با وجود اينكه تا چند دهه قبل ايران ازجمله مهمترين توليد كنندگان نخ وپارچه بود، اما امروزه واردات اين منسوجات ازكشورهاي چين سبب شده تا اين صنعت باسابقه كشورمان در استانهاي مازندران وخراسان رضوي در آستانه تعطيلي و ورشكستگي كامل قرار بگيرد.
کد خبر: ۵۶۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 15 February 2018

به گزارش تابناک : موضوعي كه موجب شد تا دبیر انجمن کارخانجات نساجی خراسان رضوی اعلام كند:«مشكلات ريز ودرشت سبب شده تاکارخانه مشهد نخ در حدود ۶۵۰ کارگر خود را به بیمه بیکاری فرستاده و واحد شادیلون هم‌اکنون حدود ۱۵۰ کارگر دارد که همین تعداد نیز از ابتدای سال آینده باید برای بیمه بیکاری خود را معرفی کنند؛كه با ادامه اين روند همین روزها باید مجلس ختم نساجی را در استان برگزار کرد. »

******

از آنجايي كه صنایع تولید منسوجات و پوشاک از اهمیت ویژه‌ای برخورداند به طوري كه به گفته برخي از كارشناسان مسیر صنعتی شدن کشورهای پیشرفته از رشد و توسعه صنایع نساجی آن‌ها نشأت گرفته است.

بكي ازكارشناسان صنایع نساجی ایران دراين خصوص مي گويد:« هم‌اکنون بالغ بر ۹۶۶۰ واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره‌برداری در صنایع نساجی و پوشاک کشور فعال می‌باشند که این تعداد ۱۱ درصد از کل بنگاه‌های فعال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند.»

حسن جمال زاده مي افزايد:« با وجود اينکه ۵ درصد از سرمایه‌گذاری انجام شده در صنایع کشور در صنعت نساجی انجام شده ، این مقدار سرمایه‌گذاری توانسته تا ۱۳ درصد از اشتغال صنعتی را به خود اختصاص دهد که این امر ظرفیت صنایع نساجی در ایجاد اشتغال را به خوبی نمایان می‌سازد.»

وي ادامه مي دهد:« از آنجا كه متوسط هزینه خرید پوشاک در هر خانوار سالیانه بالغ بر ۵۵۰۰ هزار ریال است، لذا مي توان نیاز بازار داخلی به انواع پوشاک را ۳٫۵ میلیارد دلار درسال تخمین زد ،لذا اين مهم دركناربحث صادرات مي تواند ارزش اين صنعت را به خوبي نشان دهد.»

قاچاق ۷۰ درصدي پوشاك

با وجوداينكه صاحبان صنايع پوشاك مي تواند بيشتر نياز بازار كشوررا دراين زمينه تامين كنند، با اين وجود ورود قاچاق وتعرفه پايين واردات ازجمله دلايلي است كه سبب شده تا توليد كنندگان نتوانند به فعاليت واقعي خود ادامه دهند.

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵، کل صادرات صنایع نساجی کشور با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف بالغ بر۰۱۳/۱ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته است. صادرات محصولات صنایع نساجی بدون احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف طی سال ۹۵ برابر با ۲۴۳/۶۲۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ رشد ۱ درصدی داشته است.

کفپوش با صادرات ۲۸۴/۶میلیون دلار صدرنشین صادرات محصولات نساجی بوده اما در مقایسه با صادرات این محصول در سال ۹۴ افت ۳درصدی داشته است.

براساس این گزارش عمده ترین اقلام صادراتی پس از کفپوشهای نساجی طی سال گذشته از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از،انواع نخ به ارزش ۵/۶۴میلیون دلار، انواع الیاف به ارزش۳/۶۱ میلیون دلار و پس از آن پوشاک به ارزش ۳/۴۸ میلیون دلار و سپس پارچه به ارزش ۶/۳۹ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال ۱۳۹۵ کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم۰۴۴/۲ میلیارد دلار رسیده است. واردات صنایع نساجی کشور بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، در این مدت بالغ بر ۶۴۷/۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

در سال ۹۵ واردات انواع پارچه بالغ بر ۶/۴۹۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است. پس از آن واردات الیاف به ارزش ۴۴۳/۵ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد. واردات پارچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۸ درصدی داشته است. واردات نخ به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار پس از پارچه و الیاف بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشته است. مقدار آن نسبت به سال ۹۴ رشد۱۱ درصدی داشته است.

کارشناس ارشد صنعت نساجي دراين خصوص مي گويد: صادرات صنایع نساجی و پوشاک قابل توجه و مورد انتظار ظرفیت این صنعت کهن نمی باشد و چند سالی است که در حدود ۷۰۰ میلیون دلار و یا کمتر ثابت باقی مانده و جهش چشمگیری نداشته است.

علیرضا حائری مي افزايد:«صادرات یازده ماهه کل صنایع نساجی و پوشاک در سال ۹۵ نیز بالغ بر حدود ۵۷۲ میلیون دلار بوده که تا پایان سال به حدود ۶۳۰ میلیون دلار خواهد رسید که در شان این صنعت و ظرفیتهای متنوع آن نیست.»

وي ادامه مي دهد:«بر اساس هدف گذاری انجام شده در برنامه راهبردی وزارت صنعت ، هدف صادراتی صنایع نساجی و پوشاک به همراه چرم و کفش در سال ۹۶ بالغ بر ۱،۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴، سه میلیارد دلار تعیین گردیده است که در صورت حفظ روند فعلی، قابل دسترسی نخواهد بود هر چند که هدف سه میلیارد دلاری صادراتی این صنعت برای سال ۱۴۰۴ هم هدف جاه طلبانه ای نمی‌باشد .»

به گفته وي اين درحالي است كه هدف تعیین شده کشور ترکیه درحوزه نساجی و پوشاک بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار تعیین شده است و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ویتنام در سال ۲۰۱۶ به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.»

درحالي كه صادرات پوشاک کشور سالیانه حدود ۵۰ میلیون دلارتعيين شده است مدیر کل سابق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، هدف صادراتی این بخش در سال ۱۴۰۴ را یک میلیارد دلار اعلام كرده که با روند فعلی غیر قابل دسترس بنظر می رسد.

ظرفيت ۳۰ درصدي پوشاك

با وجود اينكه بيشتر استانهاي كشور در زمينه توليد پوشاك فعاليت دارند اما برخي مشكلات ازقبيل واردات بي رويه وقاچاق در كنار بالارفتن هزينه توليد سبب شده تا درحال حاضركارگاه هاي توليد پوشاك در كشور يا تعطيل شوند ويا تنها از ۳۰ درصد ظرفيت خود استفاده كنند.

عضو انجمن صنایع پوشاک دراين خصوص مي گويد:«دركنار قاچاق وواردات بي رويه موضوع دامپينگ شركتهاي خارجي توليد كننده پوشاك سبب شده تا عملا نتوانيم با آنها وارد رقابت شويم.»

افتخاری نیا مي افزايد:«اين موضوع موجب شده تا اكثر توليدكنندگان پوشاك در كشور تعطيل شده ويا در صورت ادامه كار تنها با ۲۵ تا ۳۵ درصد ظرفيت فعاليت داشته باشند.»

وي با اشاره به اينكه فقط ۱۷ برند خارجی دارای مجوز فعالیت از وزارت صنعت هستندادامه مي دهد : « اين درحالي است كه دوشركت توليد كننده پوشاك اسپانيايي نيز به دون داشتن مجوز در حال فعاليت هستند.»

اين درحالي است كه از این شرکت‌ها تعهد گرفته شده تا طی دو سال نسبت به تولید ۲۰ درصد محصولات وارداتی به ایران در کشورمان اقدام کنند و ۵۰ درصد این میزان را هم صادر کنند، به طوري كه دراین راستا یکی از برندهای خارجی از سرمایه گذاری یک میلیون دلاری در ایران كرده است ، اما تا كنون به تعهدات خود عمل نكرده است.

عضو انجمن صنایع پوشاک مي گويد:« هم اكنون حجم بازار پوشاک ایران حدود ۱۴ میلیارد دلار اعلام می‌شود که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن به محصولات ایرانی و بقیه آن نیز به محصولات خارجی اختصاص دارد.»

افتخاري مي افزايد:«اين درحالي است كه حجم قاچاق در صنعت پوشاک ایران به بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد، وعملا با در نظر گرفتن تمامي اين شرايط مي توان به راحتي به وضعيت بد توليد كنندگان پوشاك پي برد.

نساجي مشهد بيمار است

مشكلات موجود در صنعت نخ وپارچه وپوشاك كشور سبب شده تا درحال حاضراين صنايع دراستانهاي مازندران ، اصفهان ، كردستان ، يزد، تهران وحال وروز خوبي نداشته باشد با اين وجود به تازگي كارحانجات نساجي استان خراسان رضوي نيز با اين مشكل مواجه شده است.

دبیر انجمن کارخانجات نساجی خراسان‌رضوی در اين خصوص مي گويد:« با وجود اينكه حدود ۱۰ درصد صنایع را بخش‌های مرتبط با حوزه‌های نساجی تشکیل می‌دهند و در این حوزه، ۳۰۰ هزار نفر شاغل هستند که این ارقام نشان از بالابودن میزان اشتغال‌زایی و تنوع در محصولات این صنعت دارد اما وضعیت کنونی به گونه‌ای پیش می‌رود که بخش زیادی از کارگران این واحدها بیکار شده‌اند.»

علیرضا اوانی مي افزايد:« نوسان نرخ ارز به کارخانه‌ها، واردات بي روبه وبعضا قاچاق دركنار كاهش قدرت خريد مردم ازجمله دلايلي است كه به شدت بر ركود دراين صنعت تاثير منفي گذاشته است.»

وي با اشاره به تعطيلي كارخانه توليد نخ در مشهد ادامه مي دهد:« واردات نخ از چین بود که قیمت تمام شده آن از تولید داخل بسیار ارزان‌تر بوده و جای رقابت را از صنعت می‌گیردعملا ازجمله معضلاتي بود كه سبب ايجاد مشكل براي کارخانه مشهد شد.»

دبیر انجمن کارخانجات نساجی خراسان‌رضوی با اشاره به وضعيت فعلي نيروهاي اين كارخانه مي گويد:«مشكلات موجود سبب شد تا کارخانه مشهد نخ در حدود ۶۵۰ کارگر خود را به بیمه بیکاری بفرست و ۱۵۰ كارگر واحد شادیلون هم نيز از ابتدای سال آینده باید برای بیمه بیکاری خود را معرفی کنند.»

افتخاري مي افزايد:«تنها راه جلوگيري از ركود وتعطيلي واحدهاي توليد نخ وپوشاك كشوراين است كه دولت از آنها حمايت همه جانبه كند تا اين مشكلات هرچه زودتر برطرف شود.»

به گفته وي با وجود نیروی کار ارزان قیمت و توان علمی و تخصصی در کشور، اما فرسودگي ماشین‌آلات و تعرفه بالاي واردات ماشین‌آلات عملا موجب جلوگيري از رقابت در بازار جهاني پوشاك مي شود.

 

 

منبع : مرزنیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار