کد خبر: ۵۷۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 25 February 2018

تابناک /  رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: در تلاش هستيم تا پايان امسال يكي از بزرگترين طرح هاي عمراني ريلي كشور كه مقصد آن فعلا كرمانشاه است را بتوانيم افتتاح كنيم.

 

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاري شبستان، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در حاشيه سومين همايش سالانه "نظام فني و اجرايي كشور" در جمع خبرنگاران در خصوص نقش بخش خصوصي در طرح هاي اشتغال زايي و عمراني گفت: اگر يك پيام مشخص از سياست هاي اقتصاد مقاومتي را بخواهيم از ساير نكات ابلاغي در اين سياست برجسته تر كنيم چگونگي برخورداري از ظرفيت بخش خصوصي براي توسعه ي كشور است، چون در مقدمه ي سياست هاي اقتصاد مقاومتي تسريع شد كه كشو بايد آن رشد اقتصادي شتابان براي سال بعد داشته باشد تا ايران بتواند در جايگاه نخست علمي و اقتصادي و همچنين فناوري منطقه باشد.

 

وي ادامه داد: براي اين كار نيازمند هستيم كه سالانه ٨درصد رشد اقتصادي داشته باشيم، ظرفيت دولت براي رسيدن به چنين هدفي بسيار محدود است به اين جهت بايد از بخش خصوصي يعني ظرفيت ملت ايران استفاده كنيم، امروز آنچه در اين گردهمايي هم ديده شد بيانگر اين بود كه هريك از اين شركت هاي برگزيده ظرفيت مهندسي و مشاوره اي را نه تنها در ايران بلكه نقاط مختلف جهان در بخش هاي مختلف دارند.

 

رييس سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد: وظيفه سازمان برنامه و بودجه طبق ماده ٣٤ قانون توسعه و احكام دائمي توسعه كه نظام فني و اجرايي كشور برعهده سازمان برنامه و بودجه گذاشت اين بود كه ما بتوانيم از ظرفيت بخش خصوصي براي توسعه كشور استفاده كنيم و خوشبختانه امروز اين گردهمايي از اين منظر مفيد بود كه ما يكبار ديگر مسئوليت خود در خصوص اقتصاد مقاومتي را ببينيم و اين يك يادآوري بود و اميد است اين آثار اين همياري در آينده ديده شود.

 

نوبخت در خصوص اينكه هيچگاه ارقام مربوط به بودجه هاي عمراني محقق نمي شود، يادآور شد: ضمن تاييد اينكه همه اعتبارات پيش بيني شده براي بخش هاي عمراني صرف كارهاي عمراني نمي شود بايد گفت كه منابع ما صدرصد تحقق پيدا نمي كند، در سال گذشته بالغ بر ٤٢هزار ميليارد تومان كه در حدود ٧٠درصد پيش بيني ما را در بخش عمراني بود محقق شد و در سال جاري هم بالغ بر ٣٠هزار ميليارد تومان تا به امروز براي طرح هاي عمراني توزيع كرديم.

 

وي افزود: در هفته گذشته برنامه ريزي كرديم كه در حدود ٤٥٠٠ ميليارد تومان ديگر براي طرح هاي عمراني اختصاص بدهيم و مصمم هستيم كه از ١٥ اسفندماه كه پرداخت حقوق و دستمزد اعتبارات جاري شروع مي شود بتوانيم تا ٢٠ اسفند اين كار را به اتمام برسانيم و باز همه ي اعتبارات پيش بيني شده براي طرح هاي عمراني را اختصاص دهيم.

 

سخنگوي دولت ابراز داشت: در تلاش هستيم تا پايان امسال يكي از بزرگترين طرح هاي عمراني ريلي كشور را كه مقصد آن فعلا كرمانشاه است را بتوانيم افتتاح كنيم، همچنين راه آهن قزوين به رشت و از آنجا هم مسير راه آهن به آستارا جمهوري آذربايجان هم افتتاح خواهيم كرد تا بتوانيم كريدور شمال و جنوب را انجام بدهيم، از سوي ديگر راه آهن مسير مراغه به اروميه را داريم كه در مرحله پاياني است و سپس راه آهن ميانه به بستان آباد و تبريز را داريم كه به سرعت در حال پيشروي است.

 

نوبخت ادامه داد: خوشبختانه يكي از اقداماتي كه ما براي طرح هاي ريلي و استفاده از فاينانس داريم استفاده از ١٥درصدي است كه ما بايد بگذاريم و با اجازه اي كه رهبري فرمودند ما مي توانيم از منابع اندوختن توسعه ملي براي آن پانزده درصدها استفاده كنيم و از اين رو پيش بيني ما براين است كه سال آينده يك حركت سريع تر و با توسعه بيشتري در بخش هاي عمراني داشته باشيم.

 

وي ابراز داشت: امسال در بودجه همه ي طرح هاي عمراني صرفا با منابع دولتي اعم از نقدي و اوراق انجام مي داديم ولي براي سال آينده يك روش جديدي براي شراكت دولت و بخش عمومي و خصوصي ديده شده است كه در تبصره ١٩ علاوه بر منابعي كه ما از خزانه خواهيم داد بخشي را از محل صندوق توسعه ملي و بخشي را هم از تسهيلات بانكي استفاده مي كنيم، به اين ترتيب در سال٩٧ عدد بالغي بر ١٣٤هزار ميليارد منابع براي طرح هاي عمراني داريم.

 

رييس سازمان برنامه و بودجه در مورد ميزان اعلام شده اشتغال براي سال آينده نيز خاطرنشان كرد: ما به ويژه با نگاهي كه به عملكرد فعاليت هاي توسعه اي در سال جاري ديديم و توانستيم با حدود ١٧هزار و نهصد ميليارد تومان تسهيلات به واحدهاي توليدي بخش خصوصي بدهيم و ٤٢هزار ميليارد تومان براي طرح هاي عمراني از اعتبارات خزانه استفاده كرديم خوشبختانه در نه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته از ٩٣٥هزار نفر كه وارد بازار كار ما شدند ٩١٣هزار نفر مشغول به كار شدند. ما با برنامه ريزي كه براي سال آينده داريم

 

نوبخت ادامه داد: براي ٥٠هزار واحد مسكوني در روستا و ٥٠هزار واحد حمايتي در شهر و ١٠٠هزار بافت فرسوده را بازسازي خواهيم كرد، در حدود ٣٠٠هزار نفر در اين بخش مشغول خواهند شد و برنامه ديگر ما براي نوسازي ناوگان شهري و بروي شهري است كه ٢٥هزار نفر هم مي توانيم در آنجا مشغول كنيم، در اصل برنامه هاي سال آينده ما يك بعدي نيست و در كنار اشتغال براي نمونه به دنبال ايمن سازي منازل مسكوني بافت هاي فرسوده نيز هستيم.

 

وي در خصوص پرداخت حقوق و عيدي كارمندان، بازنشستگان و ساير دستگاه ها تصريح كرد: تمامي حقوق ها و عيدي ها واريز شده است و ممكن است يك يا دو دستگاه مانده باشد، ما از صبح امروز خود را آماده پرداخت حقوق اسفندماه كرديم تا بتوانيم هفته آخر را با وجود منابع موجود فقط به طرح هاي عمراني اختصاص بدهيم.

 

سخنگوي دولت در پايان در رابطه با ميزان پرداختي دولت در بهمن ماه باتوجه به عيدي نيز گفت: مبلغي در حدود ٢٣ تا ٢٤ هزار ميليارد پرداختي حقوق و عيدي بهمن ماه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار