این روزها در کهگیلویه و بویراحمد تیتر بسیاری از رسانه ها ، خبر مربوط اعتصاب پزشکان بر سر مسائل مالی بوده است موضوعی که به شدت در میان محافل عمومی و رسانه ای نکوهش شده و این عمل ضمن غیر اخلاقی بودن به شکستن سوگندنامه آن ها در زمان فارغ التحصیلی هم تعبیر شده است.
کد خبر: ۵۶۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 16 February 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،این روزها در کهگیلویه و بویراحمد تیتر بسیاری از رسانه ها ، خبر مربوط اعتصاب پزشکان بر سر مسائل مالی بوده است موضوعی که به شدت در میان محافل عمومی و رسانه ای نکوهش شده و این عمل ضمن غیر اخلاقی بودن به شکستن سوگندنامه آن ها در زمان فارغ التحصیلی هم تعبیر شده است. چرا که مهم‌ترین مفاد تعهدات پزشکان در سوگندنامه پزشکی‌شان این است که آنها قسم می‌خورند هنگام درمان بیماران به درآمد جیب او توجه نکنند و در صورت مواجه شدن با بیمار نیازمند، بدون در نظر گرفتن منافع مادی خود، او را درمان کنند. چیزی که حداقل ظاهر این اعتصاب نشان می دهد پزشکان کهگیلویه و بویراحمد ، به آن توجهی نداشته اند.
اما در ضمن اخبار متفاوت که در رسانه ها منتشر شده است اعلام اسامی پزشکانی که بر سوگندنامه خود پایبند مانده اند ، نشان از این موضوع دارد که هنوز هستند پزشکانی که اولویت کاری خود را در درمان بیماران می بینند نه مسائل مالی .
پزشکانی که بر سوگندنامه خود ماندند
در پی اعلام اعتصاب هماهنگ برخی پزشکان در کلینیک‌های یاسوج، دهدشت و گچساران  به بهانه عدم پرداخت کارانه و مختل شدن درمان مردم ، برخی دیگر از این پزشکان در یاسوج از جمله محمدرضا ربانی جراح کلیه و مجاری ادرار، غلام‌عباس سبز متخصص گوش، حلق و بینی، آریا داخلی، صداقت طلب ،داخلی، اعتماد فر فوق تخصص خون و اطفال، فرخ نیا کلیه اطفال، نیکبخت چشم، محسن رضایی جراحی کلیه، ذاکر سعید نژاد عفونی، بهرام محمدی اطفال به محل کار خود آمده و بیماران چشم انتظار را ویزیت کردند.

اما عدم حضور حتی یک نفر از پزشکان زنان و زایمان در محل کلینیک‌ها نگران کننده بوده زیرا باید این فرض را در نظر بگیریم در صورتی یک زن از منطقه محروم زیلایی و یا منطقه دیگری بیمار شده بود و نیاز به ویزیت فوری داشت چگونه باید درمان می‌شد آیا باید به دلیل سهل‌انگاری برخی پزشکان جان خود را از دست می‌داد.

در گچساران نقشه پزشکان قهر کرده از طرح تحول نظام سلامت نقش برآب شد و جز رادیولوژی‌ها سایر پزشکان در محل کار خود حاضر شده و به بیماران خود خدمات لاز م را ارائه و آنان را ویزیت کردند.

در کلینیک‌های دهدشت نیز محمد طاها خادمی متخصص داخلی، فاضلی متخصص عفونی، براتی مغز و اعصاب، علی نژاد ارتوپد و دلیری اطفال نیز با وجود برنامه ریزی از قبل برخی پزشکان برای عدم حضور در کلینیک‌ها در محل کار خود حاضر شده و بیماران را ویزیت کردند.
پزشکانی که از سهمیه مناطق محروم استفاده کرده اند!
تسنیم هم در این زمینه نوشت : بیش از 200 پزشک متخصص و فوق تخصص در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کنند که بسیاری از این پزشکان در کلینیک‌های درمانی 3 شهر بزرگ استان شامل یاسوج، گچساران و دهدشت به بیماران نیازمند خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

وزارت بهداشت ماهیانه مبلغی را به عنوان کارانه به پزشکان و حتی سایر کادر درمانی و اداری دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌کند هرچند در این بین یک تفاوت چشمگیری بین کارانه پزشک با حقوق چند ده میلونی و برخی کارگران خدماتی دانشگاه با حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی مشهود است.

حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از جمله 3 رویکرد مهم طرح تحول نظام سلامت بوده که این روزها این رویکردها به بهانه عدم دریافت کارانه توسط پزشکان متخصص کم رنگ شده و با این شرایط تنها چیزی مهم نبوده سلامت مردم بوده زیرا در غیر این صورت پزشکان متخصص به بهانه کارانه با درمان مردم قهر نمی‌کردند.

برخی پزشکانی که از سهمیه مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده و تخصص گرفته‌اند به راحتی به بهانه عدم دریافت کارانه کلینیک درمانی را تعطیل کرده تا شاید با بازی با جان انسان‌ها و سلامت آنان بتوانند فشار وارد کرده و کارانه خود را دریافت کنند.

غلام‌عباس سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که برنامه‌ دانشگاه برای عدم تکرار این مسئله چیست؟ گفت: این موضوع در دست بررسی بوده و امیدواریم بتوانیم این مشکل را دوستانه حل کنیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
سلام،ببخشید نویسنده محترم این مطلب،شما چرا یک طرفه به قاضی میری؟ آیا میدونی که این پزشکان حق مطب ندارن؟؟ میدونی که زن و بچه و خانواده دارن؟؟ حتما میدونی که خانواده هم خرج داره؟؟خب انصاف بخرج بده و بجای مطلب مغرضانه ،خودتون رو جای اون پزشک بذارید که بیش از ۲۰ ماهه که حقوق خود را نگرفته،و منبع درآمد دیگه ای هم نداره،و بقول شما علیرغم تفاوت حقوق میلیونی با اون کارمند قراردادی الان نزدیک دو سال هست که همون حقوق یه میلیونی رو هم نمیگیره،خب وقتی اینجوریه از خط فقر هم پائین تره،پزشکی رو میشناسم که از دوستان و اقوام پول خرجی خانواده ش رو قرض کرده،مگه اون آدم نیست؟مگه هزینه نداره؟یا فکر میکنید چون پزشک ه لابد خودبخود اسکناس تولید میکنه؟چرا تمام جوانب رو در نظر نمیگیرید و قلم فرسائی میکنید؟؟ وقتی کسی دغدغه ی مالی داره هرگز کارائی نداره چه پزشک چه روزنامه نگار. لذا وقتی انتظار عمل به تعهد از سوی پزشک را داریم،باید حقوق ابتدائی اون پزشک رو به رسمیت بشناسیم و از وزارت بهداشت بعنوان طرف قرارداد بخایم که تعهد خودش عمل کنه. علیکم بالانصاف...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
آقای حقگو یعنی باور کنیم که پزشکان خرجیشون را از اقوام قرض می گیرند؟! جل الخالق
نظرباغی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
با سلام البته پرواضح است که نویسنده خود اهل معنویات بوده و مادیات برایش اهمیتی ندارد.ما پزشکان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که یکسال است دسترنجمان و زحمات شبانه روزی ما در حساب دیگران کار میکند از نویسنده بزرگوار این متن ملتمسانه خواهشمندیم جهت اعتلای اخلاقیات و معنویات قدم رنجه کرده و با هماهنگی مسوولان محترم دانشگاه دوره های معرقت افزایی برای ما پزشکان حقوق بگیر برکزار نمایند.اجرکم عند الله
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
جناب نویسنده محترم
حقوق پزشکی که ۲۰ ماهه داده نشده هیچ ربطی به جیب مردم نداره، از بودجه کشور به وزارت رفاه داده شده،و دست یه عده که نه زحمت و استرس میکشن و نه پزشکن، ونه کار مفیدی توی این مملکت میکنن، داره میچرخه
ندادن این حقوق یا دادنش با این تاخیر وحشتناک، به پزشک و یا هر شاغل دیگه ای فقط باعث میشه کار بی انگیزه و با دلسردی انجام بشه
لطفا اینقدر مغرض نباشین و مطالب عوامفریبانه و بدون کارشناسی نزارین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار