مدیرکل پیشگیری و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در یزد:
مدیرکل پیشگیری و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: 47 درصد طلاق‌های کشورمان در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 15 February 2018

سید علی‌اصغر رفاهی در همایش دیده‌بان‌های پیشگیری استان یزد ضمن قدردانی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: حماسه ۲۲ بهمن امسال شکست دیگر در پرونده استکبار جهانی بود، چنانچه ملت ایران یک‌بار دیگر شکست و ناکامی را بر استکبار جهانی تحمیل کردند.

وی با اشاره به اینکه سیستم جامع اطلاعات مردمی به نام «سجام» برای ارتباط مردم از طریق فضای مجازی با قوه قضائیه طراحی‌شده است، افزود: سامانه سجام دادگستری با رویکرد مشارکت حداکثری مردم در مبارزه با مفاسد و پیشگیری از وقوع جرم با عنوان دیدبان‌های پیشگیری از جرم در استان یزد راه‌اندازی شده است.

مدیرکل پیشگیری و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به راه‌اندازی سامانه سجام اظهار داشت: قوه قضاییه با ایجاد این سامانه، پل ارتباطی مؤثری میان خود با مردم ایجاد کرده تا از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری کند و افراد به‌راحتی می‌توانند اطلاعات، پیشنهاد‌ها، گزارش و تخلفات را به مسئولان اطلاع دهند؛ همچنین برای افرادی که در سامانه عضو می‌شوند کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود تا با نحوه عملکرد در سامانه و گزارش آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند.

رفاهی بابیان اینکه توقع ما از مرم این است که گزارش‌ها و تخلفات خود را به از طریق این سامانه به گوش مسئولان رسانده و روحیه مطالبه گری را در خود نهادینه سازند، تصریح کرد: در حال حاضر بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان عالی قضائی ایشان فرمودند که قوه قضاییه باید پرچم‌دار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه‌ای که لازم بود، از حقوق مردم باقدرت دفاع و با متخلفان و قانون‌شکنان مقابله کند، اقدامت گسترده‌ای در این راستا برداشته شده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور رخ‌داده است، بیان داشت: اجرایی شدن دادگاه درمان محور برای اولین بار در استان یزد کلید خورد و همچنین آموزش‌های پیش از ازدواج در استان یزد به بهترین نحو در حال برگزاری است که این تلاش‌ها جای قدردانی دارد.

وی بابیان اینکه در دادگاه درمان‌مدار به معتاد به چشم یک بیمار نگریسته می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر 47 درصد طلاق‌های کشورمان در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد که اگر آموزش‌های پیش از ازدواج در جامعه نهادینه شود می‌توانیم شاهد کاهش آمارهای طلاق در جامعه نیز باشیم.

مدیرکل پیشگیری و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر اینکه حرف ولایت را باید با اقدام مؤثر عملی کرد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری خودشان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ورود کرده‌اند و از مسئولین سه قوه گزارش آسیب‌ها را شخصاً اتخاذ می‌کنند و در این راستا نیز دستوراتی صادر می‌کنند به‌گونه‌ای که خودشان هدایت‌گری را بر عهده‌دارند؛ لذا همه این موضوعات نشانگر اهمیت پرداختن به موضوعات پیشگیری از وقوع جرم در کشور است.

رفاهی بابیان اینکه ورود مقام معظم رهبری در راستای پیشگیری از وقوع جرم تکلیف مسئولان قضائی و مردم را مضاعف می‌کند، تأکید کرد: از ملت ایران و مسئولین انتظار می‌رود که امر پیشگیری از وقوع جرم را به‌عنوان یک تکلیف شرعی نگاه کرده و به‌عنوان یک بحث مهم به این موضوع بپردازند؛ همچنین اگر در پیشگیری از وقوع جرم از ظرفیت‌های مدنی و مردمی استفاده نشود نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

این مسئول در بخشی از سخنان خود یادآور شد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم استفاده از ظرفیت مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که بدون مشارکت مردم دولت به معنای عام هم نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ چراکه هرکجا که مردم ورود پیدا کنند منجر به موفقیت خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور، بیان داشت: در این جریانات برخی خواستار جنجال در کشور بودند؛ اما حضور مردم همه نقشه‌های دشمن را نقشه بر آب کرد؛ چنانچه در طول دفاع مقدس حضور مردم باعث سرنگونی دشمنان ملت جمهوری اسلامی ایران شد.

وی در بخشی از سخنان خود اذعان کرد: اگر به مردم بیاموزیم از مال خود مراقبت کنند و به بیت‌المال تجاوز نکنند، بسیاری از سرقت‌ها کنترل می‌شود؛ همچنین با گزارش مردمی می‌توان از بسیاری سرقت‌های در جامعه جلوگیری شود؛ چنانچه بحث دیده‌بان‌های پیشگیری از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است.

رفاهی در پایان با تأکید بر اینکه خوشبختانه در حال حاضر استان یزد پیشرو در گزارش‌ها مردمی به معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است، افزود: باید از ظرفیت مردمی برای جلوگیری از وقوع جرم استفاده کنیم، همچنین باید با مردم در ارتباط بود و آموزش‌های لازم و ضروری را در این زمینه به آن‌ها داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار