کد خبر: ۵۷۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ 26 February 2018

تابناک / استاندار گیلان بابیان اینکه تصمیم‌گیری در منابع طبیعی باید شجاعانه و مردم محور باشد گفت: جنگل‌نشینان بهترین حافظ و نگهبان مراتع و جنگل‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مصطفی سالاری صبح امروز در دیدار با حافظان انفال و منابع طبیعی استان گیلان اظهار کرد: مهم‌ترین میراث مشترک مردم در گیلان جنگل‌ها و مراتع آن بوده و رسالت منابع طبیعی استان در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه حفظ و منابع طبیعی و جنگل‌ها نیازمند برنامه‌ای مدون است افزود: مسائل و مشکلات در حوزه واگذاری تملک دارایی‌های منابع طبیعی و نظارت‌ها در رابطه با آن باید اصلاح پیدا کند چون انفال در هیچ جا انتقال مالکیت نمی‌دهند.

استاندار گیلان بابیان اینکه نباید انتقال کامل از انفال و منابع طبیعی به سرمایه‌گذار صورت بگیرد گفت: باید نقطه‌ضعف‌های موجود در تبعات منفی یک ضابطه که مشکل‌ساز هستند را با صدای بلند اعلام شود تا مسئولان در رفع آن اقدام کنند.

سالاری با تأکید بر لزوم توجه به سمن‌ها تأکید کرد و افزود: سمن‌ها از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردارند و با توجه به آزادی عمل خود می‌توانند به‌عنوان یک بازو در کنار منابع طبیعی باشند.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در منابع طبیعی باید مردم محور و با شجاعت باشد گفت: در مدیریت جنگل بی‌عیب عمل‌نکرده‌ایم و باید به همه انتقادها در رابطه با خروج از جنگل و یا سایر طرح‌های اجراشده در منابع طبیعی توجه شود.

استاندار گیلان با اشاره به طرح خروج از جنگل‌نشینان گفت: جنگل‌نشینان به محل زندگی خود تعلق دارند و از اینکه به آن‌ها حقوق پرداخت کنیم تا از آن حفاظت کنند و آن‌ها را از محل زندگی خارج کنیم بی‌عیب و نقص نبوده است.

سالاری با اشاره به قطع جنگل و تخریب منابع طبیعی گفت: اعلام افزایش کشف قطع درخت الزاماً خوب نیست و اگر این میزان از زیر 10 درصد به 10 درصد رسیده نباید خوشحال بود.

وی با اشاره به تعرض به اراضی ملی گفت: برخی از زمین‌های منابع طبیعی به مردم واگذارشده که از آن حفاظت کند و اگر استفاده از آن‌ها درست با شرایط و ضوابط باشد جنگل‌ها بهتر حفظ می‌شوند.

استاندار گیلان به رفع تداخل‌ها در منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: ممکن است در سیستم‌های نقشه‌برداری گذشته خطاهایی وجود داشته باشد که باید خطاهای موجود به نفع مردم تغییر کند نه اینکه انفال را به مردم واگذار کنیم.

سالاری با تأکید بر کامل کردن کاداسترها در منابع طبیعی گفت: باید سامانه کاداستر هر چه سریع‌تر در منابع طبیعی اجرا و استعلام‌ها در منابع طبیعی الکترونیکی شود و موانع در بهره‌برداری توسط مردم برداشته شود.

وی بابیان اینکه باید عدالت در همه دستگاه‌ها اجرا شود گفت: شما اعلام کرده‌اید که قرار هست نیرو در این اداره کل جذب شود درحالی‌که ما می‌دانیم نیروهای خود را جذب کرده‌اید و باید عدالت رعایت و از تبعیض‌ها دور بود و فراخوان عمومی در این راستا ابلاغ شود.

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت عظیم آب‌بندان‌ها در گیلان گفت: تعداد زیادی از آب‌بندان‌ها در استان قابلیت گردشگری دارند که باید موانع در این راستا حل شود و به ظرفیت اشتغال در استان توسعه پیدا کند.

سالاری بابیان اینکه عمده فعالیت اقتصادی مردم گیلان کشاورزی است گفت: کشاورزان در بسیاری از موارد با منابع طبیعی اشتراک دارند و باید در این راستا از مردم حمایت شود و سازمان‌های مردم‌نهاد بهترین عامل در مردمی کردن اقدامات از این قبیل است.

وی با تأکید بر صیانت از جنگل‌ها به بهره‌گیری از سمن‌ها گفت: نخستین اقدام در صیانت از جنگل آموزش موردنیاز در رابطه با آن است و باید در این راستا در گیلان اقدامات مؤثرتری صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار