه 40 تا 50 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‎‎کند.
کد خبر: ۵۶۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 15 February 2018

«پرویز افشار» امروز در حاشیه سفر به یزد با اشاره به اقتصاد نامشروع و مخفی مواد مخدر، درباره میزان خسارت سالیانه اعتیاد و آسیب‏‏های ناشی از آن به کشور، اظهار کرد: براساس طرحی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر هزینه‏‏های پیدا و پنهان، مستقیم و غیرمستقیم اعتیاد در کشورمان انجام شده، خسارت بسیار کلانی به کشور وارد می ‎‎ شود.

به گفته وی، بر طبق نتایج این طرح سالانه 40 تا 50 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از مصرف مواد مخدر و آسیب‏‏های ناشی از آن به کشورمان صدمه وارد می کند. 

افشار آمار کنونی معتادان کشور را بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار نفر ذکر کرد و گفت: البته شاخص ‎‎ های ارزیابی‎‎های انجام شده در این باره علمی نیست لذا در پبمایش دیگری با عنوان RSI) ) شاخص‎‎های علمی‎‎تری را در دست بررسی داریم که پیش‏‏بینی می‏‏شود براساس آن 1.7 تا 1.8 میلیون معتاد دارای اختلالات عملکرد اجتماعی در کشور وجودداشته باشد.

وی به موضوع افزایش اعتیاد زنان در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال 80 تنها 5 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‎‎دادند، این آمار در سال 90 با رشد فزاینده‎‎ای به دو برابر افزایش یافته است.

افشار ادامه داد: البته هر چند بر اساس طرح ارزیابی سوء مصرف مواد و پیمایش ملی ستاد مبارزه با مواد مخدر  با سازمان بهزیستی کشور، این روند در سال‎‎های اخیر دارای روند فزاینده قبلی نیست ولی موضوع نگران‏‏کننده در این باره کاهش سن اعتیاد زنان در طی این سالهاست که زنگ هشداری برای جامعه است لذا بررسی‏‏ و پیگیری‏‏های بیشتری را در این رابطه در دستور کار داریم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار