معاون صنایع دستی:
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 2 هزار و 300 کارگاه صنایع دستی با حضور هنرمندان فرهیخته در رشته های مختلف در این استان فعال است.
کد خبر: ۵۷۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم،حسن بحرینی اظهار داشت: چهار هزار و 200 هنرمند صنایع دستی در قم دارای پروانه فعالیت هستند که از این تعداد 2 هزار و 300 تن دارای کارگاه و تولید هنرهای دستی هستند.

وی افزود: یک هزار و 200 کارگاه صنایع دستی در قم مربوط به رشته منبت، حدود 350 کارگاه زیورآلات سنتی، 60 کارگاه کاشی و معرق و سایر کارگاه ها به رشته هایی از جمله چرم، سفال، سرامیک، رودوزی، گره چینی و سایر هنرهای دستی اختصاص دارد.

وی با تاکید بر این که زمینه عرضه صنایع دستی قم باید فراهم شود ، گفت: با برگزاری جلسه های مختلف با مسئولان حرم حضرت معصومه(س) و سایر نهادهای مربوطه درصدد هستیم تا در نوروزو 97 بازارچه صنایع دستی موقت را در قم راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در سال جدید شاهد حضور گسترده زائران داخلی و خارجی در استان قم خواهیم بود که باید از این فرصت برای معرفی و عرضه صنایع دستی قم بهره مند شویم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خاطر نشان کرد: در حال حاضر قم دارای بازارچه دائمی برای عرضه هنرهای دستی هنرمندان نیست و این امر باعث گله مندی هنرمندان صنایع دستی شده است.

وی با بیان این که در مجتمع های بین راهی غرفه های صنایع دستی قم ایجاد می شود گفت: با مجتمع های پذیرایی و گردشگری قم از جمله مهتاب، مهرو ماه، زیتون و مارال ستاره برنامه ریزی شده است تا بتوانیم صنایع دستی قم را به عنوان سوغات عرضه کنیم.

بحرینی گفت: در اماکن تاریخی از جمله کاروانسرای دیرگچین، خانه زند و ملاصدرا نیز غرفه های صنایع دستی و تولید زنده آن از 25 اسفندماه جاری تا پایان نوروز سال 97 برپا می شود.

کاروانسرای دیر گچین مربوط به دوره ساسانی صفوی در بخش مرکزی قم در کیلومتر 60 جاده قم - گرمسار واقع شده این اثر در تاریخ 1 مهر 1382با شمارهٔ ثبت 10408 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم اسلامی قرن 11 است که مدتی در شهر کهک زندگی می کرد. خانه تاریخی این فیلسوف در شهر کهک به دوره صفویه می رسد که به ثبت میراث ملی رسیده است.

خانه های حاجی خان و حاج علیخان زند نیز با قدمت 130 ساله از دیگر خانه های تاریخی این شهر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار