رئیس مرکز بهداشت یزد گفت: توجه به ورزش در بین مردان یزدی بسیار کمتر از زنان است.
کد خبر: ۵۶۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳ 22 February 2018

محمدرضا اعلایی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران یزد که به مناسبت هفته سلامت مردان برگزار شد با اشاره به اینکه بیشترین تعداد افرادی که در بحث مشاغل فعالیت دارند، مردان هستند، عنوان کرد: در صورتی که به بحث سلامت این دسته از افراد توجه نشود، اشتغال و اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود.

وی سلامت مردان را وابسته به مدیریت زنان در زندگی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که سلامت مردان در خانواده تحت تاثیر سبک زندگی غلط قرار بگیرد، قطعا مدیر خانواده که زنان هستند می‌توانند با تغذیه سالم و آرامشی که به خانواده می‌دهد، جلوی این سبک اشتباه را بگیرد و خطاها را تصحیح کند.

رئیس مرکز بهداشت یزد ادامه داد: زمانی که کانون خانواده متزلزل باشد، قطعا آسیب‌های اجتماعی هم چه توسط مردان، زنان و دیگر اعضای خانواده به وجود می‌آید.

اعلایی بخش قابل توجهی از ضربه هایی که در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد را نشات گرفته از فضاهای مجازی دانست و گفت: بسیاری از باورهای غلط در جامعه از طریق فضاهای مجازی ترویج داده می‌شود و رسانه‌ها باید در راستای از بین بردن این باورهای غلط گام بردارند.

وی تصریح کرد: قبلا یک کانال خبری برای مردم وجود داشت که آن هم خبرگزاری‌های رسمی بودند ولی الان شبکه‌های اجتماعی به ویژه کانال‌ها بعضا برای تامین منافع خودشان اخبار درست و نادرست را در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت به افراد جامعه  عرضه می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت یزد خاطرنشان کرد: مردان چون مشغول کار هستند و کمتر درگیر گرفتن خدمات می‌شوند، معمولا با تاخیر در تشخیص بیماری‌هایشان مواجه هستند و این تاخیر سبب می‌شود که خدمات ارائه شده ابتر باقی بماند و بحث پیشگیری در مردان کمتر از مردان است.

وی با اشاره به اینکه رد شعارهای روزهای هفته سلامت مردان به بحث ورزش توجه بسیار ویژه‌ای صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در بحث ورزش هم به ویژه ورزش صحبگاهی زنان، بسیار بیشتر از مردان توجه دارند.

رئیس مرکز بهداشت یزد با تاکید بر اینکه ورزش بانوان هم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: پایین بودن آمار ورزش در مردان معضل بسیار مهمی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، سبب مشکلات زیادی می‌شود.

اعلائی افزود: البته در صورتی که در زمان ورزش صبحگاهی به پارک های یزد مراجعه کنیم تعداد قابل توجهی از مردان را هم مشاهده می کنیم ولی اکثر این افراد را سالمندان تشکیل می دهند.

وی ورزش در سالمندان را بسیار ضروری و مهم دانست و افزود: با این وجود افرادی که بیشترین تاثیر را از ورزش دریافت می کنند و در سنین جوانی و میانسالی قرار دارند، برای ورزش مراجعه بسیار کمی دارند و همین موضوع سبب افزایش میزان آمار بیماری‌های در بین مردان می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت یزد با تاکید بر اینکه الان تغذیه مناسب از تغذیه نامناسب در جامعه قطعا ارزان‌تر تمام می‌شود، ادامه داد: سالانه چند هزار میلیارد تومان در کشور صرف دخانیات می‌شود که اگر مردم این هزینه‌ها را انجام ندهند، نه تنها بدن آنها را بیمار نمی‌کند بلکه صرفه‌جویی بسیار زیادی برای آنها می‌شود.

اعلائی به شیوع بسیار زیاد آمار بیماری‌های غیرواگیر در یزد اشاره کرد و گفت: به جای اینکه بخواهیم این اعداد و ارقام را به خورد مردم بدهیم لازم است شیوه های زندگی درست را بین آنها ترویج کنیم.

وی افزود: چربی خون، قند خون، دیابت و موارد مختلف دیگر از جمله مسائلی است که در جامعه به صورت بسیار پررنگ وجود دارد و باید با اصلاح سبک زندگی مردم، جلوی شیوع بیشتر آنها گرفته شود.

رئیس مرکز بهداشت یزد ادامه داد: در برنامه تحول سلامت از فاز استقرار خارج شده و الان در فاز اجرا قرار گرفتیم که اطلاع‌رسانی مناسب یکی از اقدامات لازم در این زمینه به حساب می‌آید.

اعلایی با تاکید بر اینکه سیستم‌های اطلاع رسانی در کشور باید به شبکه سلامت کمک کنند که مردم از خدمات ارائه شده توسط آنها آگاهی پیدا کنند، افزود: در یزد بیش از 70 پایگاه و مرکز سلامت و بهداشت در استان یزد داریم که بیش از 800 نفر در این مرازک مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: نیروهای مراکز بهداشت یزد باید در راستای معرفی هرچه بیشتر خدمات پایگاه‌ها و مراکز بهداشت و سلامت به مردم در جمع آنها حاضر شوند و اصول سلامت در زندگی را به آنها بیان کنند.

رئیس مرکز بهداشت یزد افزود: توسعه واحدها به عنوان یکی از اهداف برنامه تحول سلامت بود که 21 پروژه عمرانی در شهرستان یزد در نظر گرفته شده است.

اعلایی بیان کرد: تنها 30 درصد از مراجعان به مراکز بهداشت استان یزد برای مباحث تشخیص و پیشگیری از بیماری را آقایان تشکیل می‌دهند و  با توجه به وجود کودکان و نوجوانان در این آمار، به طور میانگین مردان یزد نصف بانوان به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند.

وی افزود: ارائه این آمار به این معنا نیست که حضور بانوان کمتر شود بلکه تاکید می‌شود علاوه بر اینکه حضور بانوان باید بیشتر و بهتر  شود، آنها به همراه همسران شان برای دریافت این خدمات مراجعه کنند و جلوی مشکلات احتمالی گرفته شود.

رئیس مرکز بهداشت یزد افزود: تمام مردانی که بالای 30 سال هستند با مراجعه به خانه‌های بهداشت، خدمات غربالگری و معاینه‌های سلامت را دریافت می‌کنند و در صورتی که عامل خطر در آنها وجود داشته باشد، برای بررسی‌های بیشتر و دریافت خدمات درمانی به مراکز ذیربط ارجاع داده می‌شوند.

اعلایی با اشاره به اینکه خدمات در حوزه بهداشت بیشتر شامل پیشگیری می‌شود، گفت: پیشگیری از عوامل خطر  سطح یک خدمات است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای در جامعه وجود داشته باشند و همه نسبت به این موضوع حساسیت بالایی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست درمان در ارتباط با تصادفات مطابق استانداردهای پیشگیری نیست بیان کرد: مراکز بهداشت ملزم هستند که درمان موتورسیکلت سوارانی که تصادف کردند را به صورت رایگان انجام دهند که به نوعی این اقدام هیچ گونه جلوگیری از تصادفات را به دنبال ندارد.

رئیس مرکز بهداشت یزد افزود: اگر بیمه‌های ما به گونه ای سیاست‌گذاری می‌شدند که راکب موتورسیکلت کلاه کاسکت سرش بگذارد و بدون فراگرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی امکان سوار شدن بر موتورسیکلت نداشته باشند، بسیاری از تصادفات و خسارات وارده در اثر تصادف کاهش پیدا می‌کند.

اعلایی با اشاره به اینکه سرعت بالای رانندگی عامل بسیار مهمی در زمینه جلوگیری از تصادفات است اظهار داشت: علی رغم اینکه ممکن است مردم از افزایش جریمه‌ها نگران و ناراضی باشند، دوربین‌های نصب شده سبب شده که سرعت رانندگی کاهش پیدا کرده و تعداد تصادفات کمتر شود.

وی بیان کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ترافیک سبب شده تعداد مرگ و میرها در یزد کاهش پیدا کند ولی تعداد مجروحین زیادتر شده است و عامل این افزایش هم همان کاهش مرگ و میر و مجروح شدن افرادی است که قبلا در چنین تصادفاتی جان خود را از دست می‌دادند.

رئیس مرکز بهداشت یزد با اشاره به اینکه متاسفانه سواد سلامت در جامعه ما در زمینه دارو بسیار بالا و در زمینه پیشگیری بسیار کم است، گفت: این عامل سبب شده مردم به خود درمانی گرایش بسیار بیشتری داشته باشند.

اعلایی بیان کرد: برنامه اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که خودمراقبتی در جامعه جایگزین خوددرمانی شود و جلوی مصرف غیرلازم دارو توسط مردم گرفته شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار